BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Advertisements

Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Gävleborgs län Konjunkturläget kv December 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skogspriser halvår 2013.
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Antal olyckor januari-december
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Inkomna ansökningar företags- och projektstöd (LB-stöd)
Antal olyckor januari-september
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Konjunkturen i Stockholm KV4 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
åkermarkspriser Helår 2015
åkermarkspriser Helår 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
En rapport från Regionkontoret 2016
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Kommunassurans Syd Försäkrings AB
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-juni 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-juni 2016 5 227 534 gästnätter (+2,7 %, +136 331 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 61 % +8,8 % Stugby 3 % -12,2 % Vandrarhem 6 % +8,5 % Camping 26% -9,1 % SoL 4 % +-1,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-juni 2016 2 295 558 gästnätter (+7,3 %, +156 825 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 75 % +11,3 % Stugby 2 % +6,0 % Vandrarhem 5 % +0.0 % Camping 16% -5.6 % SoL 2 % 0.2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-juni 2016 300 849 gästnätter (-7,7 %, -25 032 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 53 % +7,1 % Stugby n/a Vandrarhem 7 % -1,5 % Camping 29 % -29,0 % SoL 9 % +1,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-juni 2016 953 497 gästnätter (1,1 %, +10 427 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 41 % +7,2 % Stugby 1 % 8,7 % Vandrarhem 6 % +36,9 % Camping 48 % -8,9 % SoL 4 % +21,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-juni 2016 324 910 gästnätter (+6,2 %, +19 108 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Hotell 64 % +9,5 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 6 % +28,2 % Camping 18 % -8,2 % SoL 12 % -4,2 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-juni 2016 627 093 gästnätter (+1,2 %, +7688 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 65 % +8,5 % Stugby 7 % -2,0 % Vandrarhem 6 % +5,8 % Camping 15 % -16,6 % SoL 7 % --13,8 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-juni 2016 725 627 gästnätter (-4,3 %, -32 685 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 39 % -1,3 % Stugby 5 % -35,9 % Vandrarhem 5 % +4,0 % Camping 45 % -3,9 % SoL 5 % -4,4 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-juni 2016 829 231 gästnätter (+19,6 %, +136 031 st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 1 233 455 47 031 4,0%   Utlandet totalt 551 673 47 272 9,4% Totalt 1 785 128 94 303 5,6% Malmö 607 072 96 564 18,9% 222 159 39 467 21,6% 829 231 136 031 19,6% Stockholm 2 369 041 104 047 4,6% 1 631 258 135 717 9,1% 4 000 299 239 764 6,4% Uppsala 223 792 -3 746 -1,6% 65 837 304 0,5% 289 629 -3 442 -1,2% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % 19,7 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 95 % +19,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-juni 2016 207 995 gästnätter (+2,4 %, +4932 st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 245 424 16 474 7,2%   Utlandet totalt 66 572 4 459 Totalt 311 996 20 933 Lund 133 214 1 200 0,9% 74 781 3 732 5,3% 207 995 4 932 2,4% Malmö 607 072 96 564 18,9% 222 159 39 467 21,6% 829 231 136 031 19,6% Uppsala 223 792 -3 746 -1,6% 65 837 304 0,5% 289 629 -3 442 -1,2% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % -84,9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 100 % +4,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-juni 2016 319 187 gästnätter (+4,5 %, +13 695 st) Marknad jan - jun 2016 Förändr i antal Förändr % Jönköping Sverige 260 064 2 302 1,4%   Utlandet totalt 59 123 12 061 20,4% Totalt 319 187 14 363 4,5% Göteborg 1 233 455 47 031 4,0% 551 673 47 272 9,4% 1 785 128 94 303 5,6% Malmö 607 072 96 564 18,9% 222 159 39 467 21,6% 829 231 136 031 19,6% Stockholm 2 369 041 104 047 4,6% 1 631 258 135 717 9,1% 4 000 299 239 764 6,4% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 16 % -9,2 % (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 84 % +7,6 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne