Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Kommunikation.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Vad är du för typ av person?
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lönesamtalet.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Intern/extern kommunikation
Vad menas med Normkritik egentligen?
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Verksam i primärvården i Östergötland
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
En lärarhandledning från MÄN
Stresshantering och säljplanering
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Vilken typ av konflikt står du inför?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Självkänsla.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
GOIF A och U lag 2010/2011.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Integritet läroplansanalys.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tips för det praktiska ledarskapet
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Kommunikationsprocesser
Normaliseringsprocessen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kommunikationsprocesser
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Kommunikationsprocesser
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 5

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Hur agerar jag i jobbiga situationer Förstå hur stressituationer uppstår och hur man kan hantera dem Förstå betydelsen av det egna beteendet i en grupp

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Vad är stress? Ordet stress är en metafor, som betyder olika saker för olika personer i olika sammanhang Hjärnan stressas av det okontrollerbara och av den oförutsägbara framtiden Träning av stresståligheten påminner om träning av musklerna

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Du ska fatta beslut Du ska prioritera Du ska informera om något obehagligt Du ska ha ett möte med en viktig person Du får ett obehagligt besked

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Arbeta strukturerat Undvik att lämna halvfärdiga uppgifter Delegera Följ upp Lär Dig säga nej

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att förstå betydelsen av det egna beteendet i en grupp Ledare Gör som andra Flyr undan

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Att kunna kommunicera hur man vill bli behandlad Att kunna hantera superjobbiga människor Att förstå hur man beter sig som god lyssnare Att kunna ta och ge kritik

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Du lär andra människor hur de ska behandla dig! Känner du dig ofta utnyttjad? Kallar man dig saker? Hamnar du i orättvisa konflikter? Kommer man alltid för sent till möten du kallat till? Kränker någon din identitet? Får du orättvis kritik, som sårar dig? Tar man dig för givet?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Världens viktigaste paket positivt innehåll negativt innehåll

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1: Tänk igenom en relation och hur paketet ser ut du får Tänk igenom en relation där du står för paketet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Skaffa dig en ny inställning till superjobbiga människor! Handlingsplan inse att dom finns och att du kommer att möta dem inse att alla inte passar ihop (personkemi) lär dig att se när det är dem det är fel på glöm aldrig de senaste gångerna du försökt prata förstånd med dem sluta försvara dig inse att en dag måste ni gå skilda vägar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Handlingsplan forts! lär dig säga nej utan att be om ursäkt säg din mening kompromissa

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Är du rädd för att andra ska bli arga om du står upp för dig själv? Handlingsplan skriv ner 3 situationer hur skulle du kunnat handla annorlunda? är rädslan realistisk? lär dig sätta gränser varifrån kommer ditt beteende? sluta mäta ditt värde mot vad du gör för andra människor

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Handlingsplan forts! superjobbiga människor jäklas oftast även med andra ibland beror det ohyfsade beteendet du möter på dig själv

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att lära sig lyssna Grupparbete 2: ge exempel på hur en god lyssnare beter sig

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Karaktäriserar en god lyssnare se på den du talar med minimera alla yttre störningar visa att du är med koncentrera dig på vad den du talar med säger ta inte ställning innan motparten har kommit till punkt engagera dig

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur ger man kritik på ett bra sätt vänta inte för länge tag en fråga i taget ha känslorna under kontroll gör det enskilt försök leverera din kritik som en fråga undvik känsliga ord som ”alltid” och ”aldrig” tag upp saker som kan ändras låt den du kritiserar tala själv säg något bra också

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Grupparbete 3: ge exempel på hur man bör ge beröm

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Tala om vad som är bra Tala om effekterna av den goda insatsen Bonus

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur man ber om ursäkt acceptera ditt ansvar försök att förstå motparten analysera varför det blev som det blev analysera hur du själv skulle vilja bli behandlad i motsvarande situation förbered vad du ska säga berätta om redan vidtagna åtgärder lyssna på responsen fråga efter saker som kan förhindra att samma sak händer igen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? vad får de? hur kan jag ge dem det och samtidigt få vad jag vill ha? hur kan jag visa det?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? Projektet är försenat En kundleverans prioriteras ned Jag vill ändra i en process

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Var artig – en glömd konst! Grupparbete 4: ta fram exempel på artighetsregler på jobbet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Artighetsregler på jobbet! ha snyggt omkring dig använd tack flitigt sluta kräva saker genom att använda andra ord undvik ordet du i samband med kritik erbjud andra din hjälp beröm låt andra tala färdigt se dig själv som en förebild var med och dela på uppgifter som är allas