Opbygning af mundtlige kompetencer med stØtte i sproglige og kulturelle erfaringer Alexandra Ljungkvist Sjölin lärare i svenska som andraspråk, Liljeholmens gymnasium Cecilia Rosengren lärare i svenska som andraspråk och samordnare för nyanländas lärande Utbildningsförvaltningen
Läslyftet – Skolverkets fortbildningssatsning för läs- och skrivutveckling i undervisningen Göteborgs universitet Liljeholmens gymnasium
Resursmodellen
Frågor att diskutera efter filmen Hur ser samtalen ut i era klassrum mellan lärare – elev och mellan elever? Kan samtalen utvecklas och organiseras så att interaktionen och förhandling om betydelse ökar och så att varje elev får chans att tala mer? På vilket sätt kan du koppla upplägget i filmen till din egen praktik?
https://youtu.be/TBftgCBbv5A
Frågor att diskutera efter filmen Hur ser samtalen ut i era klassrum mellan lärare – elev och mellan elever? Kan samtalen utvecklas och organiseras så att interaktionen och förhandling om betydelse ökar och så att varje elev får chans att tala mer? På vilket sätt kan du koppla upplägget i filmen till din egen praktik?
Tack för oss! Alexandra.ljungkvist.sjolin@stockholm.se Cecilia.rosengren@stockholm.se Läslyftet - Grundläggande litteracitet för nyanlända elever: www.larportalen.skolverket.se