Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Processkartläggning.
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Framtidens bästa primärvård
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Ett processinriktat arbetssätt
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Finansiell samordning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
via ett Trackit-perspektiv?
From Great To Excellent
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Omställningen av hälso- och sjukvården
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
I offentlighetens tjänst
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Enhetlig myndighetsutövning
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Närvårdscentrum Skene
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson, VERKSAMHETSUTVECKLARE (kvalitetskoord.)

bakgrund 2014 fick förvaltningschef i uppdrag att samla verksamhets-stödet och föreslå gemensamma arbetssätt Lärosätesgemensam processutveckling Ett utvecklingsprojekt resulterade i två pilotprocesser: Introducera student Rekrytera och introducera medarbetare

Bakgrund Status 2017 Processkontor, 15 medarbetare på deltid (från hela högskolan) Sju processer är under utveckling, utöver piloterna: Budgetera, planera och följa upp verksamhet Stödja forskning Utbilda och stödja student, fokus på infrastruktur Tjänsteplanera Forskarutbilda

Processer som metod för verksamhetsutveckling Vad innebär det? Fokusera på vad vi gör, varför vi gör något och för vem Flytta fokus från organisation till leverans – vilka är behoven? Kort om metoden Kartlägga nuläget i processen – hur fungerar den idag? Göra behovsanalys och beskriva det önskade läget – den förbättrade processen. Ta fram lösningar och åtgärder för att stänga gapet mellan nuläget och det önskade läget. Genomföra åtgärderna, utvärdera resultatet och arbeta med ständiga förbättringar.

Varför processutveckling? Några fördelar Vi prioriterar våra resurser rätt Det som förbättrar resultatet och kvaliteten i våra huvudprocesser ska prioriteras. Vi säkerställer att alla mottagare får samma kvalitet Alltid säkerställa att behoven uppfylls Standardisering och förenkling där det är motiverat Vi samarbetar över organisatoriska gränser Alla medarbetare är ansvariga för resultatet hos mottagaren. Vi skapar en helhetssyn på vår verksamhet och vårt uppdrag – gemensamma mål

processen ”introducera student” Kort om processen Avgränsning till första terminen för studenter som läser på heltid Utveckla en tydlighet kring miniminivå för studentintroduktionen Fokus på tre faser; innan terminsstart, första tre veckorna, examination Grundprincip – utgå ifrån studenters uttalade behov och samtidigt underlätta för lärare Metod och innehåll i linje med ESG

processen ”introducera student” Främsta åtgärder Lärarguiden Samordning Gemensamt verksamhetsstöd, Bibliotek och Studentkårer Checklistor/mallar för välkomstmail inkl gemensamma utskick Webbsidor för nya studenter – revidering Informationsmail om bostad och stöd vid funktionsnedsättningar (maj) Studentnyhetsmail Studentkalendarium - samordning Gemensam informationsdag för studenter med funktionsnedsättningar; inför terminsstart

Positiva Erfarenheter Säkerställer likvärdig och ”rätt” information vid rätt tillfälle Färre frågor till studentkår, administratörer och lärare Fler studenter ansöker tidigt om stöd vid funktionsnedsättning Överbryggar avstånd mellan olika delar av verksamheten och ger naturlig arena för att arbeta tillsammans mot gemensamma mål För stödet blir lärosätets gemensamma mål och uppdrag tydligare, vilket leder till att: Medarbetarna ser sin roll och sitt bidrag till helheten Stödet utvecklas utifrån verksamhetens behov, oaktat organisatoriska gränsdragningar Det blir enklare för administrativa chefer att sätta mål och prioritera resurser Bättre samordning innebär också bättre resursanvändning, färre springer på samma bollar

Utmaningar och lärdomar Det uppstår en maktförskjutning – från linje till processledning, få med sig linjecheferna Risk att falla in i gamla hjulspår Metod och begrepp alltid mer eller mindre kontroversiellt – viktigt att i den breda kommunikationen fokusera på resultat snarare än metod Tydlig deadline är viktigt för att lyckas Våga börja (grusväg) Säkra resurser för förvaltning och ständiga förbättringar