BI SYD Bakgrund och förklaringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konjunkturen i Stockholm KV Lönesumma i privat sektor Utveckling (%) jämfört med föregående kvartal, säsongrensad och trendjusterad, årstakt Källa:
Advertisements

Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 4 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Socialstyrelsens tillsyn
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 2 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Inkvarteringsstatistik Helsingborg Juli Sidan 1 KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Arbetsmarknadsdata Jönköpings län April 2014 Andreas Mångs, Analysavdelningen.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Konjunkturen i Dalarnas län Konjunkturläget kv Juni 2016.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
Gästnätter Åre – helår hotell, stugby, förmedlat boende. (
Konjunkturen i Södermanlands län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Gästnätter i Skåne Januari 2016 Förklaring av innehållet
Antal olyckor januari-november
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Västmanlands län Konjunkturläget kv Juni 2016
Konjunkturen i Uppsala län kv December 2016
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Östergötlands län kv Mars 2017
Antal olyckor januari-december
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning
Gästnätter i Östergötlands län, jan-aug 2018
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
Gästnätter i Östergötlands län, jan-sep 2018

Gästnätter i Östergötlands län, jan-okt 2018
Presentationens avskrift:

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-okt 2016 Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. 14 553 421 gästnätter (+1.8 %, +264 314 st) Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år. (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter BI SYD, jan-okt 2016 13 888 967 gästnätter (+4,0 %, +537 192 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 47 % +8,5 % Stugby 3 % -3,9 % Vandrarhem 5 % -1,5 % Camping 40% +0,4 % SoL 6 % +1,9 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Skåne, jan-okt 2016 5 307 420 gästnätter (+6,7 %, +330 982 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 66 % +10,8 % Stugby 2 % +7,0 % Vandrarhem 5 % -6,5 % Camping 24 % 0,0 % SoL 3 % 1,2 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Blekinge, jan-okt 2016 887 423 gästnätter (+1,2 %, +10 243 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 38 % +7,7 % Vandrarhem 6 % -4,8 % Camping 43 % -3,8 % Stugby n/a SoL 11 % +3,1 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Halland, jan-okt 2016 2 581 732 gästnätter (+1,0 %, +26 437 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 30 % +5,6 % Stugby 1 % +6,0 % Vandrarhem 4 % +4,6 % Camping 60 % -2,5 % SoL 4% +13,5 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kronobergs län, jan-okt 2016 851 654 gästnätter (+4,9 %, +39 747 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 47 % +10,4 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +12,4 % Camping 29 % -6,0 % SoL 17% +0,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings län, jan-okt 2016 1 508 877 gästnätter (+0,7 %, +10 045 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Hotell 53 % +8,0 % Stugby 6 % -13,0 % Vandrarhem 5 % +2,4 % Camping 24 % -9,7 % SoL 11 % +1,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Kalmar län, jan-okt 2016 2 751 861 gästnätter (+4,5 %, +119 738 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby 4 % -14,6 % Vandrarhem 4 % -0,6% Camping 62 % +8,5 % SoL 6 % -2,2 % Hotell 24 +0,6 % (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Malmö, jan-okt 2016 1 646 681 gästnätter (+15,5 %, +221 232 st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Göteborg Sverige 2 412 092 106 809 4,6% Utlandet 1 191 670 76 463 6,9% Totalt 3 603 762 183 272 5,4% Malmö 1 181 291 151 227 14,7% 465 390 70 005 17,7% 1 646 681 221 232 15,5% Stockholm 4 408 965 166 741 3,9% 3 309 858 168 363 7 718 823 335 104 4,5% Uppsala 397 786 -19 770 -4,7% 128 514 5 259 4,3% 526 300 -14 511 -2,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 7 % 9,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Hotell 93 % +17,4 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Lunds kommun, jan-okt 2016 409 643 gästnätter (+5,2 %, +20 086 st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Helsingborg Sverige 535 552 31 693 6,3% Utlandet 135 405 11 886 9,6% Totalt 670 957 43 579 6,9% Lund 267 587 11 299 4,4% 142 056 8 787 6,6% 409 643 20 086 5,2% Malmö 1 181 291 151 227 14,7% 465 390 70 005 17,7% 1 646 681 221 232 15,5% Uppsala 397 786 -19 770 -4,7% 128 514 5 259 4,3% 526 300 -14 511 -2,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Stugby, vandrahem och camping 1 % --67,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99 % +6,9 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-okt 2016 699 506 gästnätter (+5,1% %, +33 856 st) Marknad jan - okt 2016 Förändr i antal Förändr % Sverige 535 552 31 693 6,3% Utlandet 135 405 11 886 9,6% Helsingborg Totalt 670 957 43 579 6,9% 478 300 -8 728 -1,8% 86 184 13 880 19,2% Norrköping 564 484 5 152 0,9% 550 240 13 549 2,5% 149 266 20 307 15,7% Jönköping 699 506 33 856 5,1% 478 096 -2 205 -0,5% 117 361 -1 997 -1,7% Örebro 595 457 -4 202 -0,7% (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Stugby, vandrahem och camping 26 % -4,3 % Hotell 74 % +9,0 % Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne