Case - ABB och caterpillar Oscar Frisk Philip Groppfeldt Johnnie Silfverhielm Carl Ståhlbom Viktor Wilhelmsson Grupp 10
Caset Lösning Utvärdera den egna organisationen, varför hade inte Global account Manager på ABB all fakta om relationen med CAT? Boka nytt möte för att få historiken ur CAT´s perspektiv Utvärdera lönsamheten (30% volym vs 10% av intäkter Hitta ”someone” och få dennes perspektiv Vad beror attityden på? tOp down? Bristande styrning etc? Global account manager (GAM), flyttade till Caterpillars huvudkontor i USA för byggande av en nära kontakt och nya strategisk produkter. Problem CAT och ABB har hamnat på kant med varandra Bra produkter men bristande support och hantering Hur ska abb lösa situationen för att förbättra relationen med Cat?
seminarieformen Lättläst och intressant case. Det fanns flera aspekter att ta hänsyn till, finansiella som relations aspekter. Svårt att etablera en tidslinje. Deltagandet från gruppen skedde när Jakob ställde frågor kring caset, även om det hände någon enstaka gång att en av gruppmedlemmarna bad om ordet. Diskussionerna skedde kring de olika företagen, samt om själva konflikten i sig. En intressant diskussion var huruvida Caterpillar ville demonstrera makt gentemot ABB när de pratade om att dra sig ur. En annan intressant diskussion var hur man själv skulle reagera om man satt som representant för ABB i möte med Caterpillar och fick höra det som Dan Murphy sade. Uppmuntran till talan på ett lättsamt sätt, situationen kändes inte krystad. Vi hade önskat tydligare avvisning varför vissa aspekter inte var lika aktuella i diskussionen istället för att bara gå vidare till en aspekt som var mer relevant i sem. ledarens ögon.