Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Distans- och hemförsäljningslagen
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Europeiska kommissionens förslag till:
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Att söka och förvalta kunskap
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
WyWallet Betala mobilt.
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
I huvudet på en gammal fastighetsförvaltare.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Boverkets roll - marknadskontroll - kontaktpunkt - utveckling av CPR Sida 1.
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
E-handeln och säkerheten Nordisk konferens i rättsinformatik Nicklas Lundblad Stockholms Handelskammare.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Konsumentverket informerar. Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket.
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Information från Överförmyndarförvaltningen
E-handel Snart börjar det…..
Information från KU-Råd och Analysgruppen Margareta Ehnebom Chefläkare
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Nationellt kvalitetsregister för Cervixcancerprevention Processdelen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Såhär fungerar BABS-maskinen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Nya åtgärder mot sexualbrott
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Direktupphandling av varor och tjänster
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Fordringsrätt I och II
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Miljöbalken SFS 1998:808.
Direktupphandling av varor och tjänster
Såhär fungerar BABS-maskinen
Regulations Contactless Forum
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Budget och skuldrådgivare
Enkätlänkar via todaytoo version
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion Contactless Forum 2016-11-16 Sara Wahlberg Konsumentverket

Om Konsumentverket

Konsumentskydd Tillsyn Ämnesombundet Marknadsföringslagen (MFL) Lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (AVLK) Prisinformationslagen (PIL) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA) Produktsäkerhetslagen Kredit – och betaltjänster Konsumentkreditlagen (KkrL)

Konsumentskydd Proaktivt konsumentskyddsarbete Branschöverenskommelser Branschkontakter Samverkan med näringslivet Samverkan med andra myndigheter

Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion

Metod och upplägg 4 banker ombads svara på frågor och skicka in villkor Internationell utblick Konsumentproblem Fokus på ansvarsfördelning, trygghet, säkerhet och hur konsumenter informeras Opt in/opt out Beloppsgräns per kontaktlöst köp utan PIN-kod Hur många betalningar i rad som kan göras kontaktlöst utan PIN-kod Obehöriga transaktioner genomförda utan PIN-kod

Resultat Konsumenter informeras främst på bankernas webbplatser. Till viss del i brevutskick tillsammans med kort. Två av bankerna har i princip ingen information alls om kontaktlösa kort i villkor.

Beloppsgräns per kontaktlöst köp utan PIN-kod Opt in / opt out Opt out är vanligast En av bankerna erbjuder ingen opt in eller opt out En bank har opt in för kortinnehavare under 16 år Beloppsgräns per kontaktlöst köp utan PIN-kod 200 till 250 kr per kontaktlöst köp beroende på bank Beloppsgränsen varierar i olika länder Konsumenten får själv ta reda på bestämmelser i det aktuella landet Specifika gränser för andra PIN-kodsfria köp (chip/magnetremsa) beroende på betalningsmiljö

Hur många betalningar i rad som kan göras kontaktlöst utan PIN-kod Då och då blir konsumenten av säkerhetsskäl ombedd att ange PIN-kod även vid köp för låga belopp Parametrarna för när det är dags att ange PIN-kod kommuniceras i regel inte ut Obehöriga transaktioner med den kontaktlösa tekniken utan PIN-kod Generellt ännu ingen praktisk erfarenhet hos bankerna Bedöms utifrån lag (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument och bankernas villkor Ingen skillnad i bedömningen av olika PIN-kodsfria köp

Hur fungerar det inom EU och Australien? Majoriteten av de 14 EU-länder som svarat är positiva. Några funderingar vid lansering kring säkerhet Konsumenter har uttryckt oro över teknikens säkerhet Viktigt att funktionen inte är obligatorisk Risk vid förlust av kort om kortet inte snarast spärras Konsekvenser vid förlust stävjas något av beloppsgränser Australien har hög beloppsgräns på 100 AUD (knappt 700 SEK) Korten används frekvent En del inom Polisen rapporterade viss ökning av bedrägerier men ingen andra delar av Polisen lyfte problem med kontaktlösa kort. Rapport angav att hos många kortutgivare behöver inte konsumenter stå ansvaret vid obehöriga transaktioner genomförda kontaktlöst.

Hallå Konsument och Konsumenternas Bank- och finansbyrå Fåtal frågor/klagomål från konsumenter. Främst oro över säkerheten med betalningslösningen och om det är lagenligt att genomföra köp utan PIN. Polismyndighetens Nationella Bedrägericenter (NBC) Inget oroväckande ur bedrägeriperspektiv så länge som maxbeloppet per köp är lågt Problem med bedrägerier i Australien där beloppsgränsen är hög, ca 700 SEK

Sammanfattande synpunkter Tydlig information i samband med att funktionen införs. Både för nya och befintliga kortavtal. Kortvillkoren bör uttryckligen ange ansvaret för obehöriga transaktioner genomförda kontaktlöst utan PIN-kod samt på övriga sätt utan PIN-kod. Beloppsgränser, att det skiljer sig i olika länder och maximalt totalbelopp för flera betalningar utan PIN-kod bör kommuniceras ut Det bör finnas en opt in/opt out möjlighet Vårdnadshavare bör avgöra om funktionen ska användas eller inte för kortinnehavare under 18 år

Sara Wahlberg sara.wahlberg@konsumentverket.se 054-19 41 67