Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Passningsövning - Korset
Advertisements

FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Övningsbank – IK SödraDal
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Teoridel 1 Grunder i uppställning och försvarsspel
LHC 98 ors spelidé 2010/11 Försvarszon
Spelidé Spelarnas uppgifter.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Spelide ANFALLSSPEL Vårt anfallsspel skall präglas av spelglädje, löpvillighet och bra passningsspel Anfallsspelet skall byggas av en blandning av.
PASSNINGSSPEL-SNABBHET- STYRKA-KONDITION. Organisation Den övre övningen är snabbhet utan boll. 3 spelare på den ena långsidan av den mittersta kvadraten.
Spelmodell 11-manna RSF P02. Grundprinciper Anfallsspel (4-3-3) Målsättningen är att spela på motståndarnas planhalva med bollinnehav Spela med fart (passningar.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Positionsspel för våra målvakter. Vad är ett bra positionsspel?
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Peter Bertlin Offside - tolkning av regeln 2011 Peter Bertlin Offside Riksinstruktör Offsidebedömningens två faser: 1.Offsideposition ? (ej armarna)
Pojkar-09 Övningar och spel
Övningsbank BIF 5-manna
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
LYSEKILS AIK P04 Välkommen till en ny säsong!
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – VÄGGSPEL 1
Träningsupplägg IKK-P05
Skövde 12 januari 2013 ÖVNINGSFÖRRÅD FÖRSVARSSPEL Tom Prahl.
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Anfall – Träningspass-1
Målvaktsträning P04 Våren 2017
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING
Allt du behöver veta om vårat spelsystem
Avfallspell - Finta och driva
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 3
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – ÖVERLAPP 1
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – PASSNING/MOTTAGNING 2
TEORIPASS
ÖVNINGSBANK – Träningspass 2: minuter, konstgräset
Skövde 12 januari 2013 ÖVNINGSFÖRRÅD FÖRSVARSSPEL Tom Prahl.
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
IK Zenith P-05 Spel på små ytor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Avslut
SoL övningskompendie Tema: Spelbarhet
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
SoL övningskompendie Tema: Passning
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
SoL övningskompendie Tema: Anfallsvapen
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål 8 killar, yta 15x15 m, bollar, koner och västar. Dela in barnen i två lag. Spelarna i lag A har varsin boll. Spelarna i lag B skall erövra bollarna och lag A skall återerövra dem och så vidare. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Efter 30 – 45 sekunder så blåser tränaren av. Lagen får en poäng per spelare som har kontroll på bollen. MV tr MV 15m

Försvar– Träningspass-1 Spelövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 6 barn, spelplan 20 x 15 m med två mål, bollar, koner och västar Spel 1 mot 1 med målvakter. Målvakten i lag A rullar ut bollen till sin medspelare. Därefter spel 1 mot 1. Byt utespelare och målvakter efter mål eller efter en viss tid. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR 2 mot 2, 3 mot 3. MV tr MV 20m 15m MV A B

Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 2 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Hur gör du för att undvika att bli lurad av en fint? -Jag tittar i första hand på bollen men också på hur motspelaren rör foten. Hindra motståndaren från att göra mål. 4 barn, yta 20x10 m, bollar, koner och västar. A passar bollen till C som driver bollen mot motsatt mållinje. B försöker att hindra C att med bollen under kontroll passera mållinjen. B passar till D och A ska försöka att erövra bollen. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Killarna passar till spelare i andra laget MV tr MV Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. A B 20m 10m C D

Försvar – Träningspass-1 Spelövning - 2 Vad? Varför? Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 10 barn, spelplan 25 x 20 m med 2 mål, bollar, koner och västar. Spel 4 mot 4 med målvakter. Det försvarande laget ska hindra motståndarna från att komma till avslut. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Försvarande lag pressar tillsammans. Öva hög press, normal press och låg press. Vad fungerar bäst? När är det lämpligt med hög press? MV tr MV 30m 20m Hur? Frågeställning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Hur gör du för att undvika att bli lurad av en fint? -Jag tittar i första hand på bollen men också på hur motspelaren rör foten.

Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 3 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 8 barn, yta 15 x15 m, bollar, koner och västar. Dela in barnen i två lag med 4 i varje och ytan i tre zoner: A, B och C. Alla i blått lag hämtar var sin boll i zon A och driver in bollarna i zon B. Rött lag skall erövra bollarna i zon B och driva in dem i zon C. Blått lag hämtar nya bollar och driver in dem i zon B. Det är inte tillåtet att passa bollarna. Hur lång tid tar det för rött lag att erövra alla bollarna? Byt uppgifter Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 15m A B C

Försvar – Träningspass-2 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 4 barn, yta 15x10 m, bollar, koner och västar. A passar bollen till B. C markerar B och skall hindra honom att passa till D. Gör därefter i omvänd ordning: D passar till C och B markerar C. Byt uppgifter. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 15m 10m A B C D

Förvar– Träningspass-2 Spelövning - 1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 6 barn, spelplan 25x15m med 2 mål, bollar koner och västar. Spel 1 mot 1 med målvakter. Mv 1 rullar ut bollen till A som markeras av B. B skall försöka erövra bollen och göra mål. Två andra utespelare kommer in och övningen vänder med utkast från mv 2. Byt uppgifter och målvakter Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR 2 försvarare mot 1, 3 försvarare mot 2. MV tr MV 25m 15m MV

Försvar– Träningspass-2 Färdighetsövning - 2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 6 barn, spelplan 25x20 m med 1 mål, bollar koner och västar. Spel uppgivare mot 2 + målvakt. Uppgivaren A passar till B eller C som skall försöka att göra mål. D och E markerar var sin anfallsspelare. Om försvarsspelarna vinner bollen passar de till A. Byt uppgifter. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 25m 20m MV A B C DE

Försvar – Träningspass-2 Spelövning - 2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 10 barn, spelplan 30x20m, 2 mål, bollar, koner, västar. Spel 4 mot 4 med målvakter där spelarna markerar var sin motspelare. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 30m 20m

Anfall – Träningspass-2 Färdighetsövning - 3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Lek. Spegeln. Blandade övningar. Träna koordination 6 barn, yta 10x5 m, bollar konor Spegeln: Dela in sex barn i tre par. Gör två kvadrater a 5x5 m där en sida är gemensam. Ett par åt gången är aktivt. Barnen står mitt emot varandra. En är ledare och ska snabbt förflytta sig mellan konerna på sin planhalva. Kamraten skall följa med som en spelgelbild på sin planhalva. Variera genom att göra leken utan och med boll. Byt par efter 10 s. Nästa gång det är parets tur byter de uppgifter Framåthoppande apa: Sitt på huk med fötterna nära varandra. Flytta fram händerna och sätt dem med axelbredds avstånd i marken. Hoppa jämfota framåt med fötterna. Upprepa övningen. MV tr MV Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR