Kunskapsresistens och relativism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

Evidens i paradigmen kvantitativ forskning och kvalitativ forskning
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Vetenskaplig Metod.
Historiebruk.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Vetenskap, ”bara modeller?” B Gustafsson Cemus 28 januari, 2011.
En övning i att analysera ett tal
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Vad är du för typ av person?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Karl Popper ( ) Tre världar, Poppers ”kosmologi” Värld 1 består av fysiska objekt inklusive biologiska varelser. Värld 2 består av.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Debattera.
Om kunskap som förmedlas genom ord
Den retoriska arbetsprocessen
Psykologins historiska framväxt
Nätmobbning/Cyberbullying
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Att skriva en debattartikel
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Filosofi 1.
Vetenskap & Religion.
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Institutioner och aktörer
Leda och planera sokratiska samtal
Klassisk definition på kunskap kunskap = sann, välgrundad trosföreställning Platon i Theaitetos Bild.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Den viktiga konsten att tala
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
FTEA12:2 Filosofisk Metod Grundläggande argumentationsanalys II.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Vad är vetenskap ? Demarkationsproblemet Begreppet vetenskap kan avgränsas från metafysik, pseudovetenskap och kvacksalveri på metodologisk grund, men.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Religionsfilosofi.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Självkänsla.
Vetenskap & Religion.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Frågor om kunskap och existens
Vetenskapsteori (och metod).
Tankar om konsten och skönhetens väsen
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Psykologins historiska framväxt
Kunskapsteori och ontologi
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Novellanalys.
Vad är vetenskap? Demarkationsproblemet Begreppet vetenskap kan avgränsas från metafysik, pseudovetenskap och kvacksalveri på metodologisk grund,
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Faktaresistens Från ett filosofiskt och ett psykologiskt perspektiv
Svensk Förening för Filosofi och Psykiatri (SFFP.se)
Svenska Förkortningar
Nyreligiositet - vad är det?
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Kunskapsresistens och relativism Helge Malmgren 25 oktober 2017

Relativismer (1) Vid mötet med besvärande evidens mot den egna ståndpunkten är en övergång till någon typ av relativism vanlig. Många exempel finns i debatten om psykologi och psykoterapi Sanningsrelativism: både en sats P och dess logiska motsats (inte-P) kan vara sanna samtidigt. Två varianter: P kan vara sann ”för mig” fast inte-P är sann ”för dig”. P kan vara sann inom ett visst paradigm (från ett visst perspektiv) och icke-P sann i (från) ett annat. Stöd för detta söks ofta i Thomas Kuhns arbeten, men Kuhn var ingen övertygad relativist.

Relativismer (2): några vanliga förväxlingar ”P är sann för mig” betyder inte sällan ”Jag är helt övertygad om att P” I den meningen kan P vara sann ”för mig”, och inte-P sann ”för dig”. Men detta medför ingen relativism, och utesluter inte att en av oss (eller båda) helt enkelt har fel. Olika kompletterande sanningar kan erhållas från olika perspektiv. T.ex. genom hjärnavbildning, prestationstest och introspektion. Men dessa sanningar motsäger inte varann (betraktade som data), och innebär alltså ingen sanningsrelativism. Vi kan istället tala om en sanningspluralism: världen innehåller mycket mer än det som ett enda perspektiv avslöjar.

Relativismer (3): kunskapsrelativism Kunskapsrelativism är tesen att det inte finns någon allmängiltig metod för att uppnå kunskap Extremvariant: ”Anything goes” i vetenskapen (Paul Feyerabend) Kunskapsrelativism är också en vanlig reaktion på besvärande evidens. Olika perspektiv kan erbjuda kompletterande metoder. T.ex. hjärnavbildning, prestationstest och introspektion. Men detta innebär inte att ”anything goes”. Varje metod har sina krav. Alla dessa metoder kan ha viktiga gemensamma grundprinciper. Denna kunskapspluralism utesluter alltså inte att det finns allmängiltiga krav på varje vetenskaplig metod

Kunskapspluralism och psykoterapi Vilka krav kan ställas på en metod, som gör anspråk på att ge kunskap om psykoterapins effekter? Dagens huvudfråga… Här bara en not om subjektivitet, som har två grundbetydelser: Den subjektiva verklighetssfären: egna upplevelser och tankar, till skillnad från den intersubjektiva världen, åtkomlig för alla Med ”subjektiva metoder” kan man mena: godtyckligt valda metoder, ej utsatta för kritisk prövning av andra, till skillnad från ”objektiva” metoder som sållats fram genom sådan prövning. Koppling finns subjektiva metoder – kunskapsrelativism. Den subjektiva sfären kan studeras med objektiva metoder. Goda exempel finns både i den klassiska introspektiva psykologin (före den behaviouristiska eran), i modern kognitiv psykologi samt i psykiatriforskning med validerade instrument. En studie om terapieffekter inom den subjektiva sfären behöver med andra ord inte tillgripa subjektiva metoder.

Vetenskapen som sin egen fiende Genom historien, och inte minst i vår tid, har företrädare för vissa metoder ibland hävdat att deras metoder är ”mer vetenskapliga” än andra, eller rentav ”de enda vetenskapliga”. Relativism av olika slag har inte sällan varit en desperat reaktion på det absurda i en del sådana anspråk. Vetenskapen bidrar på detta sätt själv till kunskapsresistens. Ett paradexempel ges av den akademiska psykologin på 1950-talet, då varje studium av medvetandet utdömdes som ovetenskapligt. Detta banade väg för 60- och 70-talens våg av relativism i psykologi och psykiatri. Ett annat exempel är den sällan uttalade, men synbarligen mycket inflytelserika uppfattningen att nya, dyra apparater gör en studie mer vetenskaplig än en studie utan sådana verktyg. Ett tredje exempel är dominansen av Karl Poppers berömda ”falsifierbarhetstes” bland empiriskt arbetande forskare. Bland filosofer har tesen starkt ifrågasatts sedan länge, för att inte säga slutgiltigt vederlagts (falsifierats). Med detta, tack för er uppmärksamhet!