Röka ström – två farleder 120 000 kvadratmeter 25 prickar 120 000 kvadratmeter vattenyta 25 prickar
Röka ström: 14 M Västra rundvägen: 15 M Östra rundvägen: 22 M
Varför Röka ström? genväg vid dåligt väder binder ihop mellersta Mälaren bra farled för ”helgturer” ”nödutgång” vid broproblem minskar konflikter med stora fartyg bra för SSRS, KBV och brandförsvar naturskönt område (Blåplanen)
Historik passagen har alltid använts för sjötrafik stora och grunda vatten före utmärkning - muntliga seglings- beskrivningar
Historik 1993 lodades området upp med handlod och ramning av två medlemmar i SSS* 1994 utmärkning för fritidsbåtstrafik sattes ut av samma personer 1994 godkändes mätningarna av SjöV 1993 gjordes ett fantastiskt jobb av medlemmarna Lars-Erik Göhle och Roland Holmgren, medlemmar i SSS. Från en flotte handlodades leden in och dokumenterades på ett sådant sätt att Sjöfartsverket kunde ta in den i sjökortet 1994 leden togs in i sjökorten *SSS - Strängnäs Segelsällskap
Historik första utmärkningen bekostades av Strängnäs kommun SSS och ESS bidrog med 4000 kr Strängnäs SS driftansvarig farleds- hållare sedan start
Juridik, farleder och utmärkning SjöV ansvarar för allmänna farleder 15000 sjömärken totalt i Sverige SjöV hanterar ca hälften övriga: kommuner företag sammanslutningar enskilda personer Sjöfartsverket är ansvarig för de allmänna farlederna Sjöfartsverket svarar för ca hälften av landets sjömärken Övriga sköts av andra aktörer
Juridik, farleder och utmärkning etablerings drifttillstånd Transportstyrelsen TS även kontrollmyndighet TS samråder med SjöV olagligt att utan tillstånd lägga ut egen utmärkning Transportstyrelsen är den myndighet som ger nödvändiga tillstånd för att etablera och hålla sjömärken och farleder i drift TS samråder alltid med SjöV, även lokalt i denna typ av frågor Olagligt att lägga ut egen utmärkning utan tillstånd
Hur gjorde man 1993? man gjorde det som var möjligt! positionerna togs ur papperskort GPS-koll av Strängnäs brandbåt prickarnas position har därefter kontrollerats med visuella märken och GPS SA-störningen innebar att en civil användare hade tillgång till en position som under 95% av tiden låg i en cirkel med 100 m radie. SA-störningen bort år 2003 efter beslut av dåvarande presidenten Bill Clinton Utan SA ligger positionen för civila användare inom en cirkel med radien 15 m under 95 % av tiden 1993 fanns den s.k SA-störning av GPS-signalen
Förändrade navigeringsmetoder relativ navigering absolut navigering
Problemet är bara att…….. 2014 upptäcker SjöV att prickarnas position inte stämmer med databasen TS ber SSS att rätta till felen Problemet är bara att…….. om prickarna flyttas till databasens positioner kommer båtar att gå på grund 2014 upptäckte besättningen på SjöV farledsbåt Candela att prickar i Röka Ström på en del ställen stod mer än 80 m fel i förhållande till de positioner som finns i databasen - och som används vid sjökortsframställningen. Candelas besättning har fått ta emot en del skit för att man påtalade detta - men de gjorde sitt jobb på det sätt vi förväntar oss att de ska göra det. Om något är fel med utmärkning ska man försöka hitta vad som är fel - och rätt till det! prickarna i Röka ström stod (kanske) rätt i landskapet - men GPS-koordinaterna var felaktiga
Exempel - Kråkskär grunden måste ligga på rätt ställe på sjökortsbilden och i förhållande till det geogra-fiska nätet
Exempel - Kråkskär segelsällskapen i Strängnäs och Enköping bidrog med 4000 kr sjömärken måste stå på rätt positioner på sjökortet och dessa positioner måste mot-svaras av samma platser ute i naturen.
Indragningen i korthet 2014 TS uppmärksammar SSS på felen 2014 - 2015 SSS och TS för diskussioner SSS försöker intressera Strängnäs Kommun 2015 - våren 2016 TS/SjöV kräver nysjömätning SSS pekar på problemet för en enskild förening att ta det juridiska ansvaret 2016 midsommar: sjömärkena tas upp
Modern sjömätning multibeamlod med över 500 strålar djupen positioneras med cm-noggrannhet Sjöfartsverkets minsta mätbåt Petter Gedda med multibeamlod Man använder tilläggssystem till GPS som ger positioner med cm-noggrannhet Eftersom nationer idag utbyter digital sjökortsinfortmation med varandra krävs att sjömätning görs enligt en internationell standard mätningar enligt en internationell standard
Mycket olika resultat! ju mindre marginaler - desto viktigare att djup och positioner är rätt
Varför gick det inte att ha leden kvar? SSS kan inte flytta sjömärkena till databa- sens positioner eftersom de då står fel relativt grunden Sjöfartsverket får ej justera sina positioner i databasen utan en ny sjömätning och säker- ställa vad som finns under ytan Transportstyrelsen får ej ge SSS drifttillstånd om inte ny sjömätning är görs och prickarna står på rätt plats
Återupprätta Röka strömleden beslut farledens sträckning fastställande av yta som behöver sjömätas sjömätning enligt gällande standard ansökan om tillstånd hos TS utsättning av sjömärken (tjänsten köps av SjöV) löpande kontroll och underhåll av sjömärken (tjänsten köps av SjöV)
MBF ansvarar idag för 7 sjömärken
Vad har styrelsen gjort? Styrelsen ser en möjlighet att klara driften av leden i MBF:s regi Kostnaden för sjömätning kräver att fler intressenter medverkar i denna del Styrelsens har upprättat en handlingsplan för vad som behöver göras för att återskapa leden Förberett för ett möte med Strängnäs kommun, Enköpings kommun, Transporttyrelsen och Sjöfartsverket
Eskader i Röka ström våren 2016 Röka ström i MBF:s regi - vill ni att styrelsen arbetar vidare? foto Tommi Rotonen