Möte 3 Trumfspel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
35 år vid de gröna borden Jag spelar för det är roligt!
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Polokväll.
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
GK 21 Spärrbud. ♠ K Q J ♥ 9♥ 9 ♦ ♣ 5 2 Bjud 3 ♠
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 2 Trumfspel. När ska vi spela trumf? När du och din partner har minst 8 kort i en färg är det oftast bäst att spela med den färgen som trumf.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
3. Ska inte alla få vara med?
Balanserad hand öppning i NT
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Maskar ”finess” – viktigt!
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Komma igång med Scratch
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Möte Budgivning uppstart.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Sang-spel allmänt Blockering "Andra hand"
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Presentationens avskrift:

Möte 3 Trumfspel

Kvällens agenda Termer Trumfspel Termer i färgspel (trumfspel) Exempel på vår förenklade budgivning Trumfspel Tips till spelföraren Motspel mot trumf – passivt försvar Motspel mot trumf – offensivt försvar

Termer Träkarlen – trumffärgen till höger Sidofärger Stjäla & saka Högfärger Lågfärger

Lite om trumf Utökade regler för vår "Fjäderbudgivning" Åtta kort gör en trumffärg Duger normalt även om man saknar en del honnörer Högfärg Lågfärg Högfärgskontrakt ger 1½ gånger mer än lågfärg Så kan man spela högfärg är det fördelaktigt NT-kontrakt lite mer än högfärg

Utökade budgivningsregler Enligt "Fjäderprincipen" Steg 1 Man bestämmer spelförare/träkarl på samma sätt som förut – paret med högst honnörspoäng ska spela och spelföraren är den med flest poäng av paret. Sedan säger träkarlen hur många spader och hur många hjärter hon har. Om spelföraren ser att någondera färgen duger som trumf (minst åtta kort), säger hon: "spader (eller hjärter) är trumf!". Är bägge färgerna på minst åtta kort, väljer spelföraren den längsta. Är de lika långa väljer hon sin bästa högfärg. Finns ingen högfärg minst åtta kort säger spelföraren: "nix pix". Steg 2 (ingen gemensam högfärg hittad enligt ovan) Nu säger träkarlen hur många ruter och klöver hon har. Om spelföraren ser att man har minst nio kort i en av lågfärgerna, säger hon: "ruter (eller klöver) är trumf!". Är bägge färgerna på minst nio kort, väljer spelföraren den längsta. Är de lika långa väljer hon sin bästa lågfärg. Finns ingen färg på nio kort blir det Steg 3. Steg 3 (ingen lågfärg duger som trumf heller) Då spelar man sang: "vi spelar sang!" Detta blir faktiskt hyfsat likt riktig budgivning !

Lite tips till spelföraren Trumfen skydd mot motståndarnas långa färger Extrastick om man kan "stjäla" på korta handen "Trumfa ut" tidigt – motståndarna kan då inte stjäla Därefter kan man "odla" sina sidofärger utan stöldrisk Man kan "maska" i trumf och andra färger Exempel på nästa sida…

Trumfspel 1 (1/2) ♥ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ E x x ♥ x x x x ♣ D Kn x x N ♠ D V Ö <S> ♠ x x ♥ E D Kn x x ♦ K x ♣ K 10 x x ♥ trumf Ungefär hur många stick verkar N-S ha? Utspel Genomgång nästa sida…

Trumfspel 1 (2/2) ♥ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ E x x ♥ x x x x LÄGE: - ♥ K hos fienden (fi) är ett problem och måste hanteras snarast. - Starta med att trumfa ut – nästan alltid rätt. Ta för ♠ E på bordet Maska i ♥ över Öst! Spela ♥ från bordet, lägg ♥ D från handen – och nu får vi se… Om Öst har ♥ K så vinner Syds ♥ D. Bra! Om Väst har ♥ K – ingen skada skedd! (Väst kommer in och kan ta ett stick i ♠, men det ska fi ändå alltid ha för) Om masken lyckas, till bordet igen via ♦ E Maska igen (♥ från bordet, ♥ Kn på handen) Spela sedan ♥ E och Östs ♥ K faller (om Öst hade fyra ♥ – bad luck!) Spela nu ♣ tills fi tar för sitt ♣ E Resultat: 11 stick om Öst har ♥ K (tapp i ♠ och ♣) 10 stick om Väst har ♥ K (tapp i ♠, ♥ och ♣) ♠ E x x ♥ x x x x ♦ E 10 ♣ D Kn x x N ♠ D V Ö <S> ♠ x x ♥ E D Kn x x ♦ K x ♣ K 10 x x ♥ trumf Utspel Hur hade det gått om Syd spelat NT och Väst har ♥ K?

Trumfspel 2 (1/3) ♠ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ x x x ♥ x ♦ E x x x ♣ K D x x x N ♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf Ungefär hur många stick verkar N-S ha ? Hur många stick kan vi få med hjälp av bordets ♠ ? Utspel Genomgång nästa sida…

Trumfspel 2 (2/3) ♠ trumf. Hur ska Syd tänka som SF? ♠ x x x ♥ x ♦ E x x x ♣ K D x x x N ♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf LÄGE: - ♣ kanske ge några stick, men att komma in på bordet kan bli svårt (endast ♦ E extra ingång). - Stjäla några ♥ med bordets trumf (♠) bör kunna ge extra stick. Ta för ♦ E på bordet Spela ♥ till handens ♥ E Spela ♥ från handen och stjäl på bordet Spela ♦ från bordet till handens ♦ K Spela handens sista ♥, stjäl på bordet Dags att trumfa ut! Spela bordets sista ♠ till handen och trumfa ut med handens höga ♠ Spela nu ♣ från handen mot bordets ♣ 12 stick !!! Notera: Åtta stick bara i ♠ Tack vare stölder med korta handens trumf För att få det måste vi vänta med att trumfa ut Utspel

Trumfspel 2 (3/3) Reflexioner ♠ x x x ♥ x ♦ E x x x ♣ K D x x x N ♦ D V Ö <S> ♠ E K D Kn x x ♥ E x x ♦ K x ♣ x x ♠ trumf Stjäla med egna handens ♠ hade inte givit något extra (de vinner ändå sina stick). Men att stjäla med korta handens trumf (bordet) ger två extra stick. Detta gav oss hela åtta trumfstick Fungerar endast i trumfkontrakt – inte i NT Denna gång måste vi stjäla innan vi trumfar ut Annars försvinner bordets trumf och man har inte längre några trumf att stjäla med ♥ singel på bordet är guld värd Tack vare den vi kan utnyttja bordets små ♠ för att ge extra stick (genom stölder) Utspel

Utspel – några reflexioner NT-kontrakt: Spela ut offensivt. Viktigt att försöka odla gemensam bästa färg – SF har ju inga trumf att stjäla med. Trumfkontrakt: Spela ut passivt. Det går sällan att odla egen färg – SF kan oftast stjäla innan man kan får stick på hackorna. Låt SF attackera nya färger – då kan vi få för honnörer I fjärde hand.

Allmänt – utspel i NT & trumf Utspel med denna hand: ♠ K x x ♥ K Kn x x x ♦ x x ♣ D x x Mot NT – offensivt: Spela ut liten ♥ Kanske kan partnern stötta upp med en honnör och ni kan få många stick i ♥ senare genom att slå bort SF honnörer tidigt. Kan kosta att SF får för en ♥ D, men vi etablerar färgen för många senare stick. Mot trumfkontrakt – passivt: Spela ut ♦ Undvik att ge SF ett billigt stick med E – D i ♥-färgen

Några "papegojregler" Mot NT: Offensivt. Mot trumf: Defensivt. Försök odla egna färger redan från utspelet. Sekvens (ex: K-D-Kn-x) Mot trumf: Defensivt. Från färg med bara hackor Trumf med 2(3) hackor Även inne i spelet – försök spela "ofarliga" färger Sätter SF på gissning och hon måste skälv attackera med sina honnörer Special: Med en stark egen färg, spela denna för att få stick innan SF sakar bort kort i denna färg på en egen stark färg.