Susanne Ghomashi- Sjuksköterska Lisa Alsén Björneke- Kurator.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Advertisements

Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Barnanpassad utredning
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur du skriver en bra historia
Större mångfald Ny på högskolan - Om Studieteknik och Stresshantering
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Vad innebär hälsa för dig?
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Att skriva en artikel.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Kliniska problem med sjukskrivning
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
HJÄRNGYMPA.
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Vem är du?.
Karolina Källoff Ola Olefeldt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Bli bäst på Senior Alert Senior Alert Målet med timmen  När denna utbildningstimme är över så ska ni alla förstå tanken med Senior Alert.  Ni ska veta.
Anställningsintervjun
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Vad är Hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet.” (WHO)
I vilken SITUATION befinner du dig?
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Charlotte L & Carolina W
/Manal, Melissa, Nicole och Michelle
Förändring – hot eller möjlighet?
Få mer energi efter jobbet!
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Aktuellt Hälsa i skolan Läs- och skrivtest Besök från USA april
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hur påverkar sömn & frukost vår vardag. Hur viktigt är det egentligen?
Brytpunktssamtal Staffan Lundström, Överläkare, Med dr Palliativa sektionen och FoUU-enheten Stockholms Sjukhem FoUU-ansvarig Svenska Palliativregistret.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur ska vi bli så bra som möjligt?? © 2009 LBK P96 – Spelarmöte ”Hur ska vi bli så bra som möjligt?” År 2009År 2013 ?? ?
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Stresshantering och säljplanering
Lagsammanhållning.
Hur behålla dansare? Problemet.
Psykologins historiska framväxt
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport.
LIVSSTIL & HÄLSA Elevhälsan, Varagårdsskolan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Träff 11 Välkomna!.
Starta – fortsätt - håll ut
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Det går att förebygga trycksår
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Susanne Ghomashi- Sjuksköterska Lisa Alsén Björneke- Kurator

 Risksituation (er):  Vad tänker jag:  Vad känner jag:  Hur känns det i kroppen:  Hur beter jag mig (stressbeteende)  Hur kan jag förebygga?/Hur skulle jag göra/bete mig om jag inte upplevde stress?  Vad vill jag pröva av detta?  1)  2)  3)  Vad vill jag börja med?  När ska jag börja? Lisa Alsèn Björneke och Susanne Ghomashi, Studenthälsan

Den tärande spiralen  Tanke Jag kommer aldrig att klara tentan! Alla andra tycks klara….  Känsla Jag duger i inte. Osäkerhet, nedstämdhet  Beteende Orkar inte studera, somnar om, spelar dator, städar, fikar med kompisar etc. Skjuter upp.  Resultat Oron ökar…negativa tankar ökar. Kurator Lisa Alsèn Björneke, Studenthälsan

Den stärkande spiralen  Tanke Jag vet inte hur tentan kommer att gå. Jag ska göra så gott jag kan. Kanske går det bra. Det här är svårt. Jag vill försöka. Jag kan inte göra mer än ett ärligt försök just nu.  Känsla Osäkerhet. OK. Känns bra att försöka  Beteende Jag läser och förbereder mig så mycket som är rimligt. Det blir lättare när jag strukturerar upp min dag, med paus och återhämtning.  Resultat Jag känner mig mera tillfreds med mig själv, hur det än gick. Jag har gjort så gott jag har kunnat och det finns en chans till. Om jag inte blir godkänd nu har jag gjort en stor del av jobbet inför omtenta. Kurator Lisa Alsèn Björneke, Studenthälsan

Allt eller inget  Tillvaron betraktas i ytterligheter, antingen det ena eller det andra. Det finns ingen plats för gråskalor.  En prestation är antingen lyckad eller misslyckad  Omdömen (åsikter) förväxlas med fakta Vad göra?  Byta ut borde och måste mot jag vill och det vore bra om jag… Lisa Alsèn Björneke, Studenthälsan

Kost Sömn Motion Fritidsaktivitet Stimulans, Utmaning Socialt Stöd Övrigt Fri-tid Susanne Ghomashi, Studenthälsan

 Regelbundna tider.  Begränsa tiden i sängen.  Dagsljus.  Drick inte alkohol eller koffeinhaltiga drycker.  Ge dig själv tid för sänggående. (Stressmottagningen/sömnmottagningen)