The ABB - FG Wilson and Caterpillar case

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Miljarder möjligheter på en plats!
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Att arbeta praktiskt.
Intervju inför ViV-projektet.
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Case seminarium: Individuell Reflektion
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research.
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
KONFLIKTER.
Ungdomsprojektet TD Samarbetsprojekt mellan personalutskottet, koncernstab HR och avdelning rättighet, TD-enheten.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
”Kommunpolitik for dummies”  Vad är det för drag i en föredragningslista?  Vad sjuttsingen är KSAU?  Vad är skillnaden mellan kommunchef.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Lära för livet!.
Case - ABB och caterpillar
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Lundens måltidsprojekt
Samuel Svenson samsv
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Palliativ vård & NVP Del 1
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Lektion om samband.
FG Wilson & Caterpillar
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Målsättning för lektionen
Utvärdering av caseseminarium
Lösningsförslag för ABB
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
Edvard Hubendick edvhu119.
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
- En metod från Landstinget i Kalmar län
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Kommunikationsprocesser
Förbättra klubbkvalitet
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

The ABB - FG Wilson and Caterpillar case Problemanalys ABB vinner kunden FG Wilson genom att: Vara villiga att anpassa egna produkten till att passa kundens. God transparens, kunden fick besöka ABBs produktionsanläggningar. Många face to face möten. Skapa stor tillit och sträva efter win-win. ABB håller på att förlora Caterpillar för att: ABB har behandlat Caterpillar som endast en orderläggare och sig själva som ordermottagare. Global KAM hos ABB har haft begränsad insyn i hur lokal KAM hanterat kontakterna med kunden. Någon på ABB har inte förstått fördelarna med en stor kund som Cat, även om kunden inte genererar någon vinst för ABB. Lösningsförslag På mötet; Be om ursäkt och lova förbättring. Efter mötet; Se över interna rutiner, global KAM måste ha större insikt i hur stora kunder behandlas. Få alla på ABB att förstå att de ska jobba mot samma mål och inte känna prestige ifall någon kund inte ger samma lönsamhet. Förbättra relationen med Caterpillar, fler möten och minska avståndet till kunden genom t ex genom att ha egen personal på deras anläggning, samt förstå deras produkter och situation för att anpassa lösningar till dem,

The ABB - FG Wilson and Caterpillar case Utvärdering Spännande ämne. Bra medverkan av de flesta studenter. Kul med ”påhopp” istället för att räcka upp handen. Då är man betydligt mer med i diskussionen även om man inte just då svarar på en fråga. Bra avslutning där vi fick veta hur ABB gick vidare med kunden efter katastrof-mötet. Lite tydligare genomgång av vad vi diskuterat fram innan du ger oss svaret på hur ABB agerade efter mötet. Viktor Svensson viksv822