Införande av Platina på Kustbevakningen
Önskade effekter Alla handlingar som ska diarieföras diarieförs och i rätt tid Alla handlingar bara diarieförs en gång Medarbetare har själva möjlighet att söka i diariet Att man kan samarbeta/återanvända varandras arbete En fullständig ärendeakt i varje ärende
Tidplan & Etapper Införande av system Kravanalys, upphandling och inköp Förberedande åtgärder
Införande – (Etapp3) Diariet Dokument och ärendehantering Process Registratorer & avd.ass. Ca 15 användare Dokument och ärendehantering Pilotgrupper – feb. Chefer - april Första avd.- maj Huvudkontoret – sept Regioner – okt-nov Ca 200 användare Process
Val vi gjort Bevarandeformat direkt vid diarieföringen E-förvaltning: Platina = vårt ”mellan-arkiv” Behörighetsstyrning Ingen är Admin Alla KBV Utifrån klassificeringstrukturen Arbetsrum Ritningsregistret Offline-lösning
Erfarenheter av Platina - + ”Fel i standard-Platina” Dyra uppgraderingar Innehåll i versioner – ”en tummetott” Bristfällig bilagehantering Skapar ordning Synliggör - handläggare tar mer ansvar Rätt lätt - när man kommer över ”tröskeln” Möjligheter
Lyckokast i vårt projekt Få med cheferna! Engagerade och välrenommerade ”pilotanvändare” Tid att ta hand om nya användare Fasa in förvaltningen tidigt Info, info, info…..
Visioner ”Framtiden med Platina” Myndighetens ”nav” Koppla ihop oss med E-arkiv Så lite som möjligt på U, Q, C
Om tid och intresse finns… kan vi visa vårt Platina