Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Nyttorealisering på 10 min
Test Center – en högre nivå
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Sellmasters affärsidé
SAMHÄLLSEKONOMI.
Affärsintegration och Asset Management
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
SVEROF programförklaring Sverige ska ha ett försvar som är modernt, kompetent och användbart. Vi ska gå från ett förrådsställt invasionsförsvar till ett.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Framtidens löner. Vi bygger framtidens löner Vi vill: Ständigt förbättra lönevillkoren på vår arbetsplats Vi som medlemmar bestämmer hur Ta chansen att.
De nya affärsrelationerna
Intressententmodellen.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Inflation och deflation
Personalpolitisk inriktning
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Personalstrategiska verktyg
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Intressententmodellen.
Birgitta Laurent.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Ekonomiska grundbegrepp
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Seminarium Affärsidé & Budget
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Verktyget Utmärkelsen….
Lanpro Internetwork AB
Personalstrategiska verktyg
MER PANG FÖR PENGARNA! SOI – MITT 2018.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.

Outsourcing av inköpsfunktioner ger er: Sänkta personalkostnader Ökad kapacitet Ökad inköpseffektivitet Lägre anskaffningskostnad Högre kontroll Ökad flexibilitet Högre vinstmarginaler

Skräddarsy inköpsfunktionen efter rådande behov En modern inköpsavdelning Dagens inköpsorganisationer måste ständigt utvecklas och blir en allt viktigare funktion för företagets framtid. För att lyckas med detta behövs specialkompetenser och flexibla inköpsavdelningar som kan ta höjd och arbeta på nya sätt. Antingen eller, eller både och.... Har outsourcing av inköp någon positiv effekt på din verksamhet? Eller anställer du hellre en inköpare till? Det är många företagare och chefer som ställer sig den frågan. En del lägger ut hela bolagets inköpsfunktion. Andra väljer att hålla allt inom företaget. Många plockar russinen ur kakan och gör en kombination av både och.

Se vad det betyder för ditt företag när du rekryterar respektive outsourcar NyrekryteringOutsourcing Personalkostnad + Lön + Semesterlön + Arbetsgivaravgifter + Avtalsförsäkringar + Endast fast månadskostnad KapacitetEn heltidsanställd inköpareEtt inköpsteam (2-5 personer) EffektivitetInköpsarbetet utförs av en resurs Inköpsarbetet utförs av flera olika kompetenser

Partiell outsourcing – en affärsmodell som bidrar till stora förbättringar i företags måluppfyllelse, produktivitet och förmåga att leverera kvalitet Lagarbete - Få tillgång till ett dedikerat inköpsteam för att säkerställa kvalitet och effektivitet i inköpsprocessen Skalbarhet - Öka och minska resurserna efter rådande behov Transparens - Behåll kontrollen över företagets inköp och priser Ökade marginaler - Sänk de totala inköpskostnaderna och förbättra företagets konkurrenskraft Partiell outsourcing LagarbeteSkalbarhet Full kontroll Ökade marginaler

MIC Procurement effektiviserar inköpsarbetet och hjälper till att lyfta affären Outsourcing med hjälp av MIC Procurement är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp, då vårt tjänsteutbud, vår kunskap och vår metodik garanterar realiserade besparingar. Eftersom inköp av varor och tjänster är ett företags största kostnadspost arbetar vi alltid tids- och kostnadseffektivt med inköp för att spara både tid och pengar åt dig och organisationen. Tillsammans skapar vi bättre affärer!

MIC Procurement kan driva olika inköpsprojekt eller hela inköpsfunktionen åt er. Vi stödjer och avlastar er i er strävan att bli ännu mer högpresterande. Vår roll och ansvar: Vi arbetar proaktivt med alla nivåer av inköp; operativt, taktiskt och strategiskt Vi upphandlar nya samt omförhandlar befintliga leverantörsavtal Vi förbättrar det totala resultatet inköp levererar Er roll och ansvar: Ni behåller själva köpbeslutet men outsourcar genomförandet av inköpsarbetet Ni har beställarkompetens Ni undertecknar avtal och betalar era inköp, direkt till leverantören

Tillgång till rätt kompetens och de resurser ni behöver Vi hoppas att vi lyckats ge svar på några frågor och funderingar kring alternativen, rekrytera nytt eller välja outsourcingalternativet, för er inköpsfunktion. Kontakta oss gärna om ni vill veta mer. Läs mer om oss och våra tjänster på