Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Experiences - new web design 2014

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Experiences - new web design 2014"— Presentationens avskrift:

1 Experiences - new web design 2014
Håkan Morberg

2 New design – ”findability – project”
Known difficulties The scope Target groups

3 Known difficulties

4 Known difficulties Official names vs common search terms
Official silos vs overlapping statistics Cluttered design – too many choices Poor search engine results Too much ”talk” on the survey page

5 The scope

6 The user experience Find Få fram resultat, göra urval, kunna gå vidare

7 The user experience Understand Find
Förestå rubriker, innehåll, språk/terminologi

8 The user experience Understand Find Use
Format (excel, pdf, api, pc-axis, rss), statistikens kvalite Use

9 The scope for ”findability-project”
Format (excel, pdf, api, pc-axis, rss), statistikens kvalite

10 Main focus Prioritise on the pages! Show the result!

11 The scope Clean up the design – less alternative
Highlight the figures – not the administrative information

12 Outside the scope Change the information structure
Change the content, presentation forms

13 Effect steering & Target groups

14 Effect mapping WHY: Clearly define the desired effect goals of the project. An effect goal is one of usually 3-5 effects that you want to achieve with the product. This is to be formulated as short as possible, based on the question "What is the sustainable business change when the project is implemented?" The effect may be, for example, efficiency, strong brand, knowledge, simplicity and speed. The change must be measurable. What and how can it be measured? Can this be logged in the solution, do you need to test in use or can you do surveys? A number of measuring points for the change need to be set up. Formulate when measurements should be done and what values ​​you would expect, "After a year of use, nine in ten users would say that ...“ Ett effektmål är ett av vanligtvis 3-5 (gärna mätbara) mål som man vill uppnå med en viss IT-investering. WHO: The target group analysis aims to find and define those groups of people who can contribute to the intended effects of the system, the business or the project. WHAT: Investigate the target groups user goals. These are defined as those things the target groups / users need to do, want to do or need to make their contribution to the desired effects. HOW: See what measures are required to meet the user goals. These measures are also prioritised based on which ones can be calculated to give the largest contribution to the expected effects. Aim and measurable goals Target groups (Target groups – 1. What we want them to do. 2. What we believe are the users needs. Activities

15 Target groups Behavior based personas 1. The single query visitor
2. The comparator 3. The statistical hawk 4. The forecaster

16 The single query visitor
”Jag vill ha statistik som jag kan använda som fakta” Kännetecken Vill bara få ett svar på sin fråga. En ungefärlig siffra, hyfsat aktuell Otålig men kan kontakta statistikservice vid behov Ovan med SCB, kan komma direkt från sökning på Google Bryr sig inte om statistiksystemet men vill hamna rätt Har svårt att förstå och använda vår terminologi Kan vara privatperson eller (näringsliv) Användningsmål Vill ha ett snabbt och enkelt svar

17 The comparator ”Jag behöver statistikunderlag till ett eget större arbete” Kännetecken Har en komplex frågeställning, svaret finns i inte i en enda tabell Vill ha unikt material, inte redan sammanställt Vill göra jämförelser ofta med regionala/lokala vinklingar Vill inte chansa och lägga tid på att leta eller söka Kan behöva kontakta handläggare för mer statistik Har nytta av att känna till statistiksystemet Kan vara journalist eller student Användningsmål Vill ha underlag till sin egen specifika frågeställning Vill förstå statistiken hen ska använda Vill ha vägledning för att hitta rätt statistik

18 The statistical hawk ”Jag vill snabbt hämta senaste siffran och sen vidareförmedla den” Kännetecken Jobbar under stor tidspress Behöver senaste siffran nu! Kunnig och specifikt intresserad Behöver kunna förstå och tolka resultatet Vill hitta informationen till varje pris, ringer om det behövs Kan vara nyhetsjournalist eller analytiker Användarmål Vill ha senaste siffran snabbt Vill snabbt vidareanvända statistiken Vill veta när statistiken ska publiceras

19 The forcaster ”Jag behöver vissa väldigt specifika uppgifter som beslutsunderlag” Ska ibland sammanställa egna rapporter och beslutsunderlag Behöver och kan köpa statistik, har en plånbok Mycket kunnig inom sitt specifika område, kan terminologin Behöver detaljerad dokumentation för säkra prognoser Hämtar ofta samma information Kan vara utredare eller analytiker Användarmål Vill ha statistik inom sitt specialområde Vill göra avancerad analys Vill ha samma statistik som förra gången

20 Design decisions

21 Start page Ca 25% landar på startsidan
Många har sökt på scb, scb.se, statistiska centralbyrån. besök (jan-aug) Snitt ca besök i månaden

22 Start page – click statistics
33% går vidare till Hitta statistik

23 Find statistics – many choices
Många separata ingångar

24 Statistik efter ämne A-Ö -> SÖK

25 One main way to the statistics
En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

26 Find statistics – Official structure

27 Still official structure …

28 But with tags …

29 Tagging concept

30 Survey – administrative information
En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

31 Web statistics

32 Survey page En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

33 Survey page En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

34 Crazy egg statistics

35 Startpage– click map Scb.se=3845 Google.se=2725 Direct = 2411
Total = 10292 Since Feb 13 En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

36 Find statistics – click map
En administrativ yta som berättar om produktens produktion. Scb.se=22137 Google.se=1479 Stat. Database = 794 Total = 25495 Since Feb 5

37 Subject area – click map
En administrativ yta som berättar om produktens produktion.

38 Survey page – click map En administrativ yta som berättar om produktens produktion.


Ladda ner ppt "Experiences - new web design 2014"

Liknande presentationer


Google-annonser