NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Centrala innehåll och kunskapskrav
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Lokal Pedagogisk Planering
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Språk och interkulturell kommunikation
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
BFL Bedömning för lärande
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
From Great To Excellent
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Vad är studiehandledning?
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Strategisk Logistik, 20p Mål
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Valbar kurs Omfattar 7,5 hp Två olika varianter:
Neurosjukvård på akutmottagningen
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för ämneslärare

Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Redogöra för, och ha förståelse för flerspråkiga elevers språkliga förutsättningar och behov i det flerspråkiga klassrummet. Redogöra för och ha förståelse för kunskapsutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga klassrummet med stöd i forskning. Förstå hur utvecklingen av kultur och identitet påverkar skolframgång för individen i en flerspråkig kontext. Få förståelse för vardags- och skolrelaterat språk och dess påverkan på kunskapsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. Analysera och urskilja olika aspekter av kunskapsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. Praktiskt tillämpa olika teorier och metoder för språk och kunskapsutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga klassrummet. Jämföra och kritiskt granska olika aspekter av språk- och kulturbegreppet i förhållande till samhälle och skola. Jämföra och praktiskt tillämpa olika teorier och metoder kring språkutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet. Högskolan i Gävle 2 Skolframgång i det flerspråkiga klassrummet, 7,5 hp

Upplägg Högskolan i Gävle 3 Kursen ges delvis på plats på Högskolan i form av inneträffar eller om det praktiskt går att lösa träffar ute i kommunerna  Delvis inneträffar:  Ca en inneträff varannan månad med ¼ fart-kurs.  En 7,5 hp-kurs omfattar således ca 3 inneträffar  Justering av detta går naturligtvis att lösa utifrån inkomna önskemål. Föreläsningar ges löpande via länk under momenten. Examination sker både skriftligt och muntligt. Löpande uppgifter sker oftast löpande under momentens gång. Föreläsningar ges också via länk löpande under kursen. Löpande uppgifter som i stort sett handlar om praktisk tillämpning men även teoretiska, didaktiska kopplingar till det flerspråkiga klassrummet fokuseras. Praktisk tillämpning/studier/tester utgår bland annat från följande litteratur:  Framgång genom språket (Löthagen, Lundenmark, Modigh)  Språkinriktad undervisning (Hajer, Meesstringa)