Autonom körning Per Öhgren
Autonom körning Syftet med Transportstyrelsens projekt ”är att identifiera om, hur och vilken lagstiftning som behöver ändras för att möjliggöra delvis eller helt automatiserad körning samt förbereda inför den försöksverksamhet som ska startas under 2015.”
Autonom körning Projektet har utgått från fem nivåer av automatiserad körning: Nivå 0 Ingen automatisering (finns varningssystem) Nivå 2 Föraren fortfarande ansvarig. System kan aktiveras vid vissa miljöer Nivå 4 Förarlöst system Nivåerna har utarbetats av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)
Autonom körning Projektet har studerat och i vissa fall bedömt: Ansvarsfrågan i förhållande till bestämmelserna i vägtrafiklagstiftningen – förare eller tillverkare? Försäkringsfrågor Krav på förarbehörighet Fordonskrav Krav på utformning av vägar, vägmärken, vägmarkeringar etc. Nivåerna har utarbetats av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)