Bevarande och gallring i Finland 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
ARKIVERING av examenskommissionernas handlingar
Gallring i Stockholms stad
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
? Presentation E-Lin
Vägledning för webbutveckling
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Centrum för Långsiktigt Digitalt Bevarande
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Det nationella digitala biblioteket
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
E-arkiv.
LISA-möte om spam i samverkan med den Rättsliga panelen Den 11 februari 2004 kl Stockholms handelskammare.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Sidnummer Hur tillgängliggör vi vårt kulturarv Konferens, Portalnätverket, Linköpings stadsbibliotek
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Digitalisering av arkivmaterial Arja Rantanen Vasa landsarkiv.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Bedömning av informationsförluster för elektroniska handlingar vid val av format och åtgärder för bevarande- utveckling av metoder och verktyg Nordisk.
Bevarande av digitalt skapade arkiv - från 10% mot 100%
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sundsvalls kommun process struktur
Tillväxtverkets mellanarkiv
Verksamhetsanalys & informationskartläggning
Veksamhetspolicy för bevaring efter digitalisering
Material för socialtjänsten
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processorienterad informationsredovisning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Bevarande och gallring i Finland 2016 26.9.2016 Veli-Matti Pussinen Direktör för Åbo landsarkiv Direktör, norm- och informationsstyrning, Riksarkivet

Arkivverket blir Riksarkivet En ny lag om Riksarkivet träder i kraft 1.1.2017 och ersätter delar av och kompletterar nuvarande arkivlagen från 1994 Arkivverkets organisation ändras från Riksarkiv-landsarkiv (distriktsförvaltning) till en enmyndighetsmodell Riksarkivets organisation i fyra ansvarsområden från 2011 behålls och förstärks En betydande nyhet innebär lagens nya paragraf om att varaktigt förvarade pappershandlingar kan utgallras (kasseras, förstöras) efter digitalisering Uusi laki toiveissa saada voimaan vuoden 2017 alusta. Uuden organisaation valmistelut nykyisen Kansallisarkiston organisaation pohjalta ovat täydessä käynnissä. Kansallisarkistolla olisi toimipaikka Helsingissä, Saamelaisarkisto Inarissa ja maakunta-arkistoista tulisi Kansallisarkiston toimipaikkoja. Toimintamme suurin muutos, eli digitalisaatio, on jatkunut jo pitkään ja vahvistuu entisestään, ja siihen verrattuna organisaation muuttaminen on pieni harjoitus. Digitointi on eri asia kuin syntysähköisen aineiston sähköinen säilyttäminen. Laatukriteereitä valmistellaan kansainvälistä vertailua hyödyntäen.

Riksarkivets strategi 2020 Trädde i kraft 01/2016 – grundar sig på lagförändringarna 2017 och den nya organisationen http://www.arkisto.fi/sv/arkivverket/strategi-2020 En kraftig satsning på digitalisering för att Finland skall kunna effektivt utnyttja offentlig information, effektivera myndigheternas verksamhet och uppnå positiva kostnadseffekter Förmågan att utnyttja information är central för att uppnå konkurrenskraft Bevarande och gallring bygger ännu på den tidigare strategin (2010-2015) och arkivverkets gallringspolitik och –strategi från år 2012 År 2016 pågår flera utvecklingsprojekt som skall leda till nya verksamhetsmodeller fr o m 2017 Suomi on tietoon ja sen hyödyntämiseen perustuva yhteiskunta. Sipilän hallitusohjelma ”Ratkaisujen Suomi”: samaa tietoa kysytään julkisen hallinnon asiakkailta vain kerran. 

Gallringsstrategin 2012 (1) http://www.arkisto.fi/uploads/Arkistolaitos/Teht%C3%A4v%C3%A4t%20ja%20toiminta/Seulonta/SEULONTASTRATEGIA-17-12-2012.pdf (på finska) Gallringsverksamheten utgår från att alla betydande handlingar /information inom den offentliga förvaltningen förvaras varaktigt i elektronisk form Så här kan man effektivisera en mångsidig användning av informationen inom forskning och skapa förutsättningar för att på olika sätt kombinera olika myndigheters handlingar (främst information i olika register) för forskningens olika behov En allt större del av den offentliga förvaltningens handlingar/information kan förvaras varaktigt. Handlingar från tidigare årtionden (1950-talet-) som finns endast i analog form, kan inte bevaras i lika stor utsträckning om de inte överförs till digital form (digitaliseras)

Gallringsstrategin 2012 (2) En allt större del av den offentliga förvaltningens dokumentinformation kan förvaras varaktigt Dokumentinformation (asiakirjatieto) kan förvaras varaktigt i digital form från och med nu framåt, och 10-30 retroaktivt Omöjligt att avgränsa en viss procentuell andel (t ex 10-15%) av årstillväxten. Också svårt att mäta hur stor ”årsproduktionen” av digitalt material är = en större del än tidigare bevaras varaktigt

Gallringsstrategin 2012 (3) Betraktande av arkivbildning och dokumentinformation ur olika synvinklar, ”uppifrån nedåt” behandlas makro- och mikrogallringens nivåer: 1. arkivbildaren, organisationen: Uppgifter, verksamhetens omfattning och inverkan Organisationens samhälleliga position Verksamhetsprocesser Organisation och (historiska) skeden 2. arkivbildningen, arkivet: Arkivbildningens och arkivets struktur Förhållandena mellan organisationens uppgifter och dokumentinformationen Datasystem, deras informationsinnehåll och informationens användbarhet Funktionella och innehållsliga förhållanden mellan datasystem och handlingar Är dokumentinformationen unik?

Gallringsstrategin 2012 (4) 3. Användningen av dokumentinformation: Dokumentinformationens användning i tjänsteverksamheten (och forskningen) hittills samt betydelse för att bevisa olika rättigheter Framtida användningsmöjligheter 4. Verksamhetsmiljön: Verksamhetens objekt, fenomen och den övriga verksamhetsmiljön 5. Kostnadsfaktorerna: Kostnader som uppstår av gallring, förvaring och upprätthållandet av användbarheten

Gallringsstrategin 2012 (5) Makrogallring innebär att dokumentinformationens värde analyseras indirekt genom arkivbildarorganisationen, inte direkt genom dokumentinformationen (dess innehåll). Värdet uppstår ofta på basen av arkivbildarorganisationens och dess uppgifters samhälleliga betydelse och verksamhetens karaktär Makrogallringens målsättning är att identifiera centrala datasystem, dokumentgrupper och –serier som innehåller information som dokumenterar organisationens uppgifter, verksamhet och resultat, och som borde bevaras varaktigt Dokumentinformationens värde analys utförs från makrogallring mot mikrogallring vid behov Gallringsprocessen blir effektivare, då det inte är nödvändigt att i detalj studera informationsinnehållet i alla datasystem och handlingar

Gallringsstrategin 2012 (6) Även handlingarnas/dokumentinformationens informationsvärde måste beaktas Utöver information som dokumenterar organisationens egen verksamhet är kriterier också dokumentinformationens betydelse som dokumentation av samhället, samhälleliga processer och olika fenomen i allmänhet Målsättningen är att hela samhället och dess utveckling dokumenteras i varaktigt bevarad dokumentinformation med samma intensitet och representativitet.

Gallringsbeslut år 2015 Arkivverket fattade år 2015 65 beslut om varaktig förvaring och förvaringsform av myndigheternas handlingar och information (Målsättning 2016: 60 st.) T ex ett nytt beslut för Patientdataarkivet (som upprätthålls av Folkpensionsanstalten FPA): Äldre information som överförs till arkivet i digital form förvaras varaktigt i sin helhet Urvalet 6% (patienter födda 18. eller 28.) slutar gradvis Beslut om flera centrala registers förvaring i enbart digital form, t.ex.: Patent- och registerstyrelsens handelsregister, Trafis luftfartygsregister, Lant- och skogsbruksminsteriets jordbruksregister

SÄHKE2 och utvecklingsprojekt inom dokumenthantering SÄHKE2-normens giltighetstid har förlängts till 31.12.2016 (2017?) http://www.arkisto.fi/sv/tjanster/normit-ja-seulontapaeaetoekset/maeaeraeykset-2/saehke2-maeaeraeys-2009-2 Den elektroniska dokumenthanteringen har under de senaste åren främst utvecklats inom ramen för JHS-standardprojekt under finansministeriets ledning, t ex: JHS = offentliga förvaltningens standarder JHS 191 Strukturen för en plan för informationsstyrningen JHS 176 Sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen (behandling, hantering och förvaring av elektronisk dokumentinformation): gavs ursprungligen ut år 2010 som en rekommendation rörande implementeringen av SÄHKE2 uppdatering inleddes år 2013, men projektet lades på is hösten 2015 p.g.a att giltighetstiden för SÄHKE2 förlängdes En omfattande informationsförvaltningslag bereds i Finansministeriets regi (i kraft 2018?) JHS176, julkishallinnon suositus, jonka ajateltiin uudistavan ja korvaavan SÄHKE2. Työ keskeytettiin, kun SÄHKE2 sai jatkoaikaa. VM tullee muodostamaan työryhmän, joka lähtee pohtimaan tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta (arkistolaki, tietohallintolaki, julkisuuslaki…). Toiveena olisi, että uusi lainsäädäntö mahdollistaisi tiedonhallintaa (myös asiakirjahallintoa) koskevien asetusten antamisen -> voitaisiin viimein korvata SÄHKE2.

JHS 191 - informationsstyrningsplan

TACK! veli-matti.pussinen@arkisto.fi +358 50 307 0433