Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A HT 2014 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig) 3-1025

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Introduktion. Exempel: Till ett försök med bantningsmedlet Bantomid anmälde sig 14 personer frivilligt, alla med övervikt. De delades slumpmässigt in.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Bearbetning och presentation Repetition… Kodning av svaren Rapportskrivning Olika feltyper.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
K 80 – Föreläsning 7: Fördjupning kring analys av data
Barnets bästa i främsta rummet
Insikt 2015 Söderköpings kommun
INFÖR NATIONELLA PROVET
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
- Geografi - Att studera helheten.
Strategier för att förstå det vi läser
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Vad ingår kursen? i korta drag
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Källkritik och historiska källor
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Regiongemensam elevenkät 2016
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Arbetsmiljön FB-kvalitet hösten 2018 Tage Johansson
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
IQs Alkoholindex 2018.
Djuren möter ungdomskulturen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A HT 2014 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)

Kvantitativa metoder är nyttiga när man… –… undersöker relativt många enheter med hjälp av t ex enkäter eller registerstudier – numeriska data är lättare att organisera och analysera. Kvalitativa metoder behövs i… –…”case studies” (fallundersökningar) där relativt få observationer undersöks ”på djupet”. Ostrukturerade intervjuer och deltagande observation är de viktigaste datainsamlingsmetoderna. Insamlad information tolkas i ord. Kvantitativa och kvalitativa metoder

Kvantitativa forskningsmetoder i sociologi mm., A-nivå Målsättning: Under detta kursmoment presenteras några grundläggande kvantitativa forskningsmetoder samt det tänkande som förknippas med deras användning. Vi börjar med tänkandet och tar sedan successivt upp olika pusselbitar som tillsammans utgör den kvantitativa forskningsprocessen.

Kvantitativa forskningsmetoder i sociologi mm., A-nivå Metoder: Litteraturläsning (Hjerm & Lindgren, kap 1-4) Tre föreläsningar Två seminarier

Kvantitativa forskningsmetoder i sociologi mm., A-nivå Examination: Seminarier Salstenta

”Forskning” är… … en intellektuell verksamhet som systematiskt söker svar på frågor av allmän karaktär Kumulativ: tar hjälp av andra, samlar och/eller organiserar kunskap Teoretisk: använder sig av vetenskapligt språk (begrepp och termer, definitioner + exakthet)

”Forskning” är… Empirisk: ”verkligheten fäller avgörandet” Systematiska och hederligt tillämpade metoder (”vetenskapen är tillvägagångssättet”!) Intersubjektiv, dvs. genomskinlig, forskaroberoende – och värderingsfri?

”Forskning” vill… Ge svar på frågor genom att beskriva och/eller förklara Ge generella svar, uttala sig om det allmänna (nomotetisk, ej idiografisk stil)

Vetenskapliga frågeställningar Deskriptiva (beskrivande) –Hur många? –Hur stor andel? –Hur mycket? –Hur länge? Analytiska (förklarande) –Analysera samband mellan olika fenomen

Goda frågeställningar är… Generella: om regler, inte om undantag Klara och precisa Möjliga att pröva empiriskt Fria från värderingar så långt det går: ”vad är”, inte ”vad bör vara” (dock: ”hur skall vi göra för att uppnå x”)

Exempel… Varför är svensk lönesättning orättvis? (sämre) I vilken utsträckning utgör diskriminering en del av inkomstskillnaderna mellan män och kvinnor på den svenska arbetsmarknaden?(bättre)

Att söka forskningsproblem Inomvetenskapliga och samhällsrelevanta problem Olösta problem? ”Försummade” områden? Replikation? Korsbefruktning från andra områden? Generalitet! Intresse – tid - kostnad

Analysenhet Även känd som: observation, fall Valet av enhet påverkas av vår frågeställning – och datatillgången, t.ex. –Individer –Skolklasser, fackföreningsavdelningar –Kommuner, län –Länder –Tidningsartiklar, kontaktannonser, TV-reklamsnuttar, svensktoppslåtar –Relationer (mellan människor, länder, företag...)

Variabel Något som kan variera… –Kön (man [1] – kvinna [2]), ålder (antal år) –Klass (t.ex. arbetare [1], tjänsteman [2], akademiker [3]) –Inkomst (t.ex. kr/månad) –Attityd (t.ex. ”På en skala mellan 1 och 10, vad tycker du om EMU?”) –På kollektiv nivå: andelen kvinnor, medelålder, medelinkomst… –Relationens jämlikhet (t.ex. ensidig /ömsesidig; jämlik/ojämlik) I analysen betraktas variablerna antingen som oberoende eller beroende. Beroende på mätningen befinner sig variabler på olika skalnivåer som avgör vilka kvantitativa metoder vi kan analysera dem med.

Datamatris / ”dataset” PersonKönÅlderKlassInkomstAttityd

Variabler PersonKönÅlderKlassInkomstAttityd Analysenheter Variabelvärden 456 7

Nyttan med ”variabeltänkandet” Vi måste precisera de fenomen vi undersöker och hålla isär dem Vi måste precisera de samband vi tänker råder mellan de fenomen vi undersöker Vi måste bedriva vår datainsamling och analys systematiskt

Operationaliseringar Utbildning? Yrke? Inkomst? Social status? Annat? Innan man börjar samla in data måste man operationalisera de begrepp man använder sig av. Det betyder att man översätter ett teoretiskt definierat begrepp till något konkret och mätbart. Hur mäter vi t.ex. tillhörigheten till en social klass hos en individ?

Variabelbeskrivning: centralmått Centralmåtten ger oss en uppfattning var mittpunkten i materialet ligger Typvärdet – det oftast förekommande värdet i materialet Medianen – det mittersta observationsvärdet Medelvärde – summan av alla observationers värden, delad med antalet observationer (n)

Centralmått – om medianen OBS. medianen räknas olika för jämnt och udda antal observationer: om materialet (ordnat material) har ett udda antal fall, t ex 2, 2, 5, 6, 7, 8, 12, tar vi helt enkelt den mittersta observationens värde (=6). Om vi har ett jämnt antal, t ex 2, 2, 3, 5, 6, 9, räknar vi var mittpunkten mellan de två mittersta observationerna ligger, här (3+5)/2 = 4.

Men… I båda dessa material är medelvärdet nästan detsamma… vad skiljer dem åt?

Variabelbeskrivning: spridningsmått Spridningsmåtten ger oss en uppfattning om hur spridda eller samlade observationerna är kring medelvärdet Räckvidden (variationsvidden) – avståndet mellan det lägsta och det högsta värdet Kvartilavståndet (efter att materialet rangordnats och delats in i fyra delar, kvartiler) – avståndet mellan den första och tredje kvartilen Variansen s 2 - summan av alla observationers kvadrerade avstånd från medelvärdet, delad med antalet observationer Standardavvikelsen (s) – roten av variansen

Spridningsmått - räkning OBS. att kvadrera = att höja till andra potens, t ex 2 kvadreras till 2 2 = 4. Man kvadrerar vanligtvis för att slippa negativa tal (alla kvadrerade tal är positiva) i beräkningar. OBS. kvartil: dels namnet på en fjärdedel av ett rangordnat material, t ex i är 2 och 4 tillhör 2 och 4 den första kvartilen; dels den punkten mellan kvartilerna, t ex är värdet på första kvartilen i materialet ovan (4+8)/2 = 6 OBS. ”roten” (eller kvadratroten): roten av talet x är det tal som multiplicerat med sig självt ger x, roten av 9 är t ex 3, eftersom 3*3=9