Bakgrund Budgetuppdrag nr 50: Önskad sysselsättningsgrad/rätt till heltid. Tidigare genomfört arbete i Linköping kring frågan ”Rätt till heltid”. Omvärldsbevakning, studiebesök i Västerås. Projekt på Sandrinoparken (Leanlink).
Projektmål Projektet ska beskriva förutsättningarna för ett införande av ”rätt till önskad sysselsättningsgrad. Projektet ska även beskriva konsekvenserna av arbetssättet ”rätt till önskad sysselsättningsgrad”. Detta ska göras utifrån ekonomi, personalperspektiv samt brukarperspektiv.
Projektgrupp Planeringsledare Omsorgskontoret (sammankallande), affärsområdeschef Leanlink, Verksamhetschef Sandrinoparken), samordnare, omvårdnadspersonal, representant från kommunal samt representant från förhandlingsgruppen.
Exempel på uppföljningsparametrar Medarbetare och personal: Medarbetarnas faktiska upplevda arbetssituation Personalens arbetstid och frånvarotal T.ex: Sjuk- och frisktal
Forts uppföljningsparametrar Organisering, ekonomi och arbetssätt: Organisering och ledning av verksamheten. Arbetsmodeller och arbetssätt som konsekvens av rätten till heltid. Ekonomiska konsekvenser. T.ex: Övertid/mertid, antal timvikarier, schemaperiodernas längd, antal delade turer, antal helger, antal arbetspass per schemaperiod
Forts uppföljningsparametrar Brukare: Nöjdhetsmätningar hos brukare Vad eventuell personaltid utöver brukarens beslutade behov används till.
Uppföljning av projektet Projektgruppen träffas en gång per månad för att nära följa utvecklingen av projektet. Baslinjemätning och fokusgrupper kring förväntningar Januari/februari 2016. Uppföljningsmätning varje månad under första året. Fokusgrupp med personal ett tillfälle per år. Jämförelsemätning Berga vårdboende varje månad. Återförings seminarium okt 2016. Rapportseminarium april 2017. Slutrapport december 2017.
Dessa parametrar kommer att mätas kvantitativt (jmf Berga-Sandrino) Sysselsättningsgrad. Omfattningen av servicetid (obokad tid) Sjuktimmar Övertid Mertid Antal delad turer Antal helgdagar
Vad kommer att beskrivas utöver dessa mätningar Personalens upplevelser. Påverkan på schemaläggningen. Brukarens upplevelser (nationella jämförelser). Vad personalens servicetid har använts till.
Jämförelse Berga - Sandrino Genomsnittlig sysselsättningsgrad, Sandrino 95% och Berga 87% (endast dagtid). Sjuktimmar, övertid, mertid och antal delade turer är högre på Berga. Antal timmar på helgdag är högre på Sandrino. Observera att det finns ett samband mellan tätheten på helger och antalet delade turer. Ju färre helger desto fler delade turer.
Erfarenheter Sandrino Schemaläggningen på enheten för bättre fördelning av servicetiden. Den ökade administration som rätt till önskad sysselsättningsgrad medför kompenseras av minskat arbete med att tillsätta arbetspass med timvikarier. Det krävs dock en del administration centralt för fördelning av tid i Heroma. Projektet medför en del administration. Tid som inte bokats och medfört en ”ökad bemanning” har motsvarat ca 80% tjänst per månad.
Erfarenheter Sandrino forts Den servicetid som inte bokas för att ersätta personal vid frånvaro dokumenterar enheten vad den används till för att kunna följa mervärdet för brukare och verksamheten i övrigt. Den outnyttjade servicetiden har hittills använts till utbildning av medarbetare för att kunna hantera spa- anläggningen, utbildning i Heroma, utveckla ombudsroller, standardisera dokument, planering av aktiviteter för brukarna mm.