Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

På KI:s hemsida hittar du information som vänder sig till alla KI:s studenter ingång för student Studievägledning Studera utomlands Studenträtt.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Kommunikation och samspel
Centrala innehåll och kunskapskrav
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Utmaningar i arbetet med BfL
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Marknadsföring och försäljning
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Infoga eget foto Infoga ett foto som täcker sidytan och placera det längst bak. Ta sedan bort exempelfotot! (markera och klicka “delete”) Välkommen till.
Kommunikation mellan olika nivåer
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Examensarbete 2017.
Fördjupning och examination av VFU
Svenska som andraspråk 3
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
New Student Information
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
En kort introduktion Göran Brante
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Välkommen till Studenthälsan!
Geografi / samhällskunskap
Välkommen till Studenthälsan!
Hitta databaser.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Välkommen till Studenthälsan!
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert charlotta.plejert@liu.se Kurshemsida: http://www.liu.se/ikk/ssa/910g05/filarkiv_ssa2?l=sv Lisam: logga in genom studentportalen https://www3.student.liu.se/portal/

Kursen handlar om Teorier och modeller för andraspråksutveckling Psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling Tidigare och aktuell forskning inom området

Översikt Introduktion (22/8) Språk (29/8) Grupparbetstillfälle (5/9, obs. Icke-lärarlett) Kognitiva modeller för språkinlärning (12/9) Redovisningstillfälle grupparbetet (19/9) Samtal och språkinlärning 1 (26/9) Samtal och språkinlärning 2 (3/10) Kunskapsuppsummering (10/10) + utdelning av hemtentamen (v.41) Inlämning av hemtentamen (v.43 Fredagen den 27/10 kl.23.59)

Kurslitteratur Abrahamsson, N. (2009) Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur OBLIGATORISK Hyltenstam, K & Lindberg, I. (2013) Svenska som andraspråk; I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur OBLIGATORISK Mitchell, R., Myles, R. & Marsden, E. (2013) Second Language Learning Theories. Routledge. Relevanta avsnitt kommer att publiceras på kurshemsidan och i Lisam Vetenskapsrådet 2012 Rapport 5:2012. Flerspråkighet – En forskningsöversikt. REKOMMENDERAS STARKT http://www.vr.se/franvetenskapsradet/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter2012/n yheter2012/flersprakighetenforskningsoversikt.5. Ytterligare referenslitteratur (ej obligatorisk) tillkommer under kursens gång utifrån gruppens intressen och behov.

Hemtentamen Kursen exemineras genom en hemtentamen som delas ut vid sista undervisningstillfället 10/10. Deadline för inlämning är fredagen den 27/10 kl.23.59. Mer information om tentans upplägg och omfattning ges senare under kursen.

Studievägledare Pernilla Ahrén Studievägledare för kurser i ämnena litteraturvetenskap, svenska språket och svenska som andraspråk. Arbetar med vägledning, stöd och information i frågor kring studier och framtid och har tystnadsplikt. Kontakt: e-post: pernilla.ahren@liu.se (nås enklast via e-post) telefon: 013-282620 Sitter i rum 4405 i Keyhuset på Campus Valla, på plan 4 i den bakre delen av huset (som vetter mot parkeringen på baksidan och Campushallen). Arbetar deltid mån-tor. För att boka en tid för samtal, använd gärna studievägledarnas bokningssystem TimeCenter, som finns här: https://www.timecenter.se/filfak-uv/ . (Klicka på namnet i listan, så kommer du till en kalender där du kan boka in dig på en ledig tid.)

Olika typer av språkinlärning (Viberg 1987) RESULTAT: svenska som förstaspråk (+ ytterligare ett språk) svenska som andraspråk svenska som främmandespråk

Begrepp L1 (First language – förstaspråk, infött språk) L2 (Second language – andraspråk, icke-infött språk) FL (Foreign language – främmandespråk, icke-infött språk) (L3 (Third language – tredjespråk):”ett icke-infött språk som lärs eller används i en situation där personen redan har kunskaper i ett eller flera L2 vid sidan av ett eller flera L1” (Hammarberg, 2010))

Några mål med forskning kring andraspråksinlärning Beskriva inlärningsprocesser Förklara inlärningsprocesser Utveckla metoder för undervisning

Exempel på forskningsfrågor Hur lika är inlärningsprocesserna för L1 och L2? Hur är L1- och L2-inlärning likt inlärning av andra komplexa förmågor? Vilken roll spelar L1 för inlärningen av L2? Hur påverkar individuella skillnader hos inlärarna språkinlärningen? Vilken roll spelar sociala och kulturella faktorer för språkinlärningen? Vilken roll spelar grammatiska regler för språkinlärning? Hur lär man sig genom att kommunicera på andraspråket? Vilken betydelse har inlärningsstrategier? Är medveten inlärning bättre än omedveten?

Villkor för andraspråksinlärning tillhandahåller Social kontext leder till Attityder (av olika slag) visas i form av Motivation ansluter till andra individuella drag som Ålder Personlighet Förmåga Förkunskaper vilka förklarar inlärarens nyttjandegrad av Inlärningsmöjligheter (formell/informell) Spolsky (1989: 28) samspelet mellan inläraren och situationen avgör Det språkliga och icke-språkliga resultatet hos inläraren