Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan. Övning Tid: 15 – 30 minuter
Syfte med övningen Mycket i vårt samhälle går ut på att sälja. Reklamen har här en stor betydelse och företag lägger ner stora summor på sin marknadsföring. Ändå säger de flesta av oss att vi inte påverkas av reklam. Kan det verkligen vara så? Syftet med övningen är att öva sig på att kritiskt granska reklamens budskap.
Linjeövning Tänk en linje genom rummet. Linjen symboliserar en skala där den ena änden betyder inte alls och den andra änden betyder jättemycket. Läs ett påstående och låt eleverna placera sig på linjen beroende på i hur hög grad de håller med om påståendet.
Påståenden Jag påverkas av reklam Jag tillhör en viktig målgrupp som reklammakarna specifikt riktar sig till via skräddarsydd reklam Reklamen påverkar våra attityder vad gäller utseende Reklamen påverkar våra attityder till hur kvinnor och män bör bete sig Reklam får mig att vilja konsumera mer
Arbeta i grupper Leta upp två exempel på reklam som ni anser riktar sig till er. Det kan handla om reklambilder, texter och reklamfilmer. På vilket sätt riktar sig detta till er? Vad använder man för argument för att få er att köpa? Reflektera kritiskt kring den reklam ni valt. Innehåller den stereotyper, överdrifter och så vidare? Läs mer i texten Olika typer av reklam på http://statensmedierad.se/larommedier