BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konjunkturen i Stockholm KV Lönesumma i privat sektor Utveckling (%) jämfört med föregående kvartal, säsongrensad och trendjusterad, årstakt Källa:
Advertisements

Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 4 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 2 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Inkvarteringsstatistik Helsingborg Juli Sidan 1 KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Arbetsmarknadsdata Jönköpings län April 2014 Andreas Mångs, Analysavdelningen.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Konjunkturen i Dalarnas län Konjunkturläget kv Juni 2016.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Gästnätter Åre – helår hotell, stugby, förmedlat boende. (
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Antal olyckor januari-november
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Inskrivna arbetslösa i mars 2017 som andel (%)
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Antal olyckor januari-december
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018

Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Utredning med hjälp av Miljö och Avfallsbyrån
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-mars 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 975 292 gästnätter (+10,5 %, +92 832 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 81 % +8,6 % Stugby 3 % -9,2 % Vandrarhem 6 % +41,3 % Camping 7 % +11,6 % SoL 3 % +6,1 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-mars 2016 1 610 005 gästnätter (+13,0 %, +185 816 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 80 % +10,8 % Stugby 2 % -12,1 % Vandrarhem 6 % +37,0 % Camping 9 % +20,6 % SoL 3 % +6,2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-mars 2016 806 929 gästnätter (+14,8 %, +104 128 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 86 % +14,2 % Stugby 2 % +34,4 % Vandrarhem 5 % +17,8 % Camping 5 % +27,1 % SoL 1 % -14,2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne. Alla utvecklingssiffror jämfört med samma period föregående år

Gästnätter i Blekinge, jan-mars 2016 87 603 gästnätter (+7,8 %, +6 359 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 74 % +8,8 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +31,3 % Camping 13 % -13,1 % SoL 5 % +44,6 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-mars 2016 246 148 gästnätter (+18,8 %, +39 019 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 66 % +7,0 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +65,9 % Camping 24 % +25,3 % SoL 4 % +101,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-mars 2016 121 976 gästnätter (+18,5 %, +19 044 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 82 % +12,9 % Stugby 0 % n/a Vandrarhem 7 % +158,3 % Camping 7 % -5,4 % SoL 5 % -13,7 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-mars 2016 223 618 gästnätter (+8,9 %, +18 304 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 73 % +5,7 % Stugby 10 % +17,1 % Vandrarhem 8 % +27,0 % Camping 6 % +42,1 % SoL 4 % -12,8 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-mars 2016 123 731 gästnätter (-0,8 %, -1 038 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 79 % +2,5 % Stugby n/a Vandrarhem 11 % +60,3 % Camping 8 % +15,8 % SoL 2 % -38% % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-mars 2016 342 954 gästnätter (+25,9 %, +70 601 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 5 % +41 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 95 % +25,3 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-mars 2016 86 179 gästnätter (+6,4 %, +5 147 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 0 % n/a (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 100 % +8,3 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Västerviks kommun, jan-mars 2016 18 634 gästnätter (+9,3 %, +1 588 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 49 % -12,3% Hotell 51 % +6,7 % (Gästnätter totalt HSVC. Utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne