Maxad hastighet med vårt fibernät
Agenda Om Stadsnät Varför skall jag skaffa fiber? Vilka möjligheter ges med en anslutning till Stadsnät? Våra tjänster/tjänsteutbud Vårt kampanjerbjudande Arbetsprocessen Frågor och svar
Om Stadsnät Stadsnät är en lokal aktör som ägs av både Örebro och Kumla kommun tillsammans (KumBro Utveckling AB). Du investerar i dig själv i dubbel bemärkelse. Vinsten återinvesteras i kommunen och inte i någon annan kommun eller i något annat land Vi är ett öppet nät där tjänsteleverantörerna ”tävlar” om dig som kund på lika villkor, dvs hög konkurrens = låga priser på tjänster. Hanterar den passiva fiberinfrastrukturen Ansöker om schaktremiss via kommunen Projekterar Gräver Installerar utrustning invändigt m.m. Vår kommunikationsoperatör (ingår i Telenorkoncernen) Hanterar den dagliga driften i nätet Löser kundernas felärenden tillsammans med ansvarig tjänsteleverantör Har avtalen med tjänsteleverantörerna Ser till att tjänsteleverantörerna uppfyller kraven som finns i nätet.
Ett modernt samhälle kräver modern infrastruktur Nielsens bandbreddslag visar att bandbredden ökar 50% per år Playtjänster Ökat intresse för triple play-paketeringar Nya applikationer och enheter En majoritet ser fördelar med att paketera internet, tv och telefoni från en och samma leverantör – så kallad Triple play.
Regeringens bredbandsstrategi 2009 Regeringen beslutar om en bredbandsstrategi för Sverige. Sverige skall ha bredband i världsklass. En hög användning av it och internet är bra för Sverige både vad gäller tillväxt, konkurrenskraft och innovationsförmåga. Det bidrar till utvecklingen av ett hållbart samhälle. Det hjälper också till att möta utmaningar i form av en ökad globalisering, klimatförändringar och en åldrande befolkning i ett glest bebyggt land. En förutsättning för att möta dessa utmaningar är att det finns tillgång till bredband med hög överföringshastighet i hela landet. 2015 År 2015 bör 40 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s och alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband. Målet för 2015 uppnått Enligt Post- och telestyrelsens uppföljning av regeringens bredbandsstrategi uppnåddes målet om täckningsgrad för 2015 redan i oktober 2010 och siktet är nu inställt på att arbeta för att målet för 2020 ska nås. 2020 År 2020 bör 90 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s. Källa: www.regeringen.se
Fler köper bredband via fiber Statistik från PTS, Post- och telestyrelsen, visar att fler köper bredband via fiber än via det gamla telenätet. Bredband via fiber är nu vanligaste tekniken för fast bredband. Källa: www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Telefoni/2014/Svensk-telemarknad-forsta-halvaret-2014---PTS
Internet via mobilnätet ”I dag säljs mobila bredband med en begränsning av surfandet. Men potterna är snålt tilltagna och det är svårt att veta vad de egentligen räcker till. Den som har ett surftak på fyra gigabyte kan till exempel titta på SVT Play i tre timmar, sedan är hela månadsransonen slut.” Källa: www.dn.se/ekonomi/snabbt-slut-pa-mobilt-surf-nar-operatorerna-snalar
Möjligheter med Stadsnät Tillgång till ett öppet nät (där många leverantörer konkurrerar på lika villkor). Mångfald av tjänster för bredband, tv och telefoni. Mycket höga internethastigheter, från 0,5mbit/s upp till 1000 mbit/s (1Gbit/s). Möjlighet att byta leverantör. Möjlighet att flytta över all kommunikation till fibern och till exempel montera ner paraboler, tv-antenner och telefonjack. Billigare tjänster. Korta eller obefintliga bindningstider. Ökar sannolikt attraktionsvärdet på fastigheten den dagen du vill sälja. Enl. mäklare vi pratat med är det ibland helt avgörande för affären.
Tjänsteutbudet – tv
Telia levererar endast Bredbandsleverantörer Bredband (Mbit/s) Pris från 1000/1000 809 kr/mån 1000/100 579 kr/mån 500/100 479 kr/mån 250/100 359 kr/mån 100/100 299 kr/mån 100/10 249 kr/mån 10/10 229 kr/mån 0,5 0 kr/mån Prisexempel som det såg ut på stadsnat.se 2017-09-12 Telia levererar endast 10/10 Mbps i Stadsnät
Olika Paketlösningar, internet, TV, telefoni ( internet och telefoni ) För pris på telefonitjänst kontakta respektive tjänsteleverantör för information om eventuell minidebitering, samtalspriser samt telefonibox.
Mertjänster Installationshjälp Support på plats Extra bredbandsuttag Surfa trådlöst Surfa tryggt Surfa privat och anonymt Hemlarm
Hemsidan www.stadsnat.se
Hur beställer man en tjänst? Självvalsportalen Anslut datorn till bredbandsuttaget Öppna webbläsaren så kommer du till portalen Marknadsportalen (www.stadsnat.se) Under fliken Tjänster finner ni hela utbudet av tjänster Direkt från tjänsteleverantören Kontakta den tjänsteleverantör du önskar använda dig av. Via telefon eller deras hemsida. Hjälp att hitta rätt tjänst SMS:a BREDBAND till 72660 eller ring oss på 019-761 47 70 TM partner (TeleMarketing) Via vår TM partner kan kund beställa Internet, TV och telefoni Under fliken Tjänster kan du läsa mer om och jämföra alla tjänster Finns även anpassad till din telefon
Om något är fel – kundtjänst/support Självvalsportalen Har du problem att beställa tjänster på portalen eller inte når sidan kan du kontakta vår kundsupport 0770-82 55 55. Om du redan har beställt tjänst Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du vald leverantör. Kontaktuppgifter hittar du på din beställningsbekräftelse eller faktura. Byta/säga upp tjänst Gäller det Internet kontaktar du din nuvarande leverantör och säger upp avtalet med dem. Därefter kontaktar du din nya leverantör och beställer nytt. Viktigt vid byte av telefonabonnemang! Vill du behålla samma telefonnummer så låter du din nya tjänste-leverantör portera numret och säga upp ditt nuvarande avtal.
Om installationen En projektör kontaktar dig för genomgång av just din installation. Vi gräver fram till din fastighet. Antingen gräver du sedan själv på tomten, ett ca 40 cm djupt schakt mellan gatan och huset. Samt förlägger ett rör med minst 30 mm diameter, slät insida, som vi sedan drar in vår kanalisation i. Eller så gräver vi åt dig närmsta vägen från vår kanalisation in i ditt hus, i mjuk yta t.ex. gräs eller grus. Har du t.ex. plattor kan du få ta bort dom själv. Vi gör en håltagning i huset. Vi installerar en mediaomvandlare/tjänstefördelare så kallad CPE, max 5 meter från håltagningen (i samma rum) vid ett eluttag. Det är denna utrustning som du sedan ansluter dig emot. Den är vår och vi byter den kostnadsfritt om den går sönder. Vi grovåterställer.
CPE (mediaomvandlare/tjänstefördelare)
Vårt erbjudande Vintrosa 2017 För endast 19 900 kr får du fibern fram till din tomtgräns, sedan gräver du själv sista biten in till huset. Du gräver ett schakt ca 40 cm djupt, samt förlägger ett rör med minst 30mm diameter, slät insida, vi gör resten, såsom håltagning i villan samt installation av mediaomvandlare / tjänstefördelare (CPE) som vi placerar max 5 meter in i din villa. Vill du istället ha en nyckelfärdig installation, så gräver vi åt dig hela vägen in till villan, håltagning samt installation av mediaomvandlare / tjänstefördelare ( CPE ) som vi placerar max 5 meter in i din villa för total priset 21 900kr, vi grovåterställer. Sista anmälningsdag för kampanjpris är 12:e november 2017 Vårt ordinarie pris 27 995:- För att etablering skall bli möjlig behöver vi få in tillräckligt många avtal Vi tar beslut efter sista anmälningsdag därför är det viktigt att du skickar in ditt avtal i tid. Installationerna genomför sedan under 2018 , men kan fördröjas av eventuella byggnadstekniska hinder. Fakturan på installationen skickas till dig då allt är klart att användas. Möjlighet till ”Fiberlån” finns via PayEx. Ex. Låna 15 000 , betala av på 5 år = 330kr/mån http://www.payexfiberlan.se/fiberlan Ansvarig säljare Lars Kihlberg Mail: lars.kihlberg@stadsnat.se Telefon: 019-761 2258
Kampanjområdet
Vår arbetsprocess Steg 1 Steg 2 Steg 3 (vid etablering) Steg 4 Steg 5 Stadsnät informerar boende i området om att kampanj påbörjas. Vi går ut med informationsblad i brevlådan och lägger ut information på vår hemsida www.stadsnat.se Vi bjuder in till informationsmöte i närliggande lokal där vi informerar om kampanjen. Steg 2 Vi inväntar sista anmälningsdag för att se om vi fått in tillräckligt många avtal för att etablera oss i området. När beslut har tagits skickar vi tillbaka kundens avtal och informerar om beslutet. Vid etablering får kunden ett påskrivet avtal med en signatur från stadsnätschefen. Steg 3 (vid etablering) Ansvarig projektör påbörjar planering av installation Vi skickar in schaktremiss till Örebro eller Kumla kommun beroende på vilket området vi ska arbeta i. Steg 4 Ansvarig projektör kontaktar alla berörda villaägare för att boka in ett möte där man går igenom och bestämmer var utrustningen ska sitta. Genomgång av installation i fastigheten. Steg 5 Grävning påbörjas. Steg 6 Underentreprenör kontaktar kund för att bestämma tid för invändig installation. Installation av fiber samt kundutrustning Steg 7 Nu är installationen i din fastighet färdigställd. Open Universe ringer och meddelar dig att din anslutning är klar för användning. Faktura skickas hem till dig efter avslutad installation.
Vår arbetsmodell Stadsnät Open Universe Tjänste-leverantör Slutkund Äger och bygger ut passiv infrastruktur Open Universe Kommunikationsoperatör som aktiverar passivt nät och tillhandahåller en plattform till tjänsteleverantörer och slutkunder Tjänste-leverantör Flertal TL som konkurrerar om slutkunderna på en konkurrensneutral plattform Slutkund Köper tjänster från tjänsteleverantörer
Frågor och funderingar?
www.stadsnat.se