TMALL 0141 Presentation v 1.0 Kvantitativ petrografisk analys av bergmaterial TDOK 2014:0575.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Avbildningar av verkligheten
Analys Lönelots.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Ny guide för inköp av elkrävande utrustning samt projektering, ändringar och renoveringar.
Produktionsplanering
Förstudie: Hållbar konsumtion
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Program 4D är ett samarbete mellan 4D Hjärtsvikts rekommendation: Svar vid transthorakal hjärtultraljudsundersökning Omfattning : Hjärtats dimensioner.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Avgörande vid lika resultat
NFS 2016:6 Ersätter 1994:7 och 1990:14 Utökad provtagning över 9999 pe
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Riskbedömning blåsdysfunktion (Inkontinens)
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Kvantitativ petrografisk analys av bergmaterial TDOK 2014:0575

2 Bakgrund TRV saknade en bra petrografisk metod som kunde hänvisas till vid upphandling Arbetet med metoden påbörjades 2009 av Vti, TRV och SGU 2012 Vti Rapport 714 (har använts av TRV vid upphandlingar sedan 2012)

3 Omfattning Metoden omfattar en kvantitativ petrografisk analys av bergmaterial där mineralogiska och mikrostrukturella parametrar hos bergarten redovisas. Resultatet från analysen ska utgöra en grund för bedömning av bergmaterialets egenskaper för olika användningsområden i samband med infrastrukturprojekt.

4 Omfattning forts Definitioner och förkortningar 1 Utrustning 2 Provtagning och provberedning 3 Metodik 3.1 Makroskopisk analys 3.2 Mineralogisk bestämning 3.3 Kornform och kornfog 3.4 Kornstorleksfördelning 3.5 Mineralorientering, foliation 3.6 Mikrosprickor 4 Rapportering

5 Provtagning Ballast : enl eller motsvarande Vägskärning eller häll: Borrkärna, släggprovtagning (sprängning), koordinatsättas Provberedning Ballast krossas och 2-4 mm fraktionen gjuts in i epoxy för tillverkning av tunnslip Stuff eller borrkärna, provet sågas vinkelrät eventuell mineralorientering. Om mikrosprickor ska ingå i analysen skall provet impregneras med fluorescerande epoxy alt. Infärgas med spritpenna innan tunnslipet tillverkas

6 Metodik Makroskopisk beskrivning - Makroskopisk analys genomförs enligt SS EN Förenklad petrografisk analys. Mikroskopisk beskrivning - Provets mineralogiska sammansättning bestäms genom punkträkning. Minst 500 punkter ska räknas. Om problem uppstår med att identifiera mineralen i tunnslip kan röntgendiffraktion eller svepelektronmikroskop användas som alternativa metoder för mineralogisk bestämning. Om sekundära omvandlingar återfinns i provet, exempelvis sercitisering av fältspater så ska detta redovisas. Utifrån den mineralogiska sammansättningen görs bergartsbestämningen. För namngivning används nomenklatur enligt SS-EN Magmatiska bergarter kan klassificeras enligt Streckeissen (1976).Om opaka mineral identifieras kan detta ge anledning att misstänka förekomst av sulfidmineral.

7 Metodik forts. Kornform och kornfog Euhedral Subhedral Anhedral Nålformad /flakig

8 Kornform och kornfog forts. Skala 1-5 för att numeriskt bedöma kornformen BenämningFörklaring Polygonal rakRaka korngränser Flikig oregelbundenOregelbundna flikiga sammanväxta korngränser JämnkornigAlla korn i ungefär lika storlek Bimodal fördelningTvå kristallstorlekar t.ex. jämnkornigt matrix med större strökorn OjämnkornigGradering av många kornstorlekar från finkorniga till grovkorniga GranoblastiskMosaik av likformade kristaller. LepidoblastiskMikrostruktur med en dominans av tabulära mineral med tydlig orientering. PorfyroblastiskOjämnkornig mikrostruktur med stora korn som vuxit till vid metamorfos. MylonitiskOrienterad mikrostruktur, där mineralkornen utsatts för kraftig duktil deformation. KataklastiskBergarten har blivit utsatt för spröd deformation utan att den blivit uppsmällt. Tabell 1: Nomenklatur och förklaring av några vanliga termer för mikrostrukturer (Passchier, C. W., Trouw 1995, kapitel 3).

9 Kornstorlek Kornstorleken och kornstorleksfördelningen bestäms kvantitativ genom mätning av de mineralkorn som skär traverslinjer

10 Kornstorlek

11 Foliation, mineralorientering Kvantitativt: Foliationsindex, FIX FIX beräknas enligt: FIX =  (PL)  /  (PL)II FIX bestäms genom att räkna antalet korngränser på tunnslipet som skär en bestämd analyssträcka parallellt (PL)II och vinkelrät (PL)  foliationsriktningen. De korngränserna som skär hårkorset (PL)II parallellt och vinkelrät(PL)  räknas.

12 Foliation forts Ett FIX < 1,10 motsvarar en isotrop bergart

13 Foliation forts Utifrån resultatet från mätningen klassas foliationen i en fem gradig skala (Tabell 2) I bilaga 3 redovisas mikroskopibilder med mikrostrukturer med olika foliationsindex. Dessa kan användas om petrografen väljer att göra en kvalitativ bestämning av foliationen. Vid bedömningen ska det anges om foliationen består av kontinuerliga plan Vilka mineral som utgör foliationsplanen. Om tunnslipet består av krossat bergmaterial kan foliationen bara bedömas kvalitativt. Skala12345 Fix1-1,10 (massformig) 1,10-1,301,30-1,501,50-1,80>1,80 (Kraftigt folierad)

14 Mikrosprickor Typ av mikrospricka avgörande för funktionsegenskaperna Intragranulär (inuti mineralkornet) Transgranular (korsar flera mineralkorn) Korngränsspricka

15 Mikrosprickor forts. Antal och typ av mikrosprickor bestäms genom linjetraverser Exempel på redovisning Korngränssprickor: 0,56 st./ mm Intragranulära: 0,53 st./ mm (spaltplan i fältspat) Transgranulära: 0,06 st./mm

16 Rapportering I Rapporten ska minst följande uppgifter ingå: Namn och adress på provtagningslaboratoriet Identifikation och datum på rapporten Uppdragsgivarens namn och adress Uppdragets syfte Uppgifter om provtagningens utförande Beskrivning av provet och dess märkning Provets ankomstdatum till provningslaboratoriet Provningsdatum Resultat (se mall nedan och exempel i bilaga 1) Signatur med titlar

17 Resultatmall