Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Advertisements

Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Empowerment i teori och praktik?
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Har du frågor eller funderingar
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Beskattning.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Filosofi 1 (50p) - introduktion
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Andra delen i analys och planeringsfasen
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Rondundervisning på läkarprogrammet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Falu if dam Föräldramöte Utvecklingslaget & Informationsträff 2017.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Gymnasiearbete 100 p.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Kursansvarig: Linda Wänström
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – ÖVERLAPP 1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Barnskyddsdokumentation
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Lite tips inför ditt år som klubbordförande
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Individuellt lärande tillsammans
Enkät i gymnasieskolan 2015
Systematisk uppföljning
Barnkonventionen.
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Matchning av min kompetens - CV och brev
FÖRETAGSBESÖK 2017.
- Att vara personlig och beröra
Enkät i gymnasieskolan
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
PrimärvårdsKvalitet Introduktion Rehab
Gymnasiearbete 100 p.
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Religion Livsåskådning.
Presentationens avskrift:

Skrivarverkstad 19/5 2015 C-kurs Kulturantropologi VT15 Uppsatsventilering! Skrivarverkstad 19/5 2015 C-kurs Kulturantropologi VT15

Varför göra en uppsatsventilering?

Opponeringens faser Respondenten inleder (errata) Opponenten sammanfattar Respondenten reagerar på sammanfattningen Själva oppositionen (Styrkor och svagheter. Visst urval, men exempelvis: röd tråd, formalia, oklarheter, analys, håller slutsatserna) DIALOG Synpunkter från övriga

Bra att tänka på: Förberedelse Att spela sin roll Som opponent: a) inte fastna i detaljer, b) kategorisera gärna kommentarerna, c) ex. av korrigerad och kommenterad version ges till respondenten. Som respondent: Försvara sig (men viss ödmjukhet), inte skylla på handledaren. Den ”goda tonen” (konstruktivistiskt och framåtblickande). Det vetenskapliga samtalet.

Vid er uppsatsventilering den 3-4/6 Gruppindelning efter den 26/5 Varje uppsats = ca 20 minuter Examinator är ordförande, handledare närvarar (men utan att de är direkt aktiva). Opponeringen kan ha betydelse för betygsättning Efter ventileringen redaktionella ändringar

”SURR” Känns något otydligt för dig när det gäller ventileringen? Vilka delar av ventileringsförfarandet känner du dig säker/osäker inför? Vad tänker du är viktigt när du förbereder dig (både som respondent och opponent)? Vad förväntar du dig av din opponent? Vad förväntar du dig av din respondent?

Pepp/inspiration/akuthjälp/”handledning”/terapi Samtala om er skrivarprocess. Hjälp varandra och ge varandra sista-minuten-stöd och tips. Se till att alla får ungefär lika mycket tid. Återsamling!