Bygg din egen robotarm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En förskola att förundras i!
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
EU europeiska unionen.
Eller formativt lärande…
Constructive Critique of Design Group 3 reviews Group 5.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Outline för dagens övning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skolutveckling via digitala medier
Utmaningar i arbetet med BfL
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
ELEKTRONIKINGENJÖR ARBETSMETODER & VERKTYG. ?PROBLEM? Litet större Som störtas bort Händernågot annat ska då hända I omgivningensignalera.
Google SketchUp Del 1.
Rörelse och konstruktion
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Valinformation för DPU
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Stegen i förbättringskatan
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Islam. Islam är den religionen som är en utav de största religionerna i världen Muslimer 1 miljard troende.
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Rädda klassrummet.
Computational thinking progression F-9
Inställning av Barebow
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Cummins modell för reflektion
Islam.
Sociologi Introduktion.
Idrott måndag: Teori i G3
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
VÄLKOMNA!.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Rädda klassrummet SLÖJD.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Tränarutbildning Steg 2 Skogsskytte V
Att håll och utvecklas som ledare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Bygg din egen robotarm

Mål med kursen Att lära sig om teknisk design Att använda matematiska beräkningar i sin design Att lära sig om rörelse och kraft Att träna sin kommunikationsförmåga genom skriftliga och muntliga övningar i grupp European Robotic Arm

Robotarmen Internationella Rymdstationen - ISS Europa, via ESA, är en av fem partner (NASA, Russian Federal Space Agency, ESA, JAXA, CSA) som bidragit till utvecklingen av den Internationella Rymdstationen - ISS. Ett av bidragen är ERA - den Europeiska Robot Armen. ERA används som verktyg för: Installation, montering och byten av delar på ISS, Inspektion av ISS, Hjälpa och flytta kosmonauter under deras rymdpromenader, Överföra, flytta och byta ut ORbital Utbytesenheter (ORU) och andra monteringsuppgifter på ISS. Main Contractor: Dutch Space (Leiden, The Netherlands), leading a consortium of many subcontractors

handtag till rymdpromenad robotens “hand” eller ”fäste” Robotarmen Den europeiska robotarmen - ERA Stor symmetrisk robotarm som kan göra sju olika rörelser Armen består av; två “änddelar”, två “leder”, två “armar” och en “armbågsled”, allt ihopkopplat med elektronik och kameror. Ändarna kan vara antingen robotens “hand” eller ”fäste”. handtag till rymdpromenad ”arm” http://www.esa.int/esaHS/ESAQEI0VMOC_iss_0.html robotens “hand” eller ”fäste” kamera

Robotarmen Vi ska bygga en robotarm av enkelt material Att bygga en robotarm Vi ska bygga en robotarm av enkelt material Armen ska lyfta en plastmugg som står 45 cm bort Armen ska kunna lyfta en uppochnervänd mugg

Du får inte vara närmare muggen än 45 cm när du använder robotarmen Du får inte komma för nära… Robotarm Elev Plastmugg 45cm Du får inte vara närmare muggen än 45 cm när du använder robotarmen

Robotarmen Design krav Armen måste kunna greppa en plastmugg från ett avstånd på 45 cm Lyfta plastmuggen minst 15 cm upp från underlaget Ställa ner plastmuggen igen och släppa taget Armen ska även kunna greppa, lyfta, ställa ner och släppa plastmuggen när den står uppochnervänd

Robotarmen Byggmaterial Snöre Blyertspennor Kartong/tjock pappr (5 bitar 10 x 60 cm och fler bitar av varierande storlek) Tejp Klädnypor Trådgalgar Provpåsklämmor (s k "ängelben") Träglasspinnar Gummisnoddar Gem Pappersklämmor Fiskelina Material bags for teams to build…

Robotarmen Tillvägagångssätt Dela in er i grupper på 3-4 personer Läs igenom instruktionen och kraven Diskutera en lösning och gör en designskiss Bygg en modell enligt er designskiss med det byggmaterial som ni fått Testa er modell Material bags for teams to build…

Robotarmen Gör om design efter testen Diskutera och kom överens om vad ni kan göra om i er design Utifrån testen, är det något som måste rättas till eller finns det något som kan förbättras i er första design Gör en reflektion gemensamt i gruppen, se frågor på nästa sida

Robotarmen Reflektion Vad tycker du bäst om i din design? Finns det någon svaghet i designen? Vad skulle du vilja ändra i designen utifrån erfarenheten från ditt bygge? Finns det fysiska och matematiska principer (algebra) som kan användas i detta project? Hur skulle du vilja förbättra instruktionerna för att underlätta elevernas förståelse?