Nationell Patient Översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationell patientöversikt
Advertisements

Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
IT för bättre ambulanssjukvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen! Evamaria.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nulägesrapport Delregionala samverkansorganet Nordost
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Effektiv vårdadministration
9...
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Nationell patientöversikt - NPÖ
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur svårt kan det va? Krypterat?? Sluta faxa!!.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Nationell Patient Översikt Erfarenheter från införandeprojektet 2013-2015. En fungerande informationsdelning bedöms vara en framgångsfaktor för att de gemensamma resurserna ska räcka till även morgondagens vård och omsorg Tills vi har ett gemensamt dokumentationssystem typ 3R/FVM är det detta vi har att tillgå

Bakgrund eHälsa 2013 – NPÖ pilotprojekt Stödja kommuner att implementera NPÖ som konsumenter Kartlägga nyttoeffekter Utbilda berörd personal i relevanta lagrum, rutiner och användning Stödja och driva anslutning

Process för införande 5 kommuner var piloter: Lidköping, Alingsås, Åmål, Tibro och Grästorp Arbetade efter en aktivitetslista: avtal, IT-lösning, rutiner, regelverk, samtycke, utbildning, supportorganisation och loggningar Samverkade med VGR runt tekniska frågor och problem som uppstod vid införande Resultatet av införandet användes för att sprida erfarenheterna till de kommuner som följde 3 olika system: Procapita, Magna Cura och Treserva Manualer på Ineras hemsida

Ökad vårdkvalitet En helhetsbild av patientens tidigare diagnoser, provresultat och medicinering gör det lättare att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling i tid. Informationsbehovet är olika beroende vilken målgrupp som situationen berör men generellt uppstår det ett informationsbehov i vårdövergångar inom landsting, inom kommuner och mellan kommuner, landsting och vårdföretag. Målgrupper: Äldre, vuxna med somatisk sjukdom och vuxna med funktionsnedsättning, psykisk sjukdom, kroniskt sjuka, barn och ungdom.

Ökad patientsäkerhet Rätt beslutsunderlag minskar risken för felbehandlingar eller felmedicinering. Viktigt att epikris och läkemedelsberättelser är utförligt gjorda och synliga i NPÖ. Mottagningsbesök, information som inte kommer med anhöriga, handskrivna dokument från läkare ex injektion Ökad delaktighet: afasi personal får information och patient kan bekräfta

Ökad effektivitet Delad information minskar kostsamt dubbeljobb och innebär att patienten kan få hjälp snabbare. Vårdpersonal slipper att sitta i telefon för att efterfråga information som ej gått med patienten vid vårdövergångar. Palliativa team och Närsjukvård. Slipper faxa. Rehab kan lösa gjorda bedömningar

Nyttoperspektivet Nyttan för patienten är förstärkta möjligheter till rätt och säker vård och omsorg och förbättrad rättsäkerhet Nyttan ur vårdens perspektiv är bättre och säkrare vårdkvalitet med effektivare informationsprocesser

Nuläge Grästorp Senaste statistiken från Inera visar att 50 % använder NPÖ av legitimerad personal i Grästorp. Personalen saknade och efterfrågade NPÖ i samband med byte av IT- organisation, vi hade någon vecka som vi inte kunde komma åt NPÖ i samband med migrering av våra datorer. NPÖ har blivit en källa för personalen för att hämta rätt information i rätt tid till rätt patient när det finns behov av information från annan vårdgivare Carina Arvidsson Medicinskt ansvarig sjuksköterska Grästorps kommun Rehab ser stor nytta