EAK 20170823
Agenda Logistik och IT 1.1 Arbetsuppgift
Kombination av IT och Logistik - kombination av Rätt tid, kvantitet, rätt kostnad Uppdaterad information Lägre kostnader Kortare ledtid Högre tillgänglighet Ökad kvalitet Lägre lagernivåer
Kombinationen Logistik och IT är en faktor som kan påverka Företags konkurrensförmåga kraftigt.
Effekter av IT och Logistik Konkurrensförmåga Kostnadseffektivitet (även logistikföretag) Säkerhet (även logistikföretag) Vassare processer för: Varuförsörjning Distribution Internethandel/närvaro Affärssystem Integration Identifiering Förändrade affärsprocesser
Effekter hos logistikföretag Klättrar i värdekedjan Klar segmentering – de som annammar ny teknik och de som inte gör det Nya aktörer som marknadsplatser, brokers, 3pl, 4pl Marknadsökning för konsulter Sekundärservice blir it-driven IT är aldrig ett mål i sig och har aldrig ett självändamål
Servicepaket Grundservice Sekundärservice
Servicepaket A -> B Grundservice Sekundärservice
Servicepaket A -> B Sekundärservice Grundservice Ledtid Lokal Kunskap Miljö Service A -> B T&T Lösningar Tjänster Kredittid Pris Global Grundservice Image Nätverk Sekundärservice
Logistikmodell Interaktion mellan olika parter Ju fler parter desto komplexare modell Helheten är det viktiga… en kedja… Logistiken består av varu och godsflöden Men också informations- och kapitalflöden Se figur 1.2 i litteraturen Gränssnitt mellan processer är där det: Går fel Kostar
Processer Vad skall ske Värde in och värde ut Processägare Vem skall göra det När Hur Vad Godsmottagning Inleverans Input Output Input Output
Gränssnitt i Logistikmodeller Notera att en part bör vara ansvarig för helheten Juridiska gränssnitt Terms Nsab Transaktioner Bokningar Processgränssnitt Interna processer Informationsgränssnitt Leverantörer, kunder och partner
Definitionen av Logistik De aktiviteter som har att göra med att erhålla rätt vara eller service på rätt plats vid rätt tidpunkt och i rätt kvantitet till lägsta möjliga kostnad
Definition IT Ett samlingsbegrepp för teknik som samlar in, lagrar, bearbetar kommunicerar söker och presenterar data, text och bild.
IT Hårdvara Servra, handdatorer, datorer, osv Programmtillämpningar eller informationssystem WMS Office osv Nätverk och kommunikation Internet Epost Xml osv Kunskap att nyttja Ledning Medarbetare Utveckling Tjänster CD, MIT, multimodalitet
Affärsprocess En affärsprocess är en samling sammanhängande aktiviteter, som skapar ett värde som kunden kan uppfatta, dvs. ett arbete som utförs av organisationen och som kunden är villig att betala för.
Elektroniska affärer Många namn E-kommunikation E-business E-affärer E-trade Betyder att man byter elektronisk information för att förenkla och stödja verksamhetens affärsprocesser
Standardiseringsområden – varför standard? Mobil datakommunikation (4g osv) Elektroniska meddelanden (EDI, edifact, xml) Internet (standarder för affärstransaktioner) Informationsäkerhet (behörighet, säkerhet, standarder, osv) Transportetiketter (STE, osv) Märkning (RFID, EAN, QR, osv) Identiteter ( kollinr, fifo, fefo, batch, osv.)
Nyttofaktorer Studera nogsamt 1.5, Nyttofaktorer, i litteraturen