BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Jönköping. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-nov 2016 14 545 894 gästnätter (+4,2%, +587 690 st) Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Camping 38% +0,2% SoL 6% +2,0% Hotell 48% +8,6% Stugby 3% -1,2% Vandrarhem 5% -0,6% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter BI SYD, jan-nov 2016 14 545 894 gästnätter (+4,2%, +587 690 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) SoL 6% +2,0% Hotell 48% +8,6% Stugby 3% -1,2% Vandrarhem 5% -0,6% Camping 38% +0,2% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Skåne, jan-nov 2016 5 643 782 gästnätter (+6,8%, +357 763 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 67% +10,7% Stugby 2% +9,1% Vandrarhem 5% -5,3% Camping 23% -0,5% SoL 3% +1,4% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Blekinge, jan-nov 2016 920 532 gästnätter (+1,2%, +10 747 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 40% +8,0% Vandrarhem 6% -5,7% Camping 42% -4,2% Stugby n/a SoL 10% +3,0% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Halland, jan-nov 2016 2 673 627 gästnätter (+1,2%, +31 178 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Stugby 1% +11,5% Vandrarhem 4% +4,9% Camping 59% -2,3% SoL 4% +12,2% Hotell 31% +5,3% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kronobergs län, jan-nov 2016 903 929 gästnätter (+5,4%, +46 590 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 49% +10,5% Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5% +11,8% Camping 28% -5,3% SoL 16% +0,7% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings län, jan-nov 2016 1 604 337 gästnätter (+1,5%, +23 397 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 55% +8,4% Stugby 6% -11,6% Vandrarhem 5% +3,0% Camping 23% -9,1% SoL 10% +1,7% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Kalmar län, jan-nov 2016 2 799 687 gästnätter (+4,4%, +118 015 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4% -11,4% Vandrarhem 4% +2,1% Camping 61% +7,8% SoL 6% -2,4% Hotell 25% +1,3% (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Malmö, jan-nov 2016 1 802 104 gästnätter (+15,5%, +242 246 st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 2 630 534 119 879 4,8% Utlandet totalt 1 281 631 88 814 7,4% Göteborg Totalt 3 912 165 208 693 5,6% 1 301 779 166 653 14,7% 500 325 75 593 17,8% Malmö 1 802 104 242 246 15,5% 4 897 619 201 965 4,3% 3 539 468 171 156 5,1% Stockholm 8 437 087 373 121 4,6% 435 360 -20 849 -4,6% 137 955 4 308 3,2% Uppsala 573 315 -16 541 -2,8% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 6% +15,5% (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 94 % +16,0% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Lunds kommun, jan-nov 2016 446 202 gästnätter (+4,2%, +17 803 st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 575 512 35 433 6,6% Utlandet totalt 145 684 13 269 10,0% Helsingborg Totalt 721 196 48 702 7,2% 292 014 9 370 3,3% 154 188 8 433 5,8% Lund 446 202 17 803 4,2% 1 301 779 166 653 14,7% 500 325 75 593 17,8% Malmö 1 802 104 242 246 15,5% 435 360 -20 849 -4,6% 137 955 4 308 3,2% Uppsala 573 315 -16 541 -2,8% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1% +4,2% (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99% +5,6% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne
Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-nov 2016 751 552 gästnätter (+5,2%, +36 827 st) Marknad jan - nov 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 575 512 35 433 6,6% Utlandet totalt 145 684 13 269 10,0% Helsingborg Totalt 721 196 48 702 7,2% 590 934 13 325 2,3% 160 618 23 502 17,1% Jönköping 751 552 36 827 5,2% 512 023 83 0,0% 90 811 14 684 19,3% Norrköping 602 834 14 767 2,5% 519 217 5 373 1,0% 125 673 708 0,6% Örebro 644 890 6 081 (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 23% +5,2% Hotell 77% +7,6% Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne