Vad säger kurs- och ämnesplanerna? Centralt innehåll, åk 7-9: Var olika varor och tjänster produceras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid. Klimatförändringar, olika förklaringar till dess och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen. Sårbara platser och naturgivna risker och hot. Förekomsten av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser. Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta. Vatten
Geografi 1 (gy), centralt innehåll Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering samt orsaker till och konsekvenser av detta Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. Sambanden mellan fattigdom, ohälsa samt faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser Klimatförändringar och vilka konsekvenser de kan få i olika delar av världen. Hållbar utveckling och vad som kännetecknar en sådan utveckling
Vad är utveckling? Utveckling? – Var? – Av vem? – För vem? – Hur? – Vad? – Varför?
Utveckling - bakgrund Termen utvecklingsländer började användas år 1949 av USA:s dåvarande president Truman. Tidigare hade man använt den nedsättande termen underutvecklade länder. Andra begrepp: Tredje världen Idag: Andra världen finns inte längre men ”Tredje världen lever kvar. Hur kan vi förstå den och förändra den?” ”Former colonies” Nord och Syd Rik och fattig HDC, MDC, LDC Socialism-kapitalism? BRICS-länderna
Utvecklingsteoretiska traditioner Modernitet (modernism) – Ur Upplysningen (1700-tal) – Frihet, förnuft och framsteg ”Mot ljuset tågar vi”, allt blir bättre Ekonomiska framsteg – Nykolonialism Postmodernitet och postkolonialism – Kan utveckling ses på annat sätt än ekon. framsteg? Strukturer, ex gender, miljö, klass, utbildning Micro- och mesoperspektiv
Utvecklingsteorier/modeller W W Rostows stadieteori
Kritik mot Rostows teori Förenklad och för enkel Tar inte hänsyn till platsers och regioners samverkan och beroende av varandra Inriktad på ekonomi… …men finns det annat som påverkar utvecklingen? ”Late starters” – passar de in i stegen?
Beroendeteorin Centrum – periferi Utvecklingen sker i centrum, som använder perifera geografiska områden och deras råvaror… … som förädlas och säljs dyrt tillbaka… …till de perifera områdena. Områden kan gå från perifera, via semiperifera till centrum (core) Stämmer teorin idag?
Andra teorier Importsubstitution – En stat köper inte råvaror utifrån utan producerar på egen hand Nästa steg: exportinriktad industrialisering – Producerar högteknologiska varor för export
Vem är ”fattig”? Enligt Världsbanken lever ca 1,3 miljarder människor i extrem fattigdom Någon som känner till def. av extrem fattigdom? Extrem fattigdomsgräns = inkomst/capita/dag under 1,25 dollar
Hur mäter vi utveckling? BNP – Begränsningar? HDI, sammanvägning av – BNP, förväntad livslängd, utbildningsnivå och ytterligare några s k mjuka indikatorer. Transparency Index GDI Andra mått
Figure 10.3 The huge global unevenness in per capita income Source: based on World Bank, 2012: Table 1
Figure Income inequalities within China Source: based on data in Statistical Yearbook of China, 2013
Varför är utvecklingstakten låg i vissa områden? Outvecklad infrastruktur och teknik Skuldfällan Korruption Avsaknad av investeringskapital Sjukdomar och naturkatastrofer Utbildning Genus Miljö?
Indikatorer Jämställdhet Spädbarnsdödlighet – Sierra Leone, den lilla staten i Västafrika sämst - 262/1000 dör innan fem års ålder – Vilket land har lägst spädbarnsdödlighet GEM-indikatorn = Gender Empowerment Measure
Afrika reser sig - lejonekonomier Sju av världens snabbast växande ekonomier finns söder om Sahara 70 % av alla afrikaner har mobiltelefon Medellivslängden har ökat med tio procent Barnadödligheten sjunker Antal barn som får gå i skola har ökat med 50 % mellan Konflikter, svält och naturkatastrofer minskar
Varför denna positiva utveckling? Demokrati IT- och mobilrevolutionen Kinas ”investeringar” Skuldavskrivningar Naturtillgångar och höga råvarupriser Utländska direktinvesteringar Växande medelklass
Vilka är lejonekonomierna? Afrikas 48 länder kan delas in i fyra kategorier: – Första kategorin, en tillväxt på över 3,2 % mellan och gynnsam demokratisk utveckling 17 länder, lejonekonomierna – Sydafrika, Namibia, Botswana m fl… – …och bl a Tanzania – Andra kategorien (nära 3.2 %): Kenya, Senegal – Tredje kategorin (långsam utveckling eller konflikter) Kongo-Kinshasa, Centralafrikanska republiken m fl. – Fjärde kategorin (oljeekonomierna) Nigeria, Sudan, Angola, Tchad m fl.
Åtgäder Utvecklingssprång/leapfrogging Bygg ut infrastrukturen Mikrolån – Bankiren Yunus från Bangladesh grundade banken Grameen Bank En genusfråga? Utbildning – av flickor
Några sammanfattande punkter Benämningen utvecklingsländer Vilka negativa företeelser som är frekventa i u-länder med svagast utveckling Varför låg utvecklingstakt i många utvecklingsländer Hur utveckling kan mätas och beskrivas statistiskt Förslag på åtgärder som kan öka utvecklingstakten i u-länderna