Lagarna inom handel Kap. 13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Konsumentköplagen.
Avtalslagen.
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Miljarder möjligheter på en plats!
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
 AVTALS V A R A K T I G H E T • Bestämd tid
Behövs det pengar? Byteshandel.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Inköpsrutiner.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Hyreslägenhet och bostadsrätt kap.12
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Intressententmodellen.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumentköplagen.
Köprätt.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Näthandel underlag för egna webbutiker OCH TEORETISK EXAMINATION
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Lagarna inom handel Kap. 13

Lagarna i handeln Konsumentköplagen (företag till privatperson) Konsumentjänstlagen (företag till privatperson) Distans och hemförsäljningslagen (från hemsida och vid dörrknackning) Köplagen (företag till företag)

Vid försäljning i butik (och era UF-företag) gäller KONSUMENTKÖPLAGEN Vid fel på varan, kan kunden kräva att få – den reparerad – den bytt mot en ny (om den inte går att reparera) – avdrag på priset – häva köpet – skadestånd Kunden har tre år på sig att klaga. Lagen är tvingande, till konsumentens fördel.

Vid försenad leverans Om säljaren inte klarar av att leverera i tid kan kunden: – hålla inne en del av betalningen – kräva att du levererar – häva köpet – kräva skadestånd

Om kunden ångrar sig Kunden kan alltid ångra sig innan varan levereras Öppet köp (villkor skall skrivas på kvittot) Bytesrätt (bara om villkor står på kvittot)

Uppgifter i häftet Konsumentköplagen (s. 262-263) Uppgift 1, sidan 273 Uppgift 2, sidan 274 Uppgift 3, sidan 275

När du säljer tjänster till konsumenter Konsumenttjänstlagens regler gäller Om arbetet blir försenat kan kunden – vänta med betalningen – begära att arbetet utförs – häva avtalet Ska vara fackmannamässigt utförd. Blir kunden inte nöjd kan han/hon – vänta med betalningen – begära att felet rättas till – begära ett lägre pris – häva köpet Skyldighet att avråda från en reparation som kostar mer än hälften av varans värde Du får inte avvika från avtalat pris med mer än 15 % Kunden har tre år på sig att klaga... Tilläggsarbete kräver överenskommelse med kunden … och för byggnadsarbeten tio år

Uppgifter i häftet (konsumenttjänstlagen s. 264-267) Uppgift 4, sidan 275

Distans- och hemförsäljningslagen Köpet kan ångras inom 14 dagar efter leverans. För tjänster gäller 14 dagar ångerrätt efter beställningen. Säljaren måste lämna information om sitt företag. Säljaren måste lämna skriftlig information om ångerrätten och kunden ska kvittera den. Är varan levererad till hemmet ska säljaren hämta den där. Är den sänd till kunden ska köparen återsända den på egen bekostnad. Pengarna ska återbetalas inom 30 dagar.

Uppgift i häftet (distans och hemförsäljningslagen) Uppgift 5, sidan 276

När du köper varor som egen företagare gäller KÖPLAGEN Köplagen gäller vid försäljning av varor mellan företag Blir leveransen försenad kan kunden – kräva att köpet fullföljs – ge säljaren tilläggstid – häva köpet – kräva skadestånd Köplagen är dispositiv Vid fel på varan kan köparen: – kräva att få felet avhjälpt – kräva att få ny vara – kräva prisavdrag – kräva skadestånd – häva köpet – hålla inne betalningen Du kan stoppa leveranser till en kund som du misstänker inte kan betala, t ex om denne har betalningsanmärkningar

Uppgifter i häftet (köplagen) Uppgift 8, sidan 277 Uppgift 9, sidan 278

Om det går snett Allmänna Reklamationsnämnden, prövar tvister mellan konsumenter och företag vid köp av varor eller tjänster. Om du blir anmäld till Allmänna reklamationsnämnden går det till så här Kunden anmäler ditt företag och beskriver skriftligt vad det handlar om. Du får en möjlighet att bemöta kundens anmälan skriftligt. ARN beslutar om en rekommendation till företaget. Ett beslut i ARN kan vara att ditt företag får en rekommendation av ARN exempelvis om att betala tillbaka en summa eller åtgärda ett fel. Besluten är inte tvingande för företaget. De företag som inte följer ARNs rekommendationer hamnar på ”Svarta Listan”. Kunden kan driva ärendet vidare till en allmän domstol.