Validering En process för att kartlägga kompetens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Material för projektarbetet
Kompetensinventering
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Gymnasiearbetet p..
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Modellen
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
Högskoleförberedelse
Planering.
Göteborgsregionens kompetens- och valideringscentrum
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
BEDÖMNINGSSEMINARIUM Stockholms stad och Nacka kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Läroplansträff fritidshem
Regionförbundet Östsam
1. 2 Varför Lärlingsutbildning? Pedagogisk modell Bristyrken i regionen Gruppstorlek.
Validering Av Livslångt Lärande
Validering och folkbildning
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Fördjupning och examination av VFU
Svenska som andraspråk 3
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Validering inom Lärarlyftet
Bedömning och betygsättning
Ingen uppdelning i rektors beslutade delar av kurs.
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Arbetsplatsförlagt lärande
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
DIGITALA KUNSKAPSTEST
Presentationens avskrift:

Validering En process för att kartlägga kompetens

Validering ”göra giltig”, ”bekräfta” Synliggöra kunskap och förståelse (teoretiska faktakunskaper) såväl som färdigheter och förmåga (praktiskt yrkeskunnande) som tillsammans utgör yrkeskompetensen Genomgå prövning (teoretiskt och/eller praktiskt) mot kunskapskrav i de olika kurserna Dokumentera resultatet Erbjuda kompletterande studier Spara tid och pengar

Definition enligt skollagen ”en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, och dokumentation samt ett erkännande av kunskaper och kompetens som en person besitter oberoende av hur de förvärvats” 20 kap 32§

Prövning Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Betygssättning efter en validering i kommunal vuxenutbildning sker genom prövning. 4 kap. 24 § förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning

Kunskaper bedöms mot Vård och omsorgsprogrammet Nationellt gymnasieprogram (utan kärnämnen) 1500 gymnasiepoäng (ca 12 kurser) Krav för anställning i Malmö stad/Lunds kommun – vilka kurser som skall ingå i utbildningen har beslutats av bla representanter för kommunen och SUS

Arbetsgång Kartläggning – är det möjligt? Fördjupad kartläggning på skolan genom intervju, lämna betyg, kolla språkkunskaper Självskattning – vilka kurser har jag kunskaper/kompetens i? Bedömning – visa kunskaper/kompetens både teoretiskt och praktiskt Klarar minst 400p av utbildningens 1500p – går vidare till kompletterande studier

Processen Kompetenskartläggning Kompetensbedömning kompletteringkomplettering >400p

Teoretisk validering På skolan under andra veckan och en dag i veckan övriga veckor Kan vara muntlig eller skriftlig, enskild eller i grupp Betygsättande/bedömande lärare håller i respektive kurs Inte alltid en tydlig gräns mellan vad som är ett ”teoretiskt” och ett ”praktiskt” mål Validanden får inte veta resultatet förrän vid slutsamtalet. Vi gör en halvtidsbedömning, då de får då veta hur det går och kan eventuellt ta beslut om att avbryta

Praktisk validering 5 veckor (16-20 dagar eller timmar) Ute på en arbetsplats, som väljs utifrån det område man har sin erfarenhet från Ej ”praktik” utan som som ”riktigt” arbete Medbedömare med utbildning Vissa teoretisk/praktiska uppgifter under tiden En dag i veckan på skolan för teoretisk validering (prövning)

Vad skall validanden göra? Följa medbedömarens schema – även kvällar/helg Visa kompetens mot praktiska kursmål – checklista Loggbok för reflektion Ta kontakt med skolan om något inte skulle fungera Komma överens med medbedömare och lärare om tider för besök av lärare på valideringsplatsen Kontakta skolan och valideringsplatsen vid sjukdom – missad tid är svår att ta igen!

Kompletterande utbildning Validandens resultat sammanställs under sista veckan. Då kan det finnas behov av kompletteringar Trepartssamtal – VLC, validand och lärare – genomförs i slutet av åttonde och sista veckan Om man klarat av att validera minst 400 gymnasiepoäng erbjuds kompletterande studier De kompletterande studierna startar direkt veckan efter Valideringsplan blir individuell studieplan Studerar tills att de är klara - 25p eller 35p/vecka. Båda studietakterna är heltidsstudier Inga uppehåll/lov/semester

Statistik 4 gruppstarter 2015 Kallade till start: 156 Startade: 101 Genomförde valideringen: 70 Kompletterande utbildning: 41

I arbete efter 1 år Av dem som validerade/kompletterade 2014 var 100% i arbete inom valideringsyrket efter 1 år 45% hade en tillsvidareanställning