Lektion om samband
Sambandet mellan addition och subtraktion. Visa på följande: Alla räknesätten hänger ihop om man vet följande 7+4=11 så vet du också att 11-4=7, 11-7= 4 samt 4+7=11 Detta underlättar när de ska använda huvudräkning men även algebra Står det tex: X- 65= 118 så vet man om man förstår sambandet att du kan tänka 118+65. Gör nu en liknande med eleverna om de vet följande: 116+39= 155 vad vet de då mer…. Skriv på whiteboarden. Diskutera med kamraten bredvid så att ni kan hjälpas åt att fylla på. Skriv upp de olika på tavlan
Sambandet mellan addition och multiplikation 3+3+3+3+3=15 5X3=15 4+4+4 Ska det skrivas 3X4 eller 4X3? Varför? Låt eleverna motivera sina svar Låt de först skriva enskilt på sina whiteboard. Diskutera två och två. Be någon grupp förklara i den stora gruppen Visa med chokladpåsarna så att de kan se skillnaden även om produkten blir det samma. Visa även skillnaden med hjälp av area 4X4 och 3X4 är vänd på olika håll samt skillnaden på 5x3 och 3x5 Gör en ny 7+7+7+7= Be dem skriva om detta är 7x4 eller 4x7 be dem även rita chokladpåsarna och arean om det behövs Fortsätt tills alla har förstått
Sambandet mellan division och subtraktion 120/40 kan ses som hur många gånger finns 40 i 120, vilket kan omformuleras till Hur många gånger kan jag ta bort 40 från 120. Det kan vi lösa genom upprepad subtraktion. 120-40=80 80-40=40 40-40=0 totalt tog vi bort 3X40 Gör i stället nu 27/9 låt dem visa på sina tavlor med upprepad subtraktion. Detta är innehållsdivision. Visa dem även delnings division Uttrycket 20/5= 4 om jag delar upp 20 kulor mellan 5 barn så får de fyra kulor var (delningsdivison) Ge dem skillnaden med innehållsdivision för att koppla tillbaka om jag har 20 kulor som ska fördelas så att varje barn får 5 kulor var så räcker det till 4 stycken barn
Sambandet mellan multiplikation och division samt bråk Visa följande på tavlan om du vet att 16÷8= 2 så vet du följande 8x2 =16 2X8=16 16÷2=8 Be dem skriva på sina whiteboard vad vet du om du vet att 9x5=45 Skriv upp på tavlan! Koppla till bråk (tänk på att vårt x här betyder att de ska multiplicera) 12X3 innebär 12 grupper med 3 i varje. Det innebär att 12× 1 4 betyder 12 grupper med en fjärdedel i varje. Alltså totalt 3 36/12 innebär att det finns tre stycken tolvor i 36 Det innebär att 36÷ 1 3 betyder hur många tredjedelar finns i 36 alltså 108
Be nu eleverna fylla i följande tabeller låt dem göra det två och två x 3 2 1 1/2 1/3 9 6 ÷ 3 2 1 ½ 1/3 1 ½ 1/3
Gör tabellerna tillsammans Uppmuntra till frågor för att alla ska hänga med
Division/bråk är det samma sak Division/bråk är det samma sak? Viktigt att veta är att en division är inte alltid ett bråk men ett bråk är alltid en division så länge det inte är skrivet i blandad form. Visa att 12/4 betyder både 12 delat med 4 och tolv fjärdedelar. Visa att det är förhållandet med exemplet: 8000/4000= Låt dem först svara på detta på whiteboard. Skriv ner felsvaren samt det rätta och prata i helklass hur kan man ha tänkt när man har svarat 2000 osv. Diskutera feltänket som något viktigt för att förstå det rätta svaret. Gör nu ett nytt liknande tex 500/50 Kolla av så alla har förstått. Visa även skillnaden på tex:2,5/4 och 2/4. Det första kan endast vara en division varför?
Positionssystemet Ta talet 40,16/8 Låt de svara på sina ipads Du får definitivt fram både 5,2 och 5,02 när de håller upp. Skriv ner deras olika svar. Låt de tillsammans två och två plocka bort ett felaktigt och motivera varför. Lyft deras motivering i helklass tills du har det rätta svaret kvar. Meningen är att visa skillnaden på 16/8 och 0,16/8 Prova en liknande. Låt dem skriva på en postitlapp som en exitticket som de lämnar in till dig 24,36/4