Improvements of the website Håkan Morberg
Findability and understanding Inadequate search engines The tyranny of subject area categories Product pages/contentpages Static tables vs database tables Understanding content
The scoop
Glossary
Approach Improve step by step according to the strategic plan Strive to maximize the benefits and effect Work user centered – user goals, test and change
”Start- and mainpages” Start from user studies Take care of known usability problems Define a scoop
User studies Card sorting Task solving with ”think aloud” Usability studies Interviews of stakeholders Eye tracking Focus groups
Known user problems Users finds the content unmanageable and divided Deficiencies in the logic of the structure Our subject areas are hard to use Weak target focus - too much irrelevant information blurs the vision
”Hittbarhet och förståelse” Sök- och navigeringsprinciper Struktur och logik Resultatredovisning Språk och innehåll
From study to design user centered design
Benefits from usage
User goals vs business goals
Målgrupp En målgrupp är en grupp av användare som har likartade förväntningar på produkten, och som kommer att använda produkten på ett likartat sätt. En målgrupp är en grupp av användare som har likartade förväntningar på produkten, och som kommer att använda produkten på ett likartat sätt. En målgrupp är en grupp av användare som har likartade förväntningar på produkten, och som kommer att använda produkten på ett likartat sätt.
Target groups – different approaches Role based target groups Behaviour based target groups
Role based target groups Journalists Reseracher Teachers and students Analysts
Behaviour based target groups ”Tourist” (beginner) ”Farmer” (intermediate) ”Miner” (expert)
”Tourist” (Beginner) Check facts, daily life decision, solve a school task. Weak relation to Stat Sweden, not the first choice Impatient Limited knowledge of statistics
”Farmer” (intermediate) Monitor and use within role of profession. Relatively good knowledge of Stat Sweden Motivated Returning visitor but not an expert
”Miner” (expert) Longer visits, more complex tasks Strong relation to Stat Sweden, contact persons inside Stats Sweden. Motivated Skilled and with a very good knowledge of statistics
The Design
General design guides Communicate each goal and content More logic to the content structure Start from the users knowledge, needs and user goals Quicker way to the goal – more active pages Confirm previous decisions of navigation A more functional and straight forward design.
Statpage and News & press
Demo – Startpage Startpage
1. Main users and goals Tourists and farmers A quick answer or guidance to move on Monitor and use
2. Designriktlinjer och element Tydlig bekräftelse – vi är en statistikmyndighet Snabb överblick av hela vårt erbjudande Presentera efterfrågat innehåll Erbjud vägar in till statistiken Uppmuntra aktivitet – klicka vidare
Nyheter och press – tas bort Målgruppsingång – dubblerad information Hitta är logisk hemvist Tydligare skillnad mellan huvudflikar Större utrymme för nyheter på startsidan
Find statistics
1. Användare och mål Tourists and farmers Moving on to find the answer to their question.
2. Designriktlinjer och element Kommunicera sidors syfte/innehåll Tydlig bekräftelse – du är på rätt väg Stöd måluppfyllelse - erbjud tydliga och få val Aktivera sidan - gå från information till interaktion Eliminera hinder och krav på förkunskap Ge alternativ till ämnesområden – nyckelord
Demo – Hitta statistik Hitta statistik – under uppbyggnad
Våra tjänster
Scoop and challanges Large number of products and services Tasks are komplex What’s on the website and what’s not? What is free of charge and what is not? What are the business goals? How can we communicate our sevices?
Basic goal of Our services To give a representative view of our whole product- and service catalog Must transmit that this is a business section Reach potential customers and motivated byers Harmonize with the products own marketing.
Concept Our USP (USP - unique selling point) Quality Experience, methods, competence, servicemind
Concept Our USP (USP - unique selling point) Quality Experience, methods, competence, servicemind Tone of the communication Scared Unsecure Confident Overweening Incomprehensable Vague Distinct Too obvious
Concept Our USP (USP - unique selling point) Quality Experience, methods, competence, servicemind Tone of the communication Today Scared Unsecure Confident Overweening Incomprehensable Vague Distinct Too obvious
Concept Our USP (USP - unique selling point) Quality Experience, methods, competence, servicemind Tone of the communication Today Transfer Scared Unsecure Confident Overweening Incomprehensable Vague Distinct Too obvious
1. Användare och mål Potentiella kunder inom bl.a. näringsliv och region. Näringslivet osäker på vårt erbjudande, inte alltid förstavalet. Söker underlag till analys och beslut som rör verksamheten. Näringslivet har ofta bråttom, snabbare beslut än kommun.
2. Designriktlinjer och element Bekräfta genom case och exempel att det är en uppdragsverksamhet Igenkänning från vår marknadsföring Snabb överblick av vårt erbjudande Utgå från användarens situation – vad vill de göra? Snabb förståelse av enskild tjänst genom jämförelsefaktorer som pris, metod, leverans Enkelt kunna komma vidare i köpprocessen – ”call to action” - kontaktinformation eller produktblad
Våra tjänster
Documentation
Grundläggande syfte Lyfta metod- och dokumentationsinnehållet Visa hela vår verksamhets bredd i huvudflikarna Samla informationen och höja dess kvalité Renodla och avlasta Hitta statistik
1. Användare och mål Forskare och den akademiska världen Forskaren behöver mikrodata och dokumentation av mikrodata. Forskare använder inte startsidan och är inte intresserade av populärt eller perifert material. Man använder i liten utsträckning själva statistikresultaten - ibland för att relatera till.
2. Designriktlinjer och element Innehållet ska tillåtas vara smalt – smal målgrupp Titeln ska positionera sidan från övriga ingångar och ge rätt förväntningar Medvetet torrt, avskalat och precist Vana användare behöver genvägar Alternativ väg in till innehållet – nyckelord
Demo - Dokumentation Dokumentation – under uppbyggnad