Vad säger kurs- och ämnesplanerna? Centralt innehåll, åk 7-9: Var olika varor och tjänster produceras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fattiga och rika i världen Samhälle i dag, SOL 4000
Advertisements

Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2013.
I- eller U-land?.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Samhällsekonomi 2.
Ett tema om befolkningen i världen
BEFOLKNING Johannes Olsson, Annan, Övriga skolor –
Ekonomiska system.
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Levnadsvillkor och resursfördelning
Människan och miljön Geografi 9, SOL 4000
Ett tema om befolkningen i världen
Kina och Indien blir världens största resp tredje största ekonomi 2050 INDIEN starka sidor Demokrati Starkt juridiskt system Bra kunskaper.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Stad. Stad- ett geografiskt område som kännetecknas av:  Typ av rättslig status: juridisk definition  Typ av markanvändning: funktionell definition.
Överbefolkning.
Ta ställning och handla!
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Rostows Take-off teori.
Klimaträttvisa Utifrån Ett biskopsbrev om klimatet och Världens kurs Ditt namn Ort och datum.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
BEFOLKNING Johannes Olsson, Annan, Övriga skolor –
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
FATTIGDOM OCH UTVECKLING
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tema: Hållbar utveckling
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Kursplan Åk 7 Geografi.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
[DEL 2] Inför nationellt ämnesprov i geografi vt 2014
Demografi - Befolkningsutveckling
De fattiga och de rika.
De fattiga och de rika II
I-länder I-land =industriland U-land=utvecklingsland.
I-länder I-land =industriland U-land=utvecklingsland.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Strukturellt perspektiv UPPGIFT: Tänk ned i leden: globalt-regionalt-lokalt-individuellt Vad är viktigt att ta upp i undervisningen? Varför är utvecklingsfrågor.
Människorna och maten Geografi åk 8.
FL 4 Den moderna världens ursprung. Globaliseringen fram till ca 1900 Marks Etnocentrism – tolka världen utifrån sin egen Eurocentrism: Europa, centrum.
Miljösamtal Ljungskile folkhögskola Stefan Edman.
Tolka kartor och diagram Befolkning. Plattektonik Jorden för ca 250 miljoner år sedan. (Pangaea)
Ett tema om befolkningen i världen
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Hur kan man mäta välstånd?
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Fattiga länder, underutvecklade länder, låginkomstländer
Skolmat Namn på föreläsare.
Tre utvecklingsteorier
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
De globala målen för hållbar utveckling
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi / samhällskunskap
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Naturkatastrofer Geografi är den vetenskap som beskriver hur jordytan ser ut, förklarar varför den ser ut som den gör och sätter detta i relation till.
Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.
Rostows Take-off teori.
Presentationens avskrift:

Vad säger kurs- och ämnesplanerna? Centralt innehåll, åk 7-9: Var olika varor och tjänster produceras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid. Klimatförändringar, olika förklaringar till dess och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen. Sårbara platser och naturgivna risker och hot. Förekomsten av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser. Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta. Vatten

Geografi 1 (gy), centralt innehåll Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering samt orsaker till och konsekvenser av detta Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. Sambanden mellan fattigdom, ohälsa samt faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser Klimatförändringar och vilka konsekvenser de kan få i olika delar av världen. Hållbar utveckling och vad som kännetecknar en sådan utveckling

Vad är utveckling? Utveckling? – Var? – Av vem? – För vem? – Hur? – Vad? – Varför?

Utveckling - bakgrund Termen utvecklingsländer började användas år 1949 av USA:s dåvarande president Truman. Tidigare hade man använt den nedsättande termen underutvecklade länder. Andra begrepp: Tredje världen Idag: Andra världen finns inte längre men ”Tredje världen lever kvar. Hur kan vi förstå den och förändra den?” ”Former colonies” Nord och Syd Rik och fattig HDC, MDC, LDC Socialism-kapitalism? BRICS-länderna

Utvecklingsteoretiska traditioner Modernitet (modernism) – Ur Upplysningen (1700-tal) – Frihet, förnuft och framsteg ”Mot ljuset tågar vi”, allt blir bättre Ekonomiska framsteg – Nykolonialism Postmodernitet och postkolonialism – Kan utveckling ses på annat sätt än ekon. framsteg? Strukturer, ex gender, miljö, klass, utbildning Micro- och mesoperspektiv

Utvecklingsteorier/modeller W W Rostows stadieteori

Kritik mot Rostows teori Förenklad och för enkel Tar inte hänsyn till platsers och regioners samverkan och beroende av varandra Inriktad på ekonomi… …men finns det annat som påverkar utvecklingen? ”Late starters” – passar de in i stegen?

Beroendeteorin Centrum – periferi Utvecklingen sker i centrum, som använder perifera geografiska områden och deras råvaror… … som förädlas och säljs dyrt tillbaka… …till de perifera områdena. Områden kan gå från perifera, via semiperifera till centrum (core) Stämmer teorin idag?

Andra teorier Importsubstitution – En stat köper inte råvaror utifrån utan producerar på egen hand Nästa steg: exportinriktad industrialisering – Producerar högteknologiska varor för export

Vem är ”fattig”? Enligt Världsbanken lever ca 1,3 miljarder människor i extrem fattigdom Någon som känner till def. av extrem fattigdom? Extrem fattigdomsgräns = inkomst/capita/dag under 1,25 dollar

Hur mäter vi utveckling? BNP – Begränsningar? HDI, sammanvägning av – BNP, förväntad livslängd, utbildningsnivå och ytterligare några s k mjuka indikatorer. Transparency Index GDI Andra mått

Figure 10.3 The huge global unevenness in per capita income Source: based on World Bank, 2012: Table 1

Figure Income inequalities within China Source: based on data in Statistical Yearbook of China, 2013

Varför är utvecklingstakten låg i vissa områden? Outvecklad infrastruktur och teknik Skuldfällan Korruption Avsaknad av investeringskapital Sjukdomar och naturkatastrofer Utbildning Genus Miljö?

Indikatorer Jämställdhet Spädbarnsdödlighet – Sierra Leone, den lilla staten i Västafrika sämst - 262/1000 dör innan fem års ålder – Vilket land har lägst spädbarnsdödlighet GEM-indikatorn = Gender Empowerment Measure

Afrika reser sig - lejonekonomier Sju av världens snabbast växande ekonomier finns söder om Sahara 70 % av alla afrikaner har mobiltelefon Medellivslängden har ökat med tio procent Barnadödligheten sjunker Antal barn som får gå i skola har ökat med 50 % mellan Konflikter, svält och naturkatastrofer minskar

Varför denna positiva utveckling? Demokrati IT- och mobilrevolutionen Kinas ”investeringar” Skuldavskrivningar Naturtillgångar och höga råvarupriser Utländska direktinvesteringar Växande medelklass

Vilka är lejonekonomierna? Afrikas 48 länder kan delas in i fyra kategorier: – Första kategorin, en tillväxt på över 3,2 % mellan och gynnsam demokratisk utveckling 17 länder, lejonekonomierna – Sydafrika, Namibia, Botswana m fl… – …och bl a Tanzania – Andra kategorien (nära 3.2 %): Kenya, Senegal – Tredje kategorin (långsam utveckling eller konflikter) Kongo-Kinshasa, Centralafrikanska republiken m fl. – Fjärde kategorin (oljeekonomierna) Nigeria, Sudan, Angola, Tchad m fl.

Åtgäder Utvecklingssprång/leapfrogging Bygg ut infrastrukturen Mikrolån – Bankiren Yunus från Bangladesh grundade banken Grameen Bank En genusfråga? Utbildning – av flickor

Några sammanfattande punkter Benämningen utvecklingsländer Vilka negativa företeelser som är frekventa i u-länder med svagast utveckling Varför låg utvecklingstakt i många utvecklingsländer Hur utveckling kan mätas och beskrivas statistiskt Förslag på åtgärder som kan öka utvecklingstakten i u-länderna