Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 5
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Hur agerar jag i jobbiga situationer Förstå hur stressituationer uppstår och hur man kan hantera dem Förstå betydelsen av det egna beteendet i en grupp
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Vad är stress? Ordet stress är en metafor, som betyder olika saker för olika personer i olika sammanhang Hjärnan stressas av det okontrollerbara och av den oförutsägbara framtiden Träning av stresståligheten påminner om träning av musklerna
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Du ska fatta beslut Du ska prioritera Du ska informera om något obehagligt Du ska ha ett möte med en viktig person Du får ett obehagligt besked
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Arbeta strukturerat Undvik att lämna halvfärdiga uppgifter Delegera Följ upp Lär Dig säga nej
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att förstå betydelsen av det egna beteendet i en grupp Ledare Gör som andra Flyr undan
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Att kunna kommunicera hur man vill bli behandlad Att kunna hantera superjobbiga människor Att förstå hur man beter sig som god lyssnare Att kunna ta och ge kritik
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Du lär andra människor hur de ska behandla dig! Känner du dig ofta utnyttjad? Kallar man dig saker? Hamnar du i orättvisa konflikter? Kommer man alltid för sent till möten du kallat till? Kränker någon din identitet? Får du orättvis kritik, som sårar dig? Tar man dig för givet?
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Världens viktigaste paket positivt innehåll negativt innehåll
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1: Tänk igenom en relation och hur paketet ser ut du får Tänk igenom en relation där du står för paketet
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Skaffa dig en ny inställning till superjobbiga människor! Handlingsplan inse att dom finns och att du kommer att möta dem inse att alla inte passar ihop (personkemi) lär dig att se när det är dem det är fel på glöm aldrig de senaste gångerna du försökt prata förstånd med dem sluta försvara dig inse att en dag måste ni gå skilda vägar
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Handlingsplan forts! lär dig säga nej utan att be om ursäkt säg din mening kompromissa
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Är du rädd för att andra ska bli arga om du står upp för dig själv? Handlingsplan skriv ner 3 situationer hur skulle du kunnat handla annorlunda? är rädslan realistisk? lär dig sätta gränser varifrån kommer ditt beteende? sluta mäta ditt värde mot vad du gör för andra människor
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Handlingsplan forts! superjobbiga människor jäklas oftast även med andra ibland beror det ohyfsade beteendet du möter på dig själv
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att lära sig lyssna Grupparbete 2: ge exempel på hur en god lyssnare beter sig
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Karaktäriserar en god lyssnare se på den du talar med minimera alla yttre störningar visa att du är med koncentrera dig på vad den du talar med säger ta inte ställning innan motparten har kommit till punkt engagera dig
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur ger man kritik på ett bra sätt vänta inte för länge tag en fråga i taget ha känslorna under kontroll gör det enskilt försök leverera din kritik som en fråga undvik känsliga ord som ”alltid” och ”aldrig” tag upp saker som kan ändras låt den du kritiserar tala själv säg något bra också
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Grupparbete 3: ge exempel på hur man bör ge beröm
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Tala om vad som är bra Tala om effekterna av den goda insatsen Bonus
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur man ber om ursäkt acceptera ditt ansvar försök att förstå motparten analysera varför det blev som det blev analysera hur du själv skulle vilja bli behandlad i motsvarande situation förbered vad du ska säga berätta om redan vidtagna åtgärder lyssna på responsen fråga efter saker som kan förhindra att samma sak händer igen
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? vad får de? hur kan jag ge dem det och samtidigt få vad jag vill ha? hur kan jag visa det?
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? Projektet är försenat En kundleverans prioriteras ned Jag vill ändra i en process
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Var artig – en glömd konst! Grupparbete 4: ta fram exempel på artighetsregler på jobbet
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Artighetsregler på jobbet! ha snyggt omkring dig använd tack flitigt sluta kräva saker genom att använda andra ord undvik ordet du i samband med kritik erbjud andra din hjälp beröm låt andra tala färdigt se dig själv som en förebild var med och dela på uppgifter som är allas