SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet 2017-03-09 Lisa Petersen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
för sjuksköterskeexamen ©
Varför fokus på nyanlända just nu
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Forskningsdata inom humanistiska och konstnärliga vetenskaper - open access? Sofia Arvidsson & Urban Andersson, Göteborgs universitetsbibliotek Mötesplats.
SND: Erfarenheter av hantering av forskningsdata Iris Alfredsson, Svensk nationell datatjänst Hantering av forskningsdata Workshop vid Luleå tekniska universitet.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Migration av arkivens metadata Problem och möjligheter Peder Andrén 25/5-11.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
En infrastruktursatsning för humaniora, medicin och samhällsvetenskap Svensk nationell datatjänst, SND Svensk Nationell Datatjänst.
Vetenskaplig publicering, open access och citerings- och publiceringsanalyser Vårdalinstitutet, Karin Henning Tomas Lundén Digitala tjänster.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Utbildningsvetenskaplig forskning
Open Access-publicering vid svenska lärosäten - en kartläggning 2011 Tomas Lundén & Peter Sjögårde Göteborgs universitetsbibliotek & KTH Biblioteket DEFF.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
FAS III Spridning  NTG – LÄR (Lärande miljöer)  Centrala uppgifter för NTG-Lär är att: - Synliggöra miljöer för lärande - Fördjupa reflektion och teoriutveckling.
Bibliotekets FORSKNINGS- och FORSKARSTÖD. Nya uppgifter för biblioteken: Publikationsregistrering och publicering i DiVA Bibliometri Stöd i publicering.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Magnus Lindqvist Alumnkoordinator, RÄ kansli 50% Alumnkoordinator, EHL 50% Ansvarig
Välkommen till Seminarium om verktyg för hantering av bibliografisk data – Erfarenheter från några lärosäten 13:30 Inledning: Peter Sjögårde, KTH, Ordförande.
Peter Fröst, arkitekt, PhD Chalmers Tekniska Högskola Reflektioner från det första året som adjungerad professor i vårdbyggnad.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
Kunskapsregion Skåne Workshop: ”Bättre utbyte av EU:s erbjudanden genom samverkan”
OM NYA TRIA.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Øresund Sara Virkelyst Project Manager Øresund University/Øresund Science Region.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
1 Institutionella arkiv Turid Hedlund OACS - Open Access Communication for Science.
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2014/Ann-Kristin Mattsson/
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
L ADOK Gävle Ladok3-projektet Fas 1 3 Leveranser Resultathantering är överlämnad och den är produktionssatt. Version C är produktionssatt.
Universitetsadministrativt utvecklingsarbete kring forskningsrådens nya ansökningssystem Prisma Emre Özlü och Pia Fürstenbach, Stockholms universitet,
Utbildningsdepartementet Forskning i BP års forsk prop (mnkr) Forskningsanslag till UoH300 VR552 VINNOVA304 FORMAS 88 FAS 21 Summa
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Göteborgs universitets resultat i Thomson Reuters anseendemätning
Lärosätenas indirekta kostnader
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Sharing Research Data – how to stay competitive
Öppen frågestund 13 september 2017
Hur man kan delta – aktörer inom samhällsskydd och beredskap
Vad krävs för att forskningsdata ska kunna hittas och användas?
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Välkomna till Introduktionsdag, specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning vård av äldre.
SND:s workshop 2016: Datahanteringsplaner
Ekosystemet för forskningsinformation förändringar samt spaning framåt
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
SND och högskolebibliotekets arbete med forskningsdata
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet 2017-03-09 Lisa Petersen

SND – Svensk Nationell Datatjänst Finansieras av VR och GU Organisatoriskt under GU Etablerades 2008 Ca 30 medarbetare Kompetens inom metadata, forskarstöd, juridik, dataservice, system och IT Infrastruktur för svensk forskning inom samhällsvetenskap, humaniora, hälsovetenskap Sedan 2016 ansvar för Environment Climate Data Sweden (ECDS) Teknikområdet på gång genom samarbete med bland annat KTH och Chalmers

Ansökan till VR Ansökan nyligen inskickad Infrastruktur för hantering av forskningsdata: Stöd till lärosäten att bygga upp egen kompetens Lagring av metadata och källdata Standarder Juridiska aspekter (personuppgifter, patent etc) Sökportal Två nivåer: Lärosäten som bygger upp en lokal Data Access Unit, ”DAU”, d v s egen kompetens för att stödja de egna forskarna. Deltar i samarbetet på en lägre nivå. Lärosäten som blir konsortiemedlemmar och går in med resurser för att bygga upp nationell kompetens inom olika områden, s k nationella noder.

Konsortiemedlemmar och kompetensnoder (nivå 2) GU – Humaniora, samhällsvetenskap, medicin/hälsa SLU – Miljö SU – Rumsliga data UU – Känsliga data (pågående diskussion) LU – deltar i konsortiet men inriktning på kompetensnod är ännu ej besluta UmU – samma som ovan

Övriga deltagande lärosäten (nivå 1) KTH, Chalmers, Luleå tekniska universitet, Karolinska Institutet, Linköpings universitet, BTH, Örebro universitet, Malmö högskola, Mälardalens högskola, Högskolan i Väst, Högskolan i Dalarna, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan i Gävle, Jönköping University. Funderar på att gå med: Linnéuniversitetet, Karlstad universitet, Mittuniversitetet, Musikhögskolan.

Varför behöver vi jobba med forskningsdata? Ökande krav på öppen tillgång till vetenskapliga resultat och till det underliggande datat EU, regeringen och forskningsfinansiärer Samhällsnytta: för att andra forskare ska kunna bygga vidare på källmaterial och dataset som har tagits fram Motverka forskningsfusk: vetenskapliga resultat ska kunna verifieras, datat ska tåla extern granskning och analys. Försök ska kunna upprepas av andra forskare. Många länder har kommit längre med detta, t ex Nederländerna, England och Finland. Alltmer etablerat att man tidigt i forskningsprocessen tar fram datahanteringsplaner.

Norwegian Research Council Finnish Academy Horizon 2020 Bill och Melinda Gate

Sökbart i Web of Science etc

Pilotuniversitet 2016 Luleå tekniska universitet Göteborgs universitet Jönköping University Lunds universitet Malmö högskola Dessa har påbörjat arbetet med att bygga upp egna DAU på sina lärosäten. Man ser behov av nya kompetenser, t ex ”data curators”. Arbetar t ex med mallar för datahanteringsplaner. Riktlinjer och rådgivning kring till exempel proveniens, metadata, versioner, beständiga identifikatorer och instruktioner för återanvändning. Samarbete jurist, arkivarie, bibliotek och IT.

Letter of Intent MDH har skickat in ett Letter of Intent om att delta i samarbetet. Rektor har skrivit under. Det är inget slutgiltigt beslut utan en avsiktsförklaring. Det slutgiltiga beslutet tas i höst när vi vet om SND får sin ansökan beviljad. I Letter of Intent står det att vi avser: att delta i samarbetet och bidra ekonomiskt med upp till 100 000 kr per år. att utveckla lokala styrdokument för hantering, lagring, tillgängliggörande och bevarande av forskningsdata. att etablera en DAU under 2018 eller 2019 och att den ska omfatta kompetens för upprättande av datahanteringsplaner, metadatakompetens, arkiv, IT, juridisk rådgivning m m. att denna DAU ska utgöra lärosätets kontakt- och stödfunktion för hantering av forskningsdata och ansvara för att metadata är kompletta och att arkiveringsstandarder följs.

Vad talar för att gå med? Kompetensutveckling för MDH. Enklare att vara med från början än att hoppa på senare. Vi vinner troligen inget på att vänta, vi bara skjuter framför oss frågorna. Ett sätt att komma igång och försöka lösa problem som vi har idag men som vi inte mäktar med att lösa själva. Ett värde i sig att stödja ett nationellt samarbetsprojekt – att stödja samarbete istället för att alla lärosäten ska arbeta isolerat med samma frågor. Större chans att SND får pengar ju fler lärosäten som är med och stödjer ansökan.