Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25 7 april 2010 Högskolans forum för redovisning Säröhus BILD 1
Motiv för granskning Omfattande statligt åtagande Stort ansvar på lärosätesnivå Farhågor om resursbrist Behov av kunskap BILD 2
Genomförande och avgränsningar Göteborgs, Karlstads och Umeå universitet Granskning av resursstyrning på lärosätesnivå Undersökning av resursanvändning i tre ämnen GU, KaU, UmU Brett utb.utbud BILD 3
Genomförande och avgränsningar Göteborgs, Karlstads och Umeå universitet Granskning av resursstyrning på lärosätesnivå Undersökning av resursanvändning i tre ämnen Inte granskat systemet för klassificering av kurser resursers koppling till kvalitet GU, KaU, UmU Brett utb.utbud BILD 4
Slutsatser ämnesundersökningen Stora skillnader inom och mellan ämnen Flertalet utbildningar täcker inte sina kostnader BILD 5
Slutsatser ämnesundersökningen Stora skillnader inom och mellan ämnen Flertalet utbildningar täcker inte sina kostnader Strategier på ämnesnivå för att höja intäkter och sänka kostnader Flexibelt system innebär risker BILD 6
Resursstyrning Intern omfördelning av resurser Kostnadsredovisning Utbildningsplanering Uppföljning Vad menar vi med resursstyrning BILD 7
Slutsatser resursstyrning Intern omfördelning av resurser omprövas sällan Kostnadsredovisning synliggör inte enskilda utbildningars kostnader Utbildningsplanering är sällan strategisk Uppföljning ger inte lärosätesgemensam bild Vad menar vi med resursstyrning BILD 8
Riksrevisionens rekommendationer Stärk resursstyrningen Redovisa kostnader på en nivå som visar hur resurser används och vad utbildningar kostar Utveckla den interna uppföljningen av resursanvändningen i utbildningar, för att tillgodose behov av lärosätesgemensamma beslutsunderlag och möjliggöra förbättrad information till studenterna och till regeringen. BILD 9