1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Bra villkor för akademiker i staten
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Resmål och resvägar Önskan och behov.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Produkter, hälsa och miljö
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
SPF ARVIDSJAUR Norrbotten C:a 150 medlemmar MEDLEMSAKTIVITETSFÖRNYELSE (MAF-12)
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Intervju inför ViV-projektet.
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
När blir ett ord svenskt då?
Att hålla en presentation
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Vart tar pengarna vägen?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Privat pensionssparande
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Skriva noveller.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Från fruktad till folkkär Springtimes arbete med att flytta världens snabbaste växande sport från debatt- till sportsidorna.
Varför behöver du vara med på internet?. Trött på att vänta på att vårdcentralen ska ringa tillbaka? Logga in och boka tid själv!
Windows Live Messenger. MSN. Vad är Windows Live Messenger ? Ett klient program för direktmeddelanden, dvs ett program som laddas ned från Internet och.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
NattklubbEventRestaurang. Annonsera hos NattPasset NattPasset.se NattPasset appen.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Kommunikationspass Jag heter
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
Smslån utan uc Vare sig du vill låna pengar utan inkomst eller om du vill låna pengar utan uc med betalningsanmärkning är fixcash.se det ställe du bör.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Pensionsplanering. Dagens agenda: Vad vill jag ha svar på? Paus Pensionssystemet Paus Tjänstepensionen.
29 november 2016 Annika Creutzer
Föräldramöte 22 september 2016.
Värderingsbaserad segmentering av medlemmar
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Reklam.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport.
Filmtajm!.
”Valberednings- seminarium”
Ville Välilä - Jag har tidigare arbetat som brandman, testledare, lärare, försäkringsingenjör, officer, och brandingenjör Född: 2 november 1968 i Helsingfors.
Bra villkor för akademiker i staten
Namn på det lokala distriktet/kundområdet
Klimatvänlig fjärrvärme: Dåva 2, Umeå El 190 GWh
Välkomna!.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People

2 Personas - tillvägagångssätt VintageBarometern  ca svarande år * 80-tal frågeställningar gällande hälsa, ekonomi, bilar, boende mm samt 22 återkommande värderingsfrågor * Värderingsfrågorna analyserade och klustrade  fyra olika värderingssegment * Värderingssegmentens data koordineras med UC (Upplysningscentralen) olika databaser (UC hämtar data från totalt ca 200 källor) * Kan identifiera totalpopulationen år (ca 2,8 miljoner personer) efter värderingstillhörighet * SPF Seniorernas medlemsbas (och flera andras kund- och medlemsbaser) kan delas in/segmenteras efter värderingstillhörighet

Aktiv & Förändringsbenägen Lite om Lars och Astrid: Spännande yrkesliv bakom sig Rejäl pensionsförsäkring Förändringar är positivt Finns massor kvar att göra Flyttar från villan in till stan Tar för sig av livets goda Väljer ”premium brands” Nyfikna på ny teknik och att testa nya produkter Gärna en bra restaurang Stort umgänge Golf- och skidresor Gärna exotiska resmål

Sans & Balans Lite om Gustav och Lisa: Pension från akademikeryrken Ekonomisk buffert Alltid morgontidning Söker information och planerar Köper framförallt bra kvalitet Familj och stor vänkrets Sommarhus vid kusten Snart dags för ny bil Intresse för kultur & natur Matintresse - provar gärna nytt Godast mat lagar man själv! Gärna resor till storstad eller värme

Ordning & Reda Lite om Ulla och Gunnar Trevligt och ombonat hem Liten sommarstuga Händiga och fixar själva Sparsamma, men ej snåla Vill alltid koll på ekonomin Planerar sina inköp väl Just upptäckt Pricerunner Alltid generösa mot barnbarnen Lokalt föreningsliv Släktforskar - möjligt via nätet Bilsemester i Sverige Charterresa någon gång

Lugn & Ro Lite om Britta o Börje Pensionen är (för) låg En del krämpor efter ett liv med hårt arbete Trivs bäst hemmavid Promenader med hunden Duktiga på att fixa och meka Lite bilturer till nära & kära Dator finns – barnbarnen visar Tippar och spelar lite bingo – numera över nätet ibland Det blir mycket TV – mest underhållningsprogram, sport och deckare

Aktiva & förändringsbenägna 26% har mer än en kr i sparpengar personer har mer än 5 miljoner! 60 % kvinnor 35 % funderar på att byta bank 29 % funderar på att byta parti 74 % är fullt friska 25 % kommer arbeta efter % har barnbarn Aktiva & Förändring s-benägna 21% 600’ Pers. 54% mer än kr i månaden 74% ger sin bank 4/5 i betyg 61% ser ICA som ledande matkedja, 13% ser COOP som ledande 55% har handlat mer än 3 ggr på nätet senaste året 31% ser Apple/Iphone som ledande mobilmärke Exempel på fakta 44% är på Facebook 77 % köper resor på nätet 5% använder twitter 25 % använder surfplatta 32% tittar på tv på datorn 94% har internet i hushållet 13 % kan ge till välgörenhet i ev testamente 36% har skrivit testamente

Lugn & Ro 43% kvinnor 15% % har mer än kr i sparpengar 34 % anser sig friska 52 % tittar på TV mer än 3 timmar om dagen Lugn & Ro 21% 600’ Pers. 20% funderar på att byta bank 18% har beställt på nätet senaste året 71% har barnbarn 16% mer än 25 00kr i månaden 15% tänker arbeta efter 65 55% gillar ICA bäst, 16% Coop 64% betyg ger 4/5 till sin bank 20% kan tänka sig att byta parti 6% har Apple/Iphone ledande mobilmärke 10% läser DN el SVD 29% köper resor på nätet 21% använder Facebook 0% använder twitter 14% ser tv på datorn 68% har internet i hushållet 6% använder surfplatta 6% kan testamentera till välgörenhet 27% har skrivit testamente Exempel på fakta

Sans & Balans 20% har mer än en kr i sparpengar 41% har mer än kr i månadsinkomst 20 % har iPhone 45 % har handlat på nätet mer än 3 ggr senaste året Sans & Balans 35% 1miljon pers. 58 % är kvinnor 28% kan tänka sig att byta parti 24% tittar på tv i dator 10% kan tänka sig att skänka till välgörenhet i ev testamente 27% har skrivit testamente 24% tänker arbeta efter 65 74% har barnbarn 61% anser sig vara fullt friska ICA gillas av 59% medan Coop av 14% 24% läser DN el SVD 24% köper resor på nätet 33% använder Facebook 1% använder twitter 92% har internet i hushållet 12% har Ipad/surfplatta Exempel på fakta

Ordning & Reda 56 % kvinnor 17 % har över kr i månaden Ordning & Reda 23% 650’ Pers. 33% anser sig vara helt friska 14% har mer än kr sparat 78% har internet i hushållet 78% har barnbarn 14% tänker arbeta efter 65 ICA gillas av 56%, Coop av 14% 69% ger betyg 4/5 till sin bank 28% funderar på att byta bank 23% har beställt på nätet senaste 12 mån 24% kan tänka sig byta parti 10% har Iphone/Apple som ledande mobilmärke 14% läser DN el SVD 36% köper resor på nätet 25% använder Facebook 1% använder twitter 17% ser tv på datorn 6% använder surfplatta 32% har skrivit testamente 10% kan ev testamentera till välgörenhet Exempel på fakta

SPF Seniorernas medlemsbas Fördelning +/- per segment jämfört med vintagemarknaden 2,8 miljoner individer: Sans och Balans: -3% Aktiv & Förändringsbenägen: -5% Lugn & Ro: +1% Ordning & Reda: +7% Avhopp 27% Avhopp 21% Avhopp 24%

12 -5%