Kommunikation och information könsroller i media Samhällskunskap åk 4
Tjejer och killar framställs olika i media I Sverige använder vi medier i snitt sex timmar om dagen. Media finns med som en naturlig del av vår vardag och formar vår syn på oss själva och vår omvärld. Därför är det viktigt att de berättelser som förmedlas genom medierna representerar hela befolkningen, och att människor får synas och höras i medierna på lika villkor. De människoskildringar vi ser i massmedierna är ofta stereotypa och bidrar till att gamla fördomar om män och kvinnor återskapas och förstärks. Mannen framställs ofta som stark, kompetent, ledare, politiker, hjälte eller brottsling, d.v.s. Den som gör något i en berättelse. Samtidigt framställs kvinnan oftast som vacker, sexig, maka, mor eller offer, d.v.s. passiva Dessa stereotypa bilder förekommer i all media, såväl nyhetsrapportering som i film, tv-serier och i reklam. Kvinnors tankar, handlingar och aktiviteter förminskas och får sällan utrymme, Det talas ofta om kvinnors utseende, men mer om vad män gör.
Det är ingen tvekan om att tjejer och killar framställs på olika sätt i media och reklam. Ofta är tjejer mer lättklädda och anspelar på sexighet, medans killar ska se tuffa och hårda ut.
Kvinnor och tjejer framställs som de som ska ta hand om barn och hus Män framställs som de som ska tjäna pengar och vara framgångsrika i sina yrken. Hur påverkas vi av detta?
För män är det självklart med framgång i arbetslivet Det framställs som förvånande om kvinnor är det.