Lagarna inom handel Kap. 13
Lagarna i handeln Konsumentköplagen (företag till privatperson) Konsumentjänstlagen (företag till privatperson) Distans och hemförsäljningslagen (från hemsida och vid dörrknackning) Köplagen (företag till företag)
Vid försäljning i butik (och era UF-företag) gäller KONSUMENTKÖPLAGEN Vid fel på varan, kan kunden kräva att få – den reparerad – den bytt mot en ny (om den inte går att reparera) – avdrag på priset – häva köpet – skadestånd Kunden har tre år på sig att klaga. Lagen är tvingande, till konsumentens fördel.
Vid försenad leverans Om säljaren inte klarar av att leverera i tid kan kunden: – hålla inne en del av betalningen – kräva att du levererar – häva köpet – kräva skadestånd
Om kunden ångrar sig Kunden kan alltid ångra sig innan varan levereras Öppet köp (villkor skall skrivas på kvittot) Bytesrätt (bara om villkor står på kvittot)
Uppgifter i häftet Konsumentköplagen (s. 262-263) Uppgift 1, sidan 273 Uppgift 2, sidan 274 Uppgift 3, sidan 275
När du säljer tjänster till konsumenter Konsumenttjänstlagens regler gäller Om arbetet blir försenat kan kunden – vänta med betalningen – begära att arbetet utförs – häva avtalet Ska vara fackmannamässigt utförd. Blir kunden inte nöjd kan han/hon – vänta med betalningen – begära att felet rättas till – begära ett lägre pris – häva köpet Skyldighet att avråda från en reparation som kostar mer än hälften av varans värde Du får inte avvika från avtalat pris med mer än 15 % Kunden har tre år på sig att klaga... Tilläggsarbete kräver överenskommelse med kunden … och för byggnadsarbeten tio år
Uppgifter i häftet (konsumenttjänstlagen s. 264-267) Uppgift 4, sidan 275
Distans- och hemförsäljningslagen Köpet kan ångras inom 14 dagar efter leverans. För tjänster gäller 14 dagar ångerrätt efter beställningen. Säljaren måste lämna information om sitt företag. Säljaren måste lämna skriftlig information om ångerrätten och kunden ska kvittera den. Är varan levererad till hemmet ska säljaren hämta den där. Är den sänd till kunden ska köparen återsända den på egen bekostnad. Pengarna ska återbetalas inom 30 dagar.
Uppgift i häftet (distans och hemförsäljningslagen) Uppgift 5, sidan 276
När du köper varor som egen företagare gäller KÖPLAGEN Köplagen gäller vid försäljning av varor mellan företag Blir leveransen försenad kan kunden – kräva att köpet fullföljs – ge säljaren tilläggstid – häva köpet – kräva skadestånd Köplagen är dispositiv Vid fel på varan kan köparen: – kräva att få felet avhjälpt – kräva att få ny vara – kräva prisavdrag – kräva skadestånd – häva köpet – hålla inne betalningen Du kan stoppa leveranser till en kund som du misstänker inte kan betala, t ex om denne har betalningsanmärkningar
Uppgifter i häftet (köplagen) Uppgift 8, sidan 277 Uppgift 9, sidan 278
Om det går snett Allmänna Reklamationsnämnden, prövar tvister mellan konsumenter och företag vid köp av varor eller tjänster. Om du blir anmäld till Allmänna reklamationsnämnden går det till så här Kunden anmäler ditt företag och beskriver skriftligt vad det handlar om. Du får en möjlighet att bemöta kundens anmälan skriftligt. ARN beslutar om en rekommendation till företaget. Ett beslut i ARN kan vara att ditt företag får en rekommendation av ARN exempelvis om att betala tillbaka en summa eller åtgärda ett fel. Besluten är inte tvingande för företaget. De företag som inte följer ARNs rekommendationer hamnar på ”Svarta Listan”. Kunden kan driva ärendet vidare till en allmän domstol.