Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning En presentation om olyckor på tvåhjulig MC utifrån körkortsinnehav
Satsar vi rätt för att minska dödade på 2 hjul? Av årets 16 dödade MC-förare (tom 31 juli 2017) saknade 5 körkort Av årets 8 dödade i singel- olyckor har minst 4 krockat med mitt- eller sidoräcke Etappmålen för att minska döda och svårt skadade på 2-hjulig MC nås inte med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder
Idag såg jag en polisbil! Nästan varje dag året om rapporterar media om incidenter på grund av extremt beteende. Vanligast är att körkortslösa påverkade män grips av polis i samband med olycka. SMC samlar alla på hemsidan. Film ”En om dagen”
Dödade på tvåhjulig mc 2011-201 Utan körkort antal (%) Med körkort antal (%) Antal 64 (30%) 150 (70%) Medelålder 28 44 Alkohol 20 (31%) 14 (9%) Promille snitt 1,698 1,13 Droger 16 (25 %) 8 (5%) Både alkohol/droger 11 (16%) Totalt alkohol/droger 47 (73 %) 21 (15%) Utan hjälm 18 (28%) 6 (3%) Ägare 30 (46%) 129 (86%) Avställd/oför/körförb 35 (65%) 5 (4%) Cross/enduro 5 (10%) 1 (0,05) Stulen MC 8 (13%) Män (förare/pass) 62 (97%) 141 (94%) Kvinnor 2 (4%) 9 (7%)
Körkortsinnehav bland döda 2011-2016 70 % av de som dödas på tvåhjulig MC hade körkort, 30 % saknade körkort
Andel påverkade utifrån körkorts-innehav 2011-2016 73 % av de som saknar körkort var påverkade av alkohol och/eller droger. 15 % av de som har körkort är påverkade av alkohol eller droger.
körkortslösa äger inte mc Knappt hälften, 47 %, av de körkortslösa ägde MC Motsvarande andel är 86 % bland de som har körkort
Körde föraren ett lagligt fordon? 80 % av de körkortslösa körde ett olagligt fordon, 5 % av de som hade körkort (olagligt= avställt, oförsäkrat, körförbud, cross, enduro eller stulet)
Gäller detta bara dödsolyckor? Svårt skadade 2013-2016 2-hjulig MC Totalt 977 personer, 907 förare har studerats 69 % av svårt skadade förare hade körkort 21,83 % av svårt skadade förare saknade körkort 9,15 % av svårt skadade förare - okänt
Ägarförhållande vid olyckan En tredjedel av svårt skadade förare utan körkort, 36 %, ägde inte den MC de körde vid olyckstillfället. Motsvarande bland förare med körkort var 8,63%.
Körde fordon med körförbud 21,2% av de körkortslösa svårt skadade körde ett fordon med körförbud vid olyckstillfället jämfört med 5,6 % av de som hade körkort.
Problematiken finns även på bilsidan men i lägre omfattning Jämförande statistik mellan dödade på tvåhjulig MC och personbil under perioden 2010-2014 finns i rapporten!
Detta Stämmer inte enligt studier med svenska MC-förare 100 % har körkort Bara 0,30 % lånar ut sin MC till vem som helst 100 % äger minst en MC 100 % använder alltid hjälm, över 80 % heltäckande skyddsutrustning Bättre attityd till att köra påverkad jfr bil Efterlyser fler poliskontroller, hårdare straff för ratt- och drograttfylleri mm Positiv till alkolås på MC
SMC:s konklusion En hög andel av dem som omkommer på MC är inte motorcyklister (äger inte MC/inget körkort) De struntar i många trafikregler som ökar olycksrisken (alkohol, droger, olagliga fordon, hjälmkrav) Gruppens andel är hög även bland de svårt skadade MC-förarna Andelen är betydligt högre bland MC-förare jämfört med bilförare Gruppen kräver särskilda åtgärder av alla aktörer