Kännetecknande för det goda arbetet Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll ska vara utformat så att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykosociala påfrestningar som kan innebära risk för sjukdom, ohälsa eller olycksfall Man ska undvika ett starkt styrt eller bundet arbete så långt som möjligt Arbetet ska helst ge möjlighet till variation, social kontakt, samarbete och sammanhang mellan olika arbetsuppgifter. Arbetstagaren ska ha möjlighet att utvecklas i och påverka sin arbetssituation Löneformer och arbetstider ska ingå i den samlade bedömningen om det goda arbetet föreligger eller ej
Grundläggande trossatser för arbetsmiljön Risken för skador och sjukdomar ska elimineras så långt som möjligt Arbetsmiljön ska utvecklas så att den bidrar till bland annat högre produktivitet
Allmänna föreskrifter AFS 1993:17 Kränkande särbehandling AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön AFS 1994:1 Arbetsanpassning och rehabilitering AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete
Ex. på förutsättningar för delegering av arbetsmiljöarbetet Arbetsgivaren måste ha ett klart behov av att delegera Den som tar över arbetsmiljöuppgifterna ska ha en någorlunda självständig ställning ha tillräckliga befogenheter för att kunna uppfylla ansvaret för uppgifterna måste ha ett kunnande och erfarenhet nog för att klara uppgiften delegeringen måste vara skriftlig vid minst 10 anställda
Några tips inför delegering utgår ifrån befintligt organisationsschema bestäm var i organisationen arbetsmiljöuppgifterna utförs bäst dela aldrig upp ansvaret för en viss uppgift på flera personer kontrollera regelbundet att uppgifterna uppfattas korrekt informera alla medarbetare om hur arbetsuppgifterna är fördelade
Systematiskt arbetsmiljöarbete Systematiken vilar på tre ben kartlägga/undersöka Genomföra följa upp
Kunskaper som chefer och arbetsledare bör ha Arbetsmiljöregler fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som innebär risk för ohälsa och olycksfall vilka åtgärder som kan vidtas för att förebygga ohälsa och olycksfall vilka arbetsförhållanden som främjar en tillfredsställande arbetsmiljö
Det systematiska arbetsmiljöarbetet ställer krav på rutiner alkohol och droger ensamarbete kränkande särbehandling sociala och psykologiska aspekter våld och hot
Medarbetarnas skyldigheter medverka i det löpande arbetsmiljöarbetet följa föreskrifter och instruktioner förknippade med arbetsmiljön använda säkerhets- och skyddsutrustning påtala risker i arbetsmiljön
FAS 05 FAS står för Förnyelse – Arbetsmiljö – Samverkan Är ett samverkansavtal mellan arbetsgivarpart och arbetstagarpart inom Kommuner, Landsting och Regioner
Ett fungerande samverkanssystem ska enligt FAS 05 omfatta tydliga mål för verksamheten en klargjord arbetsfördelning mellan förtroendevalda och tjänstemän en organisation med en tydlig delegering av uppdrag/uppgifter och befogenheter ett ledarskap med helhetssyn på anställda, organisation och resurser en vilja att fatta beslut i samverkan en form som följer och löpande anpassas till organisationens beslutsnivåer