Andra världskriget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
samlade Ord och begrepp – WW2
Advertisements

Andra Världskriget.
Mellankrigstiden - Diktaturer i Europa
Vägen mot världskrig – freden i Versailles
Etnisk rensning ? Massaker ? Utrotning ?.
Andra Världskriget.
En värld i lågor Andra Världskriget.
Mellankrigstiden.
Kriget efter 1940.
Diktaturernas tid – Europa under 1930-talet
Andra världskriget
Diskutera: Varför blir det krig?
Kort sammanfattning Andra världskriget.
Andra världskriget – den första delen (Byggd på presentation av Therese Nilsson, S:t Mikaels-skolan, Mora )
USA under andra världskriget
Mellankrigstiden
Andra världskriget
Andra Världskriget En värld i lågor
Andra världskriget En tidslinje.
Mellankrigstiden
Andra världskriget.

ANDRA VÄRLDSKRIGET VÄGEN Om hur Hitlers plan blir verklighet TILL KRIG.
Andra världskriget
Sovjetunionen och Andra Världskriget
Förintelsen Holocaust
Orsaker, viktiga händelser & konsekvenser
En värld i lågor Andra Världskriget.
Andra Världskriget
Första världskriget.
Andra Världskriget
Andra Världskriget En värld i lågor
ANDRA VÄRLDSKRIGET KRIGET Om de allierades framgångar VÄNDER.
JÄRNRIDÅN FALLER ANDRA VÄRLDSKRIGET
RYSKA REVOLUTIONEN Sovjet mellan 1917 och 1939.
Varför kallas det världskrig?
Kriget tar slut på jorden ALLT PÅBÖRJADE NÄR BRITTERNA VANN SLAGET VID EL-ALAMEIN DÅ BRITTERNA VANN ALLA SLAG I AFRIKA EFTER DET OCH SÅ SNART VAR AFRIKA.
 Den misslyckade Versaillesfreden som Hitler utnyttjade till sin fördel  De nya länderna efter WW1  Den globala finanskrisen  Politisk oro i Tyskland.
Andra Världskriget Operation Barbarossa och Slaget vid Stalingrad
Andra världskriget.
Pearl Harbor, USA går med i kriget
Molotov- Ribbentrop pakten
37 frågor om Andra Världskriget. Klicka på rätt alternativ. Lycka till! Klicka för att börja: Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Ryska revolutionen 1917 Socialism – Karl Marx – kommunism Vladimir Lenin – Bolsjeviker Uppror mot tsaren Anledning till revolutionen Anledning till revolutionen.
Andra världskriget Tyskland och Sovjetunionens icke – angreppspakt. En överenskommelse om hur Tyskland och Sovjetunionen skulle dela Europa mellan sig.
Första världskriget När Österrike-Ungens ärkehertig Franz Ferdinand och hans hustru Sofie blev skjutna av den serbiska nationalisten Gavrilo.
Vad gör att bomben går av och det blir krig?
Andra världskriget. Kunskapskrav Du kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla/utvecklade/väl utvecklade- slutsatser, samt föra enkla/utvecklade/
Första världskriget Konsekvenser. Revolution i Tyskland Tyska folket hade blivit lovade en seger Tyska folket kände sig besvikna och lurade av sin egen.
KRIGSFÖRLOPPET I KORTHET. ALLIANSER UNDER KRIGET DE FRÄMSTA MEDLEMMARNA DE ALLIERADE -STORBRITANNIEN -FRANKRIKE -USA AXELMAKTERNA -TYSKLAND -JAPAN -ITALIEN.
Vägen till första världskriget. Orsaker till krig ekonomiska orsaker (kontroll av råvaror) tidigare krig och konflikter → revansch Nationalism → egna.
En värld i lågor Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
Orsaker till Andra Världskriget. Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
NAZISTERNA GRIPER MAKTEN. KRISEN HJÄLPER NAZISTERNA PROPAGANDA! FREDEN I VERSAILLES – “FÖRRÄDISKA TYSKAR” RASSKILLNADER – GERMANSKA RASEN DEN ENDA RÄTTA!
Andra världskriget, kalla kriget och avkolonialiseringen.
En värld i lågor Andra Världskriget.
Krig, folkmord, massförstörelsevapen
Andra världskriget.
Mellankrigstiden.
Sverige under andra världskriget
Hitler Hitlers viktigaste idéer Den orättvisa Versaillesfreden
Andra världskriget.
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
37 frågor om Andra Världskriget. Klicka på rätt alternativ.
En värld i lågor Andra Världskriget.
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Andra Världskriget En värld i lågor
Den ryska revolutionen
Andra världskriget
Presentationens avskrift:

Andra världskriget

Kunskapskrav Du kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla/utvecklade/väl utvecklade- slutsatser, samt föra enkla/utvecklade/ väl utvecklade resonemang om källornas trovärdighet. Du kan för enkla/utvecklade/ väl utvecklade resonemang om hur historia har använts och kan användas i olika syften. Du har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om historiska händelser, personer och skeenden.

Hur ska vi göra? Under lektionstid kommer vi att ha föreläsningar, diskussionsövningar samt tid för egen inläsning. I häftet finns det frågor till varje avsnitt, syftet med dessa är att uppmärksamma din läsförståelse – att du har förstått vad som står i texten. I häftet finns det också tips om klipp att titta på, både på studi.se men också från andra forum. Syftet med dessa är att bredda din förståelse för innehållet och få ytterligare perspektiv. Vi kommer också att titta på olika typer av källmaterial för att öva oss på att ställa kritiska frågor om källornas trovärdighet. Allt material finner du på sossalen.wordpress.com

Bedömning Vi kommer ha två bedömningstillfällen. Det första är ett quizzprov där du ska visa att du har de kunskaper som krävs om historiska händelser, personer och skeenden. Quizzet består av frågorna i häftet. Det andra är en resoneringsuppgift där du ska använda dina kunskaper om Hitler och nazisternas människosyn för att resonera kring rasism. Uppgiften finns längst bak i häftet.

Nazisterna till makten 27 februari 1933 – Riksdagshuset i Berlin brinner! ”Tolerans betyder svaghet” – alla motståndare skulle bort Nazisterna kommer till makten http://www.levandehisto ria.se/film/fakta-om- forintelsen-avsnitt-4- nazisterna-kommer-till- makten

Nazism och människosyn Judarna varit förföljda i hundratals år Olika anledningar, men kristendom och islam var dominerande 1933 kom nazisterna till makten Tog bort många rättigheter Inte bilda partier Inte skriva vad man ville Inte säga vad man ville Judarnas historia http://www.levandehistoria.se/film/fakta-om- forintelsen-avsnitt-1-judarnas-historia Hitler och antisemitism http://www.levandehistoria.se/film/fakta-om- forintelsen-avsnitt-2-hitler-och-antisemitismen

Nazism och människosyn Bokbål 1935 Albert Einstein Franz Kafka Nürnberglagarna 1935 Inte gifta sig över ”rasgränserna” Skapade ett ”vi- och dem”-samhälle http://www.levandehistoria.se/film/fakta-om- forintelsen-avsnitt-4-nazisterna-kommer-till-makten

Kristallnatten 9 november 1938 Mordet på vom Rath i Paris Anledning att genomföra de redan planerade aktionerna – koncentrationslägren stod redo 1400 synagogor brändes ner 7 500 judiska butiker förstördes 30 000 judiska män arresterades Många blev misshandlade, mördade eller tvingade att begå ”självmord”

Vad ville nazisterna? Tre linjer Versaillesfreden Germanska rasen Orättvis och kränkande Germanska rasen Rasbiologi och rashygien Kommunismen Ansågs vara ett hot mot mänskligheten ”Lebensraum” – livsrum, tyskarna var så fantastiska att de behövde mer utrymme för att sprida sig

Rashygien i Sverige 1909 bildades Svenska sällskapet för rashygien Herman Lundborg – ledande rasbiolog Samerna – degenererad ras 1922 – institutet i Uppsala 1934 – steriliseringslagar Efter nazismens fall föll rasbiologins ideér

Vit makt/nynazism Vit makt är ett samlings namn Emot demokrati Öppet rasistiska Antisemitiska (semit = jude) Exempel på vit makt rörelser är: Svenska motståndsrörelsen Svenskarnas parti Info – 14 mfl

Europa 1914 1924

Tyskland 1941-1942

Hitler erövrar Europa Rhenlandet – 1936 1938 annekteras Österrike Tyska soldater förbjudna Hitler tar tillbaka området – hyllas som hjälte 1938 annekteras Österrike http://www.levandehistoria.se/film/fakta-om- forintelsen-avsnitt-6-kristallnatten Hitler ansåg Österrike vara en del av Tyskland Samma språk, samma kultur - nationalismen Kaos; ekonomiska problem, politiska problem, diktator Nazipartiet var starkt och samverkade med Hitler

Tjeckoslovakien Münchenavtalet - 1938 Tjeckoslovakien, Sudetlandet – område som tidigare tillhört Österrike Samma språk, samma kultur – Hitler krävde att området skulle tillfalla Tyskland Sommaren 1938 – risk för krig Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien träffades Tjeckoslovakien fick inte vara med på mötet Hitler lovade att detta var det sista territoriella kravet Münchenavtalet – 1938 Chamberlain: ”Fred i vår tid”

Molotov-Ribbentrop-pakten 1939 Hitler och Stalin i samarbete En icke-angrepps-pakt Nazister och kommunister – ärkefiender Förbryllade många Hemligt avsnitt – delade upp Östeuropa

Anfall mot Polen 31 augusti 1939 SS-män hämtade 13 fångar från koncentrationslägret Oranienburg Placerades i polska uniformer nära polska gränsen och sköts till döds Kropparna arrangerades så det såg ut som de försökt ta sig in i Tyskland Tyska trupper på segerparad i Polen inför Hitler

Polen – Kriget börjar! Ostpreussen – Tyskland Polska korridoren 1 september 1939 anfaller Tyskland Polen Andra världskriget startar Frankrike och Storbritannien förklarar krig mot Tyskland 3 oktober 17 september anfaller Sovjetunionen Polen från öst Polen är besegrat 5 oktober

Finska vinterkriget Finland vägrar ställa upp på Sovjets krav ”Kriget varar bara i 12 dagar” (Stalin) Finländarna höll emot i 105 dagar ”Finlands sak är vår” Propaganda Krigsbarn till Sverige

Sverige Tyskarna behövde järnmalm Storbritannien la ut minor för att förhindra Tyskland att köpa svensk malm Tyskland anföll Norge i samma veva som Danmark Malmen skeppas ut med tåg från Kiruna till Narvik

Sverige Sverige var neutralt? Tyskt flyg och fartyg gick genom svenskt område Tågen rullade genom Sverige – även genom Halmstad Eller?

Danmark – april 1940 Danmark hade avrustat efter första världskriget Danska motståndare fördes till tyska koncentrationsläger Tyskar på danska gator, Svd.se 2013

Norge - april 1940 Det tog två månader att erövra Norge – var neutrala Norska nazister hjälpte tyskarna – Quisling 1300 norrmän dog i tyska koncentrationsläger Starka motståndsrörelser i Danmark och Norge

Erövringen fortsätter Luxemburg Nederländerna Belgien Frankrike

Winston Churchill Västmakterna hade ännu inte gjort något Chamberlain avgår Winston Churchill – 1940 ”Jag har ingenting annat att erbjuda er än blod och möda, tårar och svett.”

Italien - Mussolini Fascism – elitstyre, individen är underställd staten, stark nationell identitet, nationalistisk och auktoritär Nazism – individen är underställd folket, ”rastänk” Mussolini hade planer på Italien som en stormakt runt medelhavet Benito Mussolini – in på Tysklands sida Kolonier i Afrika, likt Storbritannien – kriget spred sig därför till Afrika

Allianser Axelmakterna Allierade Tyskland och Italien En tänkt linje mellan Berlin och Rom Senare även Japan Allierade Frankrike och Storbritannien Även Polen Senare Sovjetunionen Sist även USA

Storbritannien – Battle of Britain – sommar 1940 Intensiva bombningar Gömde sig i tunnelbanorna

Josef Stalin Sovjet 1929 Revolution 1917 Ny socialistisk stat Avsatte tsaren Ny socialistisk stat Tanke om att staten skulle äga allt Kollektivjordbruk Bönder fick lämna ifrån sig sin mark Kulaker Om man inte lydde var man klassfiende Femårsplaner Även industrin skulle drivas av staten/kollektivet Gulag Straffläger, miljoner döda! Stalins propaganda som Sovjets fader

Operation Barbarossa – 22 juni 1941 Sommaren 1941 anfaller Tyskland Sovjet Planerandet av attacken hade pågått länge 2 900 km lång front Axelmakterna – 4,5 miljoner soldater invaderade Sovjet 600 000 motorfordon och 750 000 hästar Wikipedia; Operation Barbarossa

Slaget vid Stalingrad Ett av världshistoriens blodigaste slag Sammanlagda förluster räkans upp mot 2 miljoner Röda armén – totalt överraskade av tyska armén

Pearl Harbor – 7 december 1941 Amerikansk marinbas utanför Hawai Japan har planer på en Japansk stormakt i Stilla havet Japan anfaller och bombar sönder stora delar av den amerikanska flottan USA går med i kriget

Dagen D – Invasionen av Normandie 6 juni 1944 De allierade går samman 10 miljoner man (sammanlagt) 4000 fartyg 1000 flygplan Maj 1945 – FRED!

Inför provet nästa fredag! Frågorna i häftet Kan du frågorna i häftet? En resoneringsuppgift Hur kan man använda sina kunskaper om nazismen i Tyskland för att resonera om rasism idag?

Hitler begår självmord 30 april 1945 tillsammans med sin fru Eva Braun Mussolinis arkebusering Exakt hur självmordet gick till är osäkert Kroppen brändes – ville inte att kroppen skulle skändas

Atombomben – augusti 1945 Hiroshima Nagasaki 90 000-166 000 omkom Japan kapitulerar 2 september 1945 – kriget är slut

Förintelsen Judarna tvingades att bära en stjärna så att de kunde bli igenkända I många städer tvingades judar att bo i getton Judarna deporterades under tvång iväg med tåg till koncentrationsläger Wannseekonferensen 1942 – den ”slutgiltiga lösningen” Flera kända dödsläger; Auschwitz, Buchenwald och Majdanek.

Förintelsen Hälften av de judar som dog under Förintelsen gasades ihjäl En femtedel sköts till döds Övriga offer dog av svält, köld, utmattning, sjukdomar och andra våldsaktioner Första koncentrationslägret i Dachau, 22 mars 1933 Först var det främst politiska fångar Hårt tvångsarbete Användes som slavar av både statliga och privata företag

Livet i lägret Fruktansvärda förhållanden Bodde i baracker, dåligt uppvärmda, tunna kläder och tungt arbete Dålig, otillräcklig mat och dåliga sanitära förhållanden Inga namn – siffror som identitet

Kronologisk utveckling Identifikation Judarna identifieras, Nürnbergslagarna Segregation Särskildes från övriga medborgare, Kristallnatten Koncentration Judarna samlades ihop i ghetton Deportation Tvångsförflyttades till koncentrations- och förintelseläger Förintelse Utrotning genom systematiskt mördande

Bedömningsuppgiften Vi har nu läst om nazisternas syn på judar och icke-tyskar och hur det ledde till förintelsen. Vi har sett hur Hitler införde lagar och restriktioner mot befolkningen och vilken syn på ras- och rashygien som styrde nazisternas politik. Nürnberglagarna Vem är tysk? Judar fick inte äga cykel mm mm Bokbål Kristallnatten Rashygien Arbetsläger Koncentrationsläger Förintelseläger

Vit makt organisationer Vit makt är ett samlingsnamn för grupperingar eller personer som är motståndare till demokratin, är öppet rasistisk och dessutom antisemiter (anti-judar). Ett annat samlingsnamn är ”nynazism” men alla grupperingar som tillhör vit makt-rörelsen beskriver däremot inte sig själva som nationalsocialister (nazister). Organisationer som är en del av vit makt-rörelsen är exempelvis Svenska motståndsrörelsen, Svenskarnas parti och Info 14 mfl… Källa: skola.expo.se

Nynazister på våra gator? Föreställ dig att du får höra talas om att det startat en Vit Makt organisation där du bor. Man kan läsa om dem på Facebook och i tidningarna. På deras hemsida skriver de bland annat: ”Det är bara människor som tillhör den ariska rasen som får bo i Sverige.” ”Det ska finnas en statlig raskontroll” ”I skolan ska det finnas en obligatorisk undervisning i rasbiologi och rashygien” ”Det krävs en revolution för att störta det demokratiska samhället i Sverige” ”Sverige ska styras med ett nationalsocialistiskt styre” ”Medlemmar i organisationen uppmanas att beväpna sig”

Uppgiften Din uppgift är nu att använda dig av dina kunskaper i historia för att argumentera kring nazism och rasism. För att visa den nya organisationen vad du tycker kan du antingen göra ett plakat, skriva en insändare, publicera ett blogginlägg eller något som du själv kommer på – det viktiga är att du argumenterar utifrån historiska händelser, att du ger exempel på vad som hänt tidigare.   För att dina åsikter ska bli extra trovärdiga och för att folk verkligen ska lyssna på dig, är det viktigt att du anger källor. Tänk på att dina källor ska vara trovärdiga, alltså att man ska kunna se vem det är som står bakom källan, när källan uppkom och i vilket syfte.

Bedömning E - Du för minst 2 enkla resonemang där du resonerar om nazism/rasism utifrån historiska händelser. Du anger vilka källor du har använt i ditt arbete. C - Du för minst 2 till viss del underbyggda resonemang där du resonerar om nazism/rasism utifrån historiska händelser. Du anger vilka källor du har använt i ditt arbete. A - Du för minst 2 väl underbyggda resonemang där du resonerar om nazism/rasism utifrån historiska händelser. Du anger vilka källor du har använt i ditt arbete.