OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Främja anställning av nyanlända i de gröna näringarna och naturvården.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hälsokunskap 1 (HÄ 1) Hälsokunskapens grunder Period 2, Obs! grupp 1A!
Livsstil och Hälsa 9:e nationella konferensen för det Svenska Nätverket Hälsofrämjande Sjukhus Östersund 2003.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Föreningsträdet för fotbollsföräldrar
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Förebyggande hembesök
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Om grupper/team & grupprocesser
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Barnskyddsdokumentation
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Barn och ungas delaktighet
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Barnkonventionen.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Kanslimöte
Enkät i gymnasieskolan
Löpledare Del B - Löpningen.
Nästa steg regionkalmar.se.
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
HÄLSA & LIVSSTIL SMO.
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ta hand om dig själv.
Att tänka på inför en Pep Dag
Navigatorn.
Tipspromenad.
Enkät i gymnasieskolan
Steg 3 på folkhögskolan – som blev ”Uppladdningen”
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Skolsamverkan - Göteborg.
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Presentationens avskrift:

OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer

Delområde 1 - motion som främjar funktions- och arbetsförmågan Den studerande Främjar en sund och aktiv livsstil Inser vikten av motion för funktions- och arbetsförmågan Är medveten om de fysiska belastningsfaktorerna i det egna yrket Rör på sig i syfte att upprätthålla och främja sin funktions- och arbetsförmåga Blir förtrogen med motion som främjar hälsan, den psykiska aktiviteten och uthålligheten

Delområde 1 - innehåll Kartläggning av den studerandes fysiska funktionskapacitet Motions- och hälsobeteende, väcka intresse för varierande motionsformer Fysisk, psykisk och social funktionsförmåga Välbefinnande Hälsosamma levnadsvanor Yrkesspecifika konditionscirklar

Delområde 1 – block 4 Obligatorisk gymnastik åk 1 (22,5h) Valbar gymnastik åk 2 el 3 (22,5h) Motion på egenhand (10-15h) Deltagande i skolans idrottsevenemang och friluftsdagar (gemensamma eller branschvisa)(5- 10h) Jobba för att uppnå 40 h, bokför i serviceboken eller på www.alpo.fi

Delområde 2 - hälsokunskap Den studerande Kan omsätta sina kunskaper om hälsoinriktat beteende så att han/hon handlar på ett sådant sätt att det främjar hälsan Inser sambandet mellan kost, motion, vila, sömn, rekreation, relationer och hälsa Insatt i de mest typiska belastningsfaktorerna inom sin bransch Beaktar välmåendets betydelse för sin arbetshälsa Medveten om hur hans/hennes individuella val inverkar på funktions- och arbetsförmågan

Delområde 2 - innehåll Kartläggning av den studerandes hälsobeteende Kostens betydelse för hälsan och sunda matvanor Vila, sömn och rekreation Relationer Yrkesspecifika konditionscirklar Yrkesspecifika belastningsfaktorer Viktminskning och kroppskontroll Första hjälp Rökstopp  

Delområde 2 – block 4 Obligatorisk hälsolära åk 1 (22,5h) Bagar-konditor, kock-servitör och kosmetologer, näringslära, hudvård (22,5h) Bekl och Ufi; teman kring kost (6h), uppföljning av kost- och sömnvanor (6h), hälsotester (2h), (folkhälsans el motsvarande) kurser (4h), rökstopp/rökfritt läsår (5-10h)

Delområde 3 – yrkesspecifik arbetsförmåga Den studerande Identifierar de centrala belastnings- och riskfaktorerna inom sin bransch och sitt kommande yrke Kan utveckla sitt eget arbete och sina arbetsrutiner med beaktande av de ovanstående faktorerna Inser vikten av arbetsrutiner, en säker och sund arbetsmiljö för funktions- och arbetsförmågan för egen och för andras del Kan genom sitt eget agerande och genom sina egna val inverka positivt också på andras funktions- och arbetsförmåga  

delområde 3 - innehåll Trygga arbetssätt Arbetarskydd Ergonomi Kurser ss arbetssäkerthetskort, första hjälp, heta arbeten, hygienpass… Skillsintyget för arbetarskydd Deltagande in yrkes-FM Motion som främjar den yrkesspecifika arbetsförmågan Hälsobeteende som främjar arbetsförmågan

Delområde 3 – block 4 Bagare-konditor Första Hjälp åk 2 – period 1 (16h) Hygienpass åk 1 - period 4 (16h) Mäss- och studiebesök (5-10h) Avdelningens årliga friluftsdag (6h) Brandövningar (4h) Klädsömmare Upprätthålla ordning och trivsel i sin arbetsmiljö (åk1) 4h Ergonomi, rätt sittställning, arbetarskydd. (åk1) 6h Studieresor, avdelningen reser årligen till H:fors eller Åbo för (åk 1, 2, 3 ) 20h Lära känna dagen, avdelningen samlas för samarbetsövningar och utflykter( åk 1, 2, 3) 6h Promenader under skoldagen eller annan aktivitet (åk 1,2,3) 10h Första hjälpkurs 10h Pausgymnastik (åk 1,2,3 ) 6h Brandövningar Kock och servitör Hygienpass (16h) Serveringspass (16h) Första hjälp (16h) Integrerad motion i yrkesämnen (5-10h)

Delområde 4 – fritidsintressen och samarbetsfärdigheter Den studerande Inser vikten av hobbyverksamhet när det gäller att främja arbetsförmågan Utnyttjar sina fritidsintressen för att orka i arbetet och utveckla sig i yrket. Inleder eller fortsätter med en lämplig fritidsaktivitet. Lär sig uthållighet, engagemang samt att handla självständigt och i grupp  

Delområde 4 - innehåll Regelbunden hobby- och fritidsverksamhet, presentation av utbudet på studieorten Tutor- och guideskolning Deltagande i studie- eller boenderåd Samarbetsövningar Uppövande av initiativförmåga, aktivitet, ansvar, deltagande och engagemang Socialt, psykiskt och fysiskt välbefinnande

Delområde 4 – block 4 Tutorverksamhet (10 - 20h) Guidning i skolan (5-10h) Deltagande i yrkesteam eller studieråd (10 -15h) Hobby eller fritidsverksamhet tex. scrapbooking, hantverk, musik, kulturell verksamhet, motion, friluftsverksamhet, jakt, fiske, film och fotografering, konst, välgörenhet, församlingsarbete , frivilliga brandkåren, scouterna, m m 10-40h

Delområde 5 – befästande av arbetsförmågan Den studerande Befäster och fördjupar sina kunskaper som stödjer arbetsförmågan. Förkovrar sina kunskaper och färdigheter i fråga om arbetsförmåga. Deltar i verksamhet som konkret syftar till att förbättra arbetsförmågan. Kan tillämpa sina nya kunskaper i praktiken.

Delområde 5 - innehåll Befästande av tidigare inhämtade kunskaper. Sammandrag och fördjupning av ett tidigare delområde. Uppföljning av teman. Arbetsprov, portfolio eller självständigt arbete. Diskussioner med arbetsplatshandledaren

Delområde 5 – block 4 Man kan välja ett delområde man vill fördjupa sig i Aktiviteter under inlärning i arbete tex. gymnastikprogram/pausgymnastik (6h) Hobby eller fritidsverksamhet inom eller utanför Optima tex. gymträning, löpning, skidning, cykling, badminton, tennis, simning (10-40 h) Deltagande i Skills och andra yrkesinriktade tävlingar (20 – 40h) Lärdomsprov och yrkesprov (5-10h)