Phoniro Care digital nyckelhantering 2011-05-17 Phoniro Care digital nyckelhantering
Vad är digital nyckelhantering? Phoniro Lock ersätter den vanliga nyckeln med en digital nyckel i personalens mobiltelefon, en enhet monterad på insidan av vårdtagarens ytterdörr samt ett IT-system för administrering. Dörrenheten monteras på insidan av dörren över det befintliga vredet och vårdtagaren samt anhöriga kan även i fortsättningen använda sina nycklar. Enheten monteras mycket enkelt utan åverkan och påverkar inte boendets skalskydd. Hemförsäkringen gäller som tidigare. Phoniro installeras även i entrén, kallas då Phoniro ME. Behörigheter i systemet bestäms i Phoniro Cares webbgränssnitt och de digitala nycklarna uppdateras online och överförs till mobiltelefonerna.
Hur fungerar det? Hemtjänstpersonalen loggar in i mobiltelefonen med ett personligt användarnamn och lösenord för att få rätt behörighet. Samma mobiltelefon kan användas av olika personal under olika arbetspass. Systemet registrerar också vem i personalen som låste/låste upp hos vilken vårdtagare samt när. För högsta säkerhet fungerar systemet även off-line. Personal och brukare kan kopplas till olika organisationer men mobiltelefonen endast till en organisation. Varje enhet har en eller flera administratörer som kopplar brukare, personal och mobiler till den egna organisationen i systemet.