Handlingsplan Projektets huvudmål: Får brukare med insatsen personlig assistans i Falköpings kommun den omvårdnad och service som de efterfrågar ur ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Arbete med jämställdhetsplan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Förändring och motstånd
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare på dagverksamhet.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna !.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Resultat från brukarundersökning – Äldreboende Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bättre brukarinflytande 2017
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Handlingsplan Projektets huvudmål: Får brukare med insatsen personlig assistans i Falköpings kommun den omvårdnad och service som de efterfrågar ur ett jämställdhetsperspektiv?

Starta ett kvalitetsarbete som synliggör brukaren ur ett genusperspektiv Vi ska kunna bryta ett traditionellt könsrollstänkande Kvinnor och män ska få likvärdiga insatser bedömda utifrån behov och livssituation Öka medvetenheten och kunskapen om jämställdhetsperspektivets betydelse i vårt arbete PROJEKTMÅL

Insatser till personer med funktionshinder 30 personer som har personlig assistans (LASS) varav 14 kvinnor och 16 män 90 personliga assistenter varav 70 kvinnor och 20 män MÅLGRUPP

Får brukarna som har personlig assistans den omvårdnad och service som de efterfrågar ur ett jämställd- hetsperspektiv? Begränsas valet av aktiviteter och insatser på grund av kön? Upplever brukaren att hon/han har valmöjligheter? FRÅGESTÄLLNINGAR

Hur väljer brukaren aktiviteter? Har det någon betydelse om assistenten är man eller kvinna? Finns det skillnader i beslut av beviljade insatser för kvinnor respektive män? FRÅGESTÄLLNINGAR

Faktainsamling, ”hårda mått”, statistik Beslutsgranskning Intervjuer med brukare KARTLÄGGNING

RESULTAT AV ENKÄTEN Fråga Snitt Snitt kvin- nor Snitt män Komment ar Jag känner till mina rättigheter som funktionshindrad 2,953,002,92 Vet vart jag ska vända mig med frågor som rör mina rättigheter 3,523,563,50 Jag är nöjd med de rehabiliteringsinsatser jag har 3,673,503,75 Är ingen betydelse om assistent av det motsatta könet hjälper mig med personlig omvårdnad 3,862,784,67Avsevärd skillnad Jag har möjlighet att ägna mig åt mina fritidsintressen 3,903,224,42Skillnad

FrågaSnittSnitt kvin- nor Snitt män Kommen tar Jag får hjälp av mina närstående3,953,334,45Skillnad Jag vågar visa om jag är missnöjd med något 4,053,894,17Skillnad Jag tycker det är lagom omsättning av de personliga assistenterna 4,154,124,17 Jag är nöjd med de serviceinsatser jag får 4,193,444,75Skillnad Jag får ett korrekt bemötande av socialtjänstens handläggare 4,293,674,75Skillnad

FrågaSnittSnitt kvinn- or Snitt män Komment ar Jag har möjlighet att påverka min dag 4,294,334,25 Jag har de hjälpmedel jag anser att jag behöver 4,384,334,42 Jag känner mig trygg tillsammans med mina personliga assistenter 4,574,224,83Skillnad Jag känner aldrig obehag eller rädsla i mötet med mina assistenter 4,674,334,92Skillnad Jag är nöjd med den personliga omvårdnad jag får 4,764,674,83 Medelvärde4,083,764,32Skillnad

30 granskade akter 14 kvinnor i åldrarna år 16 män i åldrarna år 9 personer tillhör LSS personkrets 1 2 personer tillhör LSS personkrets 2 19 personer tillhör LSS personkrets 3 Beslutad tid är mellan 31,5 – 226 timmar per vecka 29 beslut fattat av Försäkringskassan, 1 beslut fattat av Biståndsavdelningen Granskat omvårdnad/hygien, hushållsservice, matlagning, fritidsaktiviteter och träning BESLUTSGRANSKNING

Män har mer beslutad tid för träning, fler män har beslut om träning än kvinnor Män har mer beslutad tid för omvårdnad - hygien än kvinnor Kvinnor har mer beslutad tid för hushållsservice än män RESULTAT BESLUTSGRANSKNING

Kvinnor och män har ungefär lika beslutad tid för matlagning och fritidsaktiviteter (yngre brukare har mer tid för fritids- aktiviteter än äldre brukare) I beslut om hushållsservice där brukaren är gift eller sammanboende delas tiden så att maka/maka tar sin del av hemmets skötsel. RESULTAT BESLUTSGRANSKNING

Män har en bättre situation och livskvalitet än kvinnor, små variationer men männen är mer nöjda med insatserna än kvinnorna Upplevelsen ute i verksamheterna är att kvinnorna oftare uttrycker sitt missnöje Anhörigvårdare är oftast en kvinna Männen får bättre bemötande av handläggarna än kvinnorna Männen har större möjlighet att ägna sig åt fritidsaktiviteter än kvinnorna. ANALYS-VAD HAR VI SETT

Kvinnliga brukare väljer alltid kvinnlig personal före manlig personal Manliga brukare väljer både kvinnlig och manlig personal Män får lättare gehör för sina önskemål gentemot personalen Män känner större trygghet i mötet med personalen än kvinnor Män har lättare att visa missnöje än kvinnor Män har mer tid för omvårdnad än kvinnor ANALYS-VAD HAR VI SETT?

Kvalitetsarbete i socialförvaltningen Mål Planera GenomförUtvärdera Lär Fokusgrupper Kvalitetsgarantier Synpunktshantering Brukarundersökningar Arbetsmiljökartläggningar Utvärderingar Ärendegranskning Kvalitetsdag Processkartläggningar Projektmedel Idébytarvecka Årlig handlingsplan Metoder Utgångspunkter DelaktighetFör vem?Lärande Ledningens engagemang Enkelhet Nöjda brukare samt engagerade och nöjda medarbetare Arbetssätt

K V A LI T E T / M Å L S T Y R N I N G S P R O C E S S E N Socialförvaltningen

Kvalitetsarbete – Jämställdhetsarbete Hur arbetar vi idag? Jämställdhetsplan - korta och långa mål Brukarundersökningar- analyserar hur männen resp. kvinnorna har svarat. Arbetsplatsträffar - Punkt på dagordning Statistik (delvis) utifrån män och kvinnor Utvärderingar-jämställdhetsperspektiv Synpunktshantering- sammanställning utifrån hur män resp. kvinnor svarat Jämtegrering ingår i utbildningen av vårdpersonal inom äldreomsorgen Handlingsplan för jämställdhetsarbetet framtagen

Handlingsplan Handlingsplan för assistansenheten utifrån ett jämställdhetsperspektiv för brukare Vad?Hur?När?Ansvar? Individuell planering med ett jämställdhetsperspektiv Skapa en mall för individuell planering Individens behov är utgångspunkten för planeringen Områdeschef Integrera jämställdhetsfrågorna hos personalen På APT ska jämställdhetsperspektivet finnas med på dagordningen 2007Enhetscheferna Utveckla jämställdhetsperspektivet i synpunkts- och klagomålshanteringen Personalen ska informera och uppmuntra alla brukare, och speciellt kvinnorna till att lämna in synpunkter och klagomål. PåbörjadEnhetscheferna Kvalitetssäkra informationen till brukaren utifrån beslut och verksställighet Ta fram en checklista till ansvariga med information som följer brukaren från handläggning till verkställighet 2007Områdeschef LSS-handläggare Enhetschef Processkartläggning av LSS/LASS- ärendes väg från ansökan till verkställighet Uppföljning och utvärdering av processkartan 2007Områdeschef Enhetschef Verksamhetsutvecklare LSS-handläggare Handikappsekreterare Fler män som personliga assistenter? Uppmuntra brukaren att välja manlig personal i rekryteringsskedet LöpandeEnhetschefen

Handlingsplan Verksamhetsutveckling utifrån ett jämställdhetsperspektiv för brukare inom Socialförvaltningen Förvaltningsnivå Kvalitetsarbete - jämställdhetsarbete Starta ett kvalitetsarbete som synliggör brukaren ur ett jämställdhetsperspektiv i alla verksamheter inom socialförvaltningen Förvaltningschef Ledningsgrupp Utbildning i jämställdhetsfrågor för socialförvaltningens personal (starta ”tänket”, bemötande, kvalitetssäkring) Olika föreläsningsformer2008Förvaltningschef Utbildningssamordnare Arbetsplatsdiskussioner i jämställdhetsfrågor Statistik Visa ”egeninspelad” film på APT som ett diskussionsunderlag. Filmen ska visa olika vardagssituationer i arbetet som kan uppstå med brukare och personal ur ett jämställdhetsperspektiv. Där det är möjligt ska vi särskilja på kvinnor och mäns statistiksvar ???? Verksamhetsutvecklaren Framtida brukarundersökningar Lyfta in trygghetsfrågan i enkäten till brukarna. Lyfta in bemötandefrågan utifrån myndighetsutövningen Analysera alla svar utifrån jämställdhetsperspektivet 2008Verksamhetsutvecklaren Socialförvaltningens ledningsgrupp (SLG) Införa jämställdhetsperspektivet på dagordningen 2007Socialchef Facklig samverkansgrupp (SVG) Införa jämställdhetsperspektivet på dagordningen 2007Socialchef