Vem sa det? Om anonymitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Advertisements

Demokrati & diktatur.
Referat En sammanfattning.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Lag och Rätt.
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rättsregler för rättsintyg
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Nyheter & Källkritik.
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Tidningskunskap.
Samhällsvetenskapliga metoder
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Yttrandefrihet i Sverige.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Nykterhet och demokrati. AKTIV. Varför är du ideellt engagerad? Vad betyder ordet folkrörelse för dig? Kan ett samhälle vara demokratiskt utan frivilligas.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Nykterhet och solidaritet
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Dokumentation i Stöd och behandling
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
U5: Gallring och konkurrens
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Etik & moral.
Källkritik för högstadiet
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Etik & moral.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Reklam eller redaktionellt budskap?
Berätta vilka vi är, varifrån vi kommer och varför
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
Presentationens avskrift:

Vem sa det? Om anonymitet. Övning Tid: 15 - 20 minuter

Syfte med övningen I de flesta sammanhang vill vi veta vem som står bakom en viss information. Vi vill veta vem som är avsändaren. Det kan också vara så att olika avsändare har olika inverkan på oss. Vissa litar vi på, andra inte. Syftet med övningen är att fundera kring vikten av att veta vem som sagt eller skrivit vad.

Diskutera Finns det sammanhang då det är oviktigt att veta varifrån information kommer? Varför finns det sällan anonyma artiklar i en dagstidning? Borde det finnas anonyma artiklar i en dagstidning? Motivera ja eller nej. Vad vill man veta om avsändaren i följande fall: Nyhetsartikel Ledarsida Reklam Lärobok Undervisande lärare

Undersök I den svenska demokratin finns begreppet meddelarfrihet. Ta reda på vad det är samt vilken funktion det har. Tycker du att det är en viktig princip, ja eller nej?

Diskutera i helgrupp Finns det några problem med anonymitet i en demokrati? Vad i demokratin kan fungera bättre om anonymitet tillåts? Skulle lärares bedömningar bli rättvisare om eleverna kunde vara anonyma när de skriver prov och arbeten? Bör vittnen få vara anonyma under rättegångar?