Kommunikation och information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
„Gå till H&M och köp ett par byxor"
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Aktör / Struktur.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
STATARNA På 1800-talet i Sverige jobbade människorna med jordbruk. För att mäniskorna kunde hitta jobb måste de var gifta. De jobbade mycket men de fick.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
Media.
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Den massmediala bilden av kvinnor
Lag och Rätt.
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Unga och våld - en analys av maskulinitet och förebyggande verksamheter Delrapport inom uppdraget att ta fram kunskapsstöd som är inriktat på attityder.
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kommunikationsplanens delar
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Att övertyga ! Disposition och mall.
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
Moria: Tidig feminism.
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Värderingsövning/ fyra hörn
Kort biologiskt svar: För att sprida sina gener!
Upplägget av delkursen massmedia:
Karlshamn i politiken Hur representeras Karlshamns befolkning i politiken?
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
LIKABEHANDLING 2015 Vänsterpartiet föreslår. Nuläget Många grupper kommer på undantag i ett samhälle där individen hela tiden får det den kan betala för.
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Mannen och kvinnan i reklamen
Genus och Kön.
”Första gången”. Känslan av de olika filmerna. Vad får ni för känsla kring de fyra olika filmerna. Försök beskriva talsfesten 2. Lördagsträffarna.
Genus Manligt & kvinnligt.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Dissad och missad - funktionshinder i Sveriges television Gunilla Jarlbro och Michael Rubsamen.
Kön och socialisation.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
SPRÅK & MAKT SPRÅKSOCIOLOGI.
Unionen på företaget XXX Det här är Unionen! ”Annorlunda? Vad menar du? Det finns andra som är som jag!” Vi är medlemmar i TCO Vi organiserar.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
En lärarhandledning från MÄN
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Kommunikation och information
Reklam.
Ungdomarnas medieanvändning
Midsommarvecka 2 5 BE ® BrucElvis
Unga slavar under asociala medier
Välkommen till skärgården
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Kvinnligt och manligt.
Aktion T4 i Nazi-Tyskland
Hur olika funktionalitet framställs i media
Vad är framgång ? Enkelt förklarat:
Unga och media ur ett genusperspektiv
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Könsroller och jämställdhet
Medievanor.
Presentationens avskrift:

Kommunikation och information könsroller i media Samhällskunskap åk 4

Tjejer och killar framställs olika i media I Sverige använder vi medier i snitt sex timmar om dagen. Media finns med som en naturlig del av vår vardag och formar vår syn på oss själva och vår omvärld.  Därför är det viktigt att de berättelser som förmedlas genom medierna representerar hela befolkningen, och att människor får synas och höras i medierna på lika villkor. De människoskildringar vi ser i massmedierna är ofta stereotypa och bidrar till att gamla fördomar om män och kvinnor återskapas och förstärks. Mannen framställs ofta som stark, kompetent, ledare, politiker, hjälte eller brottsling, d.v.s. Den som gör något i en berättelse. Samtidigt framställs kvinnan oftast som vacker, sexig, maka, mor eller offer, d.v.s. passiva Dessa stereotypa bilder förekommer i all media, såväl nyhetsrapportering som i film, tv-serier och i reklam. Kvinnors tankar, handlingar och aktiviteter förminskas och får sällan utrymme, Det talas ofta om kvinnors utseende, men mer om vad män gör.

Det är ingen tvekan om att tjejer och killar framställs på olika sätt i media och reklam. Ofta är tjejer mer lättklädda och anspelar på sexighet, medans killar ska se tuffa och hårda ut.

Kvinnor och tjejer framställs som de som ska ta hand om barn och hus Män framställs som de som ska tjäna pengar och vara framgångsrika i sina yrken. Hur påverkas vi av detta?

För män är det självklart med framgång i arbetslivet Det framställs som förvånande om kvinnor är det.