Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert charlotta.plejert@liu.se Kurshemsida: http://www.liu.se/ikk/ssa/910g05/filarkiv_ssa2?l=sv Lisam: logga in genom studentportalen https://www3.student.liu.se/portal/
Kursen handlar om Teorier och modeller för andraspråksutveckling Psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling Tidigare och aktuell forskning inom området
Översikt Introduktion (22/8) Språk (29/8) Grupparbetstillfälle (5/9, obs. Icke-lärarlett) Kognitiva modeller för språkinlärning (12/9) Redovisningstillfälle grupparbetet (19/9) Samtal och språkinlärning 1 (26/9) Samtal och språkinlärning 2 (3/10) Kunskapsuppsummering (10/10) + utdelning av hemtentamen (v.41) Inlämning av hemtentamen (v.43 Fredagen den 27/10 kl.23.59)
Kurslitteratur Abrahamsson, N. (2009) Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur OBLIGATORISK Hyltenstam, K & Lindberg, I. (2013) Svenska som andraspråk; I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur OBLIGATORISK Mitchell, R., Myles, R. & Marsden, E. (2013) Second Language Learning Theories. Routledge. Relevanta avsnitt kommer att publiceras på kurshemsidan och i Lisam Vetenskapsrådet 2012 Rapport 5:2012. Flerspråkighet – En forskningsöversikt. REKOMMENDERAS STARKT http://www.vr.se/franvetenskapsradet/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter2012/n yheter2012/flersprakighetenforskningsoversikt.5. Ytterligare referenslitteratur (ej obligatorisk) tillkommer under kursens gång utifrån gruppens intressen och behov.
Hemtentamen Kursen exemineras genom en hemtentamen som delas ut vid sista undervisningstillfället 10/10. Deadline för inlämning är fredagen den 27/10 kl.23.59. Mer information om tentans upplägg och omfattning ges senare under kursen.
Studievägledare Pernilla Ahrén Studievägledare för kurser i ämnena litteraturvetenskap, svenska språket och svenska som andraspråk. Arbetar med vägledning, stöd och information i frågor kring studier och framtid och har tystnadsplikt. Kontakt: e-post: pernilla.ahren@liu.se (nås enklast via e-post) telefon: 013-282620 Sitter i rum 4405 i Keyhuset på Campus Valla, på plan 4 i den bakre delen av huset (som vetter mot parkeringen på baksidan och Campushallen). Arbetar deltid mån-tor. För att boka en tid för samtal, använd gärna studievägledarnas bokningssystem TimeCenter, som finns här: https://www.timecenter.se/filfak-uv/ . (Klicka på namnet i listan, så kommer du till en kalender där du kan boka in dig på en ledig tid.)
Olika typer av språkinlärning (Viberg 1987) RESULTAT: svenska som förstaspråk (+ ytterligare ett språk) svenska som andraspråk svenska som främmandespråk
Begrepp L1 (First language – förstaspråk, infött språk) L2 (Second language – andraspråk, icke-infött språk) FL (Foreign language – främmandespråk, icke-infött språk) (L3 (Third language – tredjespråk):”ett icke-infött språk som lärs eller används i en situation där personen redan har kunskaper i ett eller flera L2 vid sidan av ett eller flera L1” (Hammarberg, 2010))
Några mål med forskning kring andraspråksinlärning Beskriva inlärningsprocesser Förklara inlärningsprocesser Utveckla metoder för undervisning
Exempel på forskningsfrågor Hur lika är inlärningsprocesserna för L1 och L2? Hur är L1- och L2-inlärning likt inlärning av andra komplexa förmågor? Vilken roll spelar L1 för inlärningen av L2? Hur påverkar individuella skillnader hos inlärarna språkinlärningen? Vilken roll spelar sociala och kulturella faktorer för språkinlärningen? Vilken roll spelar grammatiska regler för språkinlärning? Hur lär man sig genom att kommunicera på andraspråket? Vilken betydelse har inlärningsstrategier? Är medveten inlärning bättre än omedveten?
Villkor för andraspråksinlärning tillhandahåller Social kontext leder till Attityder (av olika slag) visas i form av Motivation ansluter till andra individuella drag som Ålder Personlighet Förmåga Förkunskaper vilka förklarar inlärarens nyttjandegrad av Inlärningsmöjligheter (formell/informell) Spolsky (1989: 28) samspelet mellan inläraren och situationen avgör Det språkliga och icke-språkliga resultatet hos inläraren