Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Advertisements

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Trygg mopedkörning Trafikskyddet, Kommunikationsministeriet, Trafiksäkerhetsverket Trafi, Trafikverket, Polisen och Trafikförsäkringscentralen 2011.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Mopeden smart transportmedel eller farligt fordon?
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Mopeder i polisens statistik
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Alkohol och drogsituationen nationellt och lokalt ur ett folkhälsoperspektiv Förekomst Konsekvenser, men - inte om risk för att bli beroende - inte om.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
B (personbil) - olycksstatistik
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Motorcyklisters attityder och beteende
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Bruk, missbruk Alkohol och droger.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Motorcyklisters hastigheter
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
=.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Diagram - Svenljunga Trygghetsmätningen Västra Götaland Vår/sommar 2014 Producerad av MIND Research www. m i n d r e s e a r c h. se Bild: tranor, Västra.
Diagram Trygghetsmätningen Västra Götaland Vår/sommar 2014 Producerad av MIND Research www. m i n d r e s e a r c h. se Bild: tranor, Västra Götalands.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
CAN-konferensen Erfarenheter av ÖPP/Effekt kopplat till lokal drogvaneundersökning Vad blev resultatet?
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
VAD VI GÖR OCH HUR År Prover8442/ / / / / / /699 Man1931/ / / / / / /295.
År Jord Skog Totalt
Drogvaneundersökning 2016 Öckerö kommun Genomfördes 7 mars 2016 Totalt externt bortfall 371 av 443 elever deltog (bortfall 16,3%) Externt bortfall i årskurser.
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Anders Danielson Projektledare Säkert Bondförnuft Risker i lantbruksjobbet.
Riksidrottsförbundet
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Hur BRUKAR det var om alkohol och droger här i Slite
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Allhelgonaundersökning
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Personalstatistik Område Skola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Skola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Drogvaneundersökning 2019
Presentationens avskrift:

Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning En presentation om olyckor på tvåhjulig MC utifrån körkortsinnehav

Satsar vi rätt för att minska dödade på 2 hjul? Av årets 16 dödade MC-förare (tom 31 juli 2017) saknade 5 körkort Av årets 8 dödade i singel- olyckor har minst 4 krockat med mitt- eller sidoräcke Etappmålen för att minska döda och svårt skadade på 2-hjulig MC nås inte med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder

Idag såg jag en polisbil! Nästan varje dag året om rapporterar media om incidenter på grund av extremt beteende. Vanligast är att körkortslösa påverkade män grips av polis i samband med olycka. SMC samlar alla på hemsidan. Film ”En om dagen”

Dödade på tvåhjulig mc 2011-201 Utan körkort antal (%) Med körkort antal (%) Antal 64 (30%) 150 (70%) Medelålder 28 44 Alkohol 20 (31%) 14 (9%) Promille snitt 1,698 1,13 Droger 16 (25 %) 8 (5%) Både alkohol/droger 11 (16%) Totalt alkohol/droger 47 (73 %) 21 (15%) Utan hjälm 18 (28%) 6 (3%) Ägare 30 (46%) 129 (86%) Avställd/oför/körförb 35 (65%) 5 (4%) Cross/enduro 5 (10%) 1 (0,05) Stulen MC 8 (13%) Män (förare/pass) 62 (97%) 141 (94%) Kvinnor 2 (4%) 9 (7%)

Körkortsinnehav bland döda 2011-2016 70 % av de som dödas på tvåhjulig MC hade körkort, 30 % saknade körkort

Andel påverkade utifrån körkorts-innehav 2011-2016 73 % av de som saknar körkort var påverkade av alkohol och/eller droger. 15 % av de som har körkort är påverkade av alkohol eller droger.

körkortslösa äger inte mc Knappt hälften, 47 %, av de körkortslösa ägde MC Motsvarande andel är 86 % bland de som har körkort

Körde föraren ett lagligt fordon? 80 % av de körkortslösa körde ett olagligt fordon, 5 % av de som hade körkort (olagligt= avställt, oförsäkrat, körförbud, cross, enduro eller stulet)

Gäller detta bara dödsolyckor? Svårt skadade 2013-2016 2-hjulig MC Totalt 977 personer, 907 förare har studerats 69 % av svårt skadade förare hade körkort 21,83 % av svårt skadade förare saknade körkort 9,15 % av svårt skadade förare - okänt

Ägarförhållande vid olyckan En tredjedel av svårt skadade förare utan körkort, 36 %, ägde inte den MC de körde vid olyckstillfället. Motsvarande bland förare med körkort var 8,63%.

Körde fordon med körförbud 21,2% av de körkortslösa svårt skadade körde ett fordon med körförbud vid olyckstillfället jämfört med 5,6 % av de som hade körkort.

Problematiken finns även på bilsidan men i lägre omfattning Jämförande statistik mellan dödade på tvåhjulig MC och personbil under perioden 2010-2014 finns i rapporten!

Detta Stämmer inte enligt studier med svenska MC-förare 100 % har körkort Bara 0,30 % lånar ut sin MC till vem som helst 100 % äger minst en MC 100 % använder alltid hjälm, över 80 % heltäckande skyddsutrustning Bättre attityd till att köra påverkad jfr bil Efterlyser fler poliskontroller, hårdare straff för ratt- och drograttfylleri mm Positiv till alkolås på MC

SMC:s konklusion En hög andel av dem som omkommer på MC är inte motorcyklister (äger inte MC/inget körkort) De struntar i många trafikregler som ökar olycksrisken (alkohol, droger, olagliga fordon, hjälmkrav) Gruppens andel är hög även bland de svårt skadade MC-förarna Andelen är betydligt högre bland MC-förare jämfört med bilförare Gruppen kräver särskilda åtgärder av alla aktörer