Underhåll båtled Översyn efter vinterns härjningar Vad kan vi förbättra till nästa år ? 2017-03-01 Lars-Göran Warmark
Vintern 2015-2016 Efter vinterns härjningar hade 32 stycken sjömärke av 143 rubbats ur sin position. Avvikelsen varierade mellan 2-300 m. Dessutom saknades 3 stycken sjömärke på sträckan till den yttre leden mellan Snättjan och Källstorp. Fyra av tio stycken topptecken har också förvunnit, som vi ersatt med nya. För att återställa leden till sitt ursprung, så har Jalle Gustavsson från Hörviken anlitas, som har en robust arbetsbåt med lyftkran. Arbetet med att återställa leden tog 2 arbetsdagar, plus resa Hörviken – Källstorp T/R.
Under hösten 2016 har vi själva försett alla sjömärke med ett positionsnummer, som vi stansat in på en plåt. Nu kan vi härleda sjömärkets nummer och position, vilket underlättar arbetet när något sjömärke kommit på drift. Tiden för att förse alla sjömärke med nummerplåt har tagit ca 4 dagar. Vi har under året också förbättrat fastsättningen av topptecknen. Isdrivning i samband med hårda vindar tros vara orsaken till att ovanligt många sjömärken rubbats ur sin position tillhörande de yttre lederna.
SIDOMÄRKEN (lateralmärken) Sidomärken anger farledens begränsning Åt babord med babordsmärken Röda Åt styrbord med styrbordsmärken Gröna Farledens huvudriktning är från norr till söder och inlopp till hamnar. Detta innebär att om man färdas längs huvudriktningen, så har man de gröna prickarna på höger sida och således de röda på vänster sida. Färdas man mot huvudriktningen, så blir det således omvänt grön vänster o röd höger. Sidomärken med topptecken visar att här börjar leden. Övriga utan topptecken. Styrbord = vänster Babord = höger
Betong vikt i vatten Faktor 0,6 x 280 = 168 kg
Plast Trä Plasten absorberar solvärme, vilket innebär att isen smälter runt plasten. När tjockisen börjar röra sig kryper sjömärket ur hålet och lägger sig i bästa fall under isen. Sjömärke i trä absorberar ingen värme Och sitter således fastfrusen i isen. När tjockisen rör sig , så utsättes sjömärket för isens oändliga kraft.
Utslitna däck i väntan på att bli fyllda med betong
Toppmärken X X
Uppmätning av kordinater
Varje sjömärke har ett nummer med tillhörande position
Aluminiumplåt 14x3 cm monteras på varje sjömärke. Detta för att kunna identifiera sjömärke som kommit på drift.