Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Att presentera med PowerPoint
Insändare Påverka med ord #3.
Musik & kommunikation 50p.
OXIMALKVANTILISATORN
Lagar och Regler Kap. 5.
Hur påverkar musik människor?
Att inte tro på allt vi läser och ser…
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING. KONSUMTION PÅ GOTT … ”Want to get happier? Let’s go shopping again. I’m ready.” ”Glöm drömmen om en vit jul. Shoppa istället!”
Insändare Struktur och respons.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Reklam.
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Att presentera med PowerPoint Alexander1.
Utvärdering i HK?.
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Argumenterande text.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Varför reklam? Öka försäljningen
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Mannen och kvinnan i reklamen
Marknadsföring av Projekt X
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Vad säger bilden oss egentligen!?
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Reklam i olika medier.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
MMen, hur kan du då veta var du kan hitta ett lån utan uc? Hur hittar du långivarna som låter dig låna pengar utan uc kontroll? Svaret är: läs villkoren!
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Nykterhet som ideologi. FRIHET. Vad betyder frihet för dig? En drog är något som är sinnesförändrande (berusande), beroende- framkallande och giftigt.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Köpa Målningar Online  Så du har börjat fundera på att köpa en målning. Online är rätt ställe att börja leta. Den har några riktigt stora fördelar till.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Grafisk kommunikation
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkomna till styrd helpdesk
Välkommen till svenska 1
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Kommunikation och information
Självkänsla.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Reklam.
Sociologi Introduktion.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Vem sa det? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Allhelgonaundersökning
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Referat och källhantering.
Argumenterande text.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Presentationens avskrift:

Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan. Övning Tid: 15 – 30 minuter

Syfte med övningen Mycket i vårt samhälle går ut på att sälja. Reklamen har här en stor betydelse och företag lägger ner stora summor på sin marknadsföring. Ändå säger de flesta av oss att vi inte påverkas av reklam. Kan det verkligen vara så? Syftet med övningen är att öva sig på att kritiskt granska reklamens budskap.

Linjeövning Tänk en linje genom rummet. Linjen symboliserar en skala där den ena änden betyder inte alls och den andra änden betyder jättemycket. Läs ett påstående och låt eleverna placera sig på linjen beroende på i hur hög grad de håller med om påståendet.

Påståenden Jag påverkas av reklam Jag tillhör en viktig målgrupp som reklammakarna specifikt riktar sig till via skräddarsydd reklam Reklamen påverkar våra attityder vad gäller utseende Reklamen påverkar våra attityder till hur kvinnor och män bör bete sig Reklam får mig att vilja konsumera mer

Arbeta i grupper Leta upp två exempel på reklam som ni anser riktar sig till er. Det kan handla om reklambilder, texter och reklamfilmer. På vilket sätt riktar sig detta till er? Vad använder man för argument för att få er att köpa? Reflektera kritiskt kring den reklam ni valt. Innehåller den stereotyper, överdrifter och så vidare? Läs mer i texten Olika typer av reklam på http://statensmedierad.se/larommedier